Nästa artikel
Provkörning: Mazda CX-3
Provkörning

Provkörning: Mazda CX-3

Publicerad 6 maj 2015 (uppdaterad 6 maj 2015)
Nya CX-3 har bra standardutrustning.
CX-3 är en ny och trendig liten suv med intressant teknik under skalet. Mazda spar bränsle genom satsning på hög kompression istället för mindre motorer.
Mazda CX-3 är en kompakt liten suv, inte längre än bilarna i Golfklassen. Karossformen är ganska extrem så det var med viss skepsis jag äntrade förarplatsen, men det var lätt att hitta en bekväm körställning. Takhöjden räcker väl till också för långa personer. Det går dels att sänka förarstolen rejält, dels att justera ratten mycket i längsled.
 
Mazdas diesel på 1,5 liter och måttliga 105 hästar levererar 270 Nm mellan 1 600 och 2 500 v/min. Med extremt låg kompression, 14,8:1, går motorn ganska lent och med lite vibrationer. Den är inte överdrivet stark utan känns lagom i den är bilen. Med bara framhjulsdrift och manuell växellåda är CO2-utsläppen nere på 105 g/km. Alla motorer till CX-3 är utrustade med stopp/start-system.
 
Vägenskaperna är stabila och CX-3 svarar kvickt och säkert på styrutslag. Fjädringen verkar vara väl avpassad mellan säkerhet och komfort. AWD-systemet är en japansk version av det förhärskande på marknaden, det vill säga med en elektroniskt styrd våt koppling vid bakaxeln, som aktiveras beroende på det grepp de fyra hjulen har. Systemet kan hjälpa till att stötta bilen vid kurvtagning, inte bara ge bättre framkomlighet när framhjulen börjar slira. Det handlar om en uppdaterat version av samma system för fyrhjulsdrivning som finns i CX-5.
 
Det märks verkligen att Mazda lagt ner en hel del energi på att åstadkomma en elegant interör. Instrumentbrädan är i framkant klädd med mjukt material och med sydda kanter i matchande färg och små designfinesser som accentuerar känslan av hög klass.
 
Men allt är inte ögonfägnad. Förarplatsen har byggts för att den som kör ska behöva ta blicken från vägen så lite som möjligt. Mazda har därför definierat vilka farliga distraktioner som kan uppstå och sedan försökt bygga bort dem. Det har lett till förbättringar i infotainmentsystemet där det så långt som möjligt ska vara enkelt för den som kör att få den hjälp man kan behöva. Dessvärre är kanske den bästa hjälpen i det sammanhanget inte standard: Active Drive Display, som projicerar upp viktig information på en liten skärm mellan vindruta och ratt.
 
CX-3 har samma instrumentpanel som först kom i Mazda 3, med en stor varvräknare och en mindre digital hastighetsmätare. Det fungerar bra med Active Drive Display. Men, utan den, tycker jag nog att det skulle vara bättre med stor hastighetsmätare och liten varvräknare - om jag fick välja. Autobroms i stadstrafik, är standard på CX-3, men det finns också en radda andra säkerhetssystem beroende på version.
 
Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-3?
FAKTA Mazda CX-3 Skyactiv-D 1.5 AWD

PRIS, FRÅN KR: 230 000 (framhjulsdriven från 170 000).

MODELL: Suv med fram- eller fyrhjulsdrivning.

SÄLJSTART: Juli 2015.

MÅTT, CM: L 428/B 177/H 154.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 310 kg.

MArkfrigång, cm: 15,5.

MOTOR: Direktinsprutad turbodieseln på 1,5 liter, 105 hk och vridmoment på 270 Nm. Alternativt tvåliters direktinsprutad bensinmotor på 150 hk (120 hk framhjuldriven).

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller automatväxellåda. Framhjulsdrivning. AWD på 150 hk bensin och som tillval för 105 hk diesel..

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim (150 hk bensin, manuell). Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s. (173 km/tim/10,5 s D 1,5)

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,4 l/100 km (150 hk, bensin, man). 4,0 l/100 km (D 1,5).

CO2-UTSLÄPP: 150 g (123 g D 1,5).

KONKURRENTER: Skoda Yeti 4x4, Nissan Juke 4x4, Mitsubishi ASX med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-06 12:00
Ople

Fin, som alla Mazdor.
Men har dom samma rostskydd som 6serien hopps jag dom lägger av med personbilar.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-06 14:59
kallbil

Jag tycket "kruvtagning" verkar spännande ;) iaf en kul felstavning i artikeln :)

#3 • Uppdaterat: 2015-05-06 15:13
Andreas Jennersjö

Artikeln är uppdaterad, tack kallbil :-).

#4 • Uppdaterat: 2015-05-06 16:05
ENTJ1

Spar bränsle genom hög komp,så börjar artikeln om lågkompdieseln?
Prestandarutan börjar med bensinaren som ej är den specade..
Mazdan kommer givetvis rosta sin vana trogen, varför skulle det ha bättrats just i år?
Presentera gärna en vridmomentskurva på Mazdas bensinare,nämen,finns det ingen..
Undrar varför?

#5 • Uppdaterat: 2015-05-06 17:45
saabnisse

Håller med om varvtalsmätaren, på en automatväxlad bil bör den vara så liten som möjligt.
Och så var det ljudnivån. Hur är den i den här, de Mazda jag hittills provat har fått mig att avstå köp.
Den tycker jag är mer väsentlig än rostskyddet!

#6 • Uppdaterat: 2015-05-06 20:53
Tvärnit

Ser inte vad som är speciellt med karossformen, den ser ut som alla andra men faktisk lite snyggare och förarplatsen är rent föredömlig, vill ha !
Det är rätt väg att sänka kompet istället för att skrämma upp en 900cc.

Har Mazda fått denna bil att vara rimmligt tyst på vägen så kan den bli en hit.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-07 03:01
vattenbuffel

Men hörni, sedan 2012 har ju mazda förbättrat rostskyddet i tillverkningsprocessen, + så har alla svensksålda mazdabilar fått extra rostskyddsbehandling vid importhamnen i Belgien.
Efter detta så har Mazda 6, Mazda 3, och Mazda CX-5 rosttestats av vi bilägare, och alla har fått godkänt eller bättre.
Menar ni att mazda fortfarande, trots detta, har dåligt rostskydd?

#8 • Uppdaterat: 2015-05-07 10:36
rionesco

Att Mazda traditionellt har haft mindre bra rostskydd på äldre modeller kan jag kanske skriva under på men det gäller väl modeller som lanserades under tidigt 2000-tal typ som första versionen av Mazda 6! Men sedan dess har det faktiskt hänt en hel del med Mazdas alla modeller! Min förra Mazda 6 från 2008 ägde jag i 6 år och körde den i 13.000 mil utan minsta rosttendens... detta kontrollerades bl.a. av märkesverkstaden vid varje servicetillfälle årligen! Som någon annan skrev här så har Mazda förbättrat rostskyddet ytterligare från 2012 på bilar som exporteras till Skandinavien då vårt klimat är lite kargare än på de övriga marknaderna. Även om det naturligtvis fortfarande finns förbättringspotential i rostskyddet så är Mazdas nya modeller godkända i rosttester så det är ju inga konstigheter!

Ibland kan jag känna att personer som skriver om Mazdas "dåliga rostskydd" eller om att bilarna är bullrigare än de flesta andra konkurrenter bara försöker hitta negativa saker att skriva om eftersom de inser hur pass bra och prisvärda Mazda-bilarna egentligen är men är säkert trogna VW eller annat konkurrerande märke!

Självklart är inte Mazda-bilar perfekta på något sätt... absolut inte! Men det känns lite som att vissa personer försöker envist framhäva negativa sidor hos Mazda-bilarna eftersom det inte finns så mycket negativt att anmärka på! Ofta känns kritiken ogrundad! Det gäller även vissa motorjournalister! Men det kanske bara är jag som känner så... :-)

#9 • Uppdaterat: 2015-05-07 11:52
IngoS

SUV och SUV. Crossover är kanske riktigare benämning. CX-5 är mer en äkta SUV med markfrigång 21 cm, den här har 15,5, samma som Mazda 3 men höjden är sju cm mer. Undrar om man har samma sittgeometri (låg) som Mazda 3? Få se när den kommer. Mercedes har ju identisk sittgeometri i sin GLA som i A-klasse och har därmed bara satt en snygg kaross av Golftyp på sin A-klasse men funktionellt är den trängre och sämre än Golf. Tycker att en bil för att kallas SUV borde ha bra markfrigång och för att kallas crossover åtminstone borde ha en högre litet bekvämare sittposition och friare takhöjd än basvarianterna.

#a • Uppdaterat: 2015-05-07 12:53
Swemba

"extremt låg kompression", "satsning på hög kompression". ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.