Nästa artikel
Provkörning: Lancia Voyager (2011)
Provkörning

Provkörning: Lancia Voyager (2011)

Publicerad 17 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Som familjebuss var Chrysler bland de första med Voyager. Numera har modellen fått italienskt påbrå och kallas för Lancia. Fast i stort är bilen densamma.

Namnet Voyager har hängt med på Chryslerbilar sedan 1984. Det har gjort modellnamnet välbekant hos generationer av bilköpare. Voyager har under flera år varit den mest sålda amerikanska bilen i Sverige.

Att den numera säljs under namnet Lancia lär inte ändra på den saken. Importören räknar med en försäljning på uppåt 1 000 exemplar per år. Voyager väntas därmed att bli Fiatkoncernens storsäljare i Sverige.

Två motoralternativ finns: V6-bensin på 3,6 liter och 283 hk eller fyrcylindrig 2,8-liters diesel på 163 hk. Vi provkörde bilen i dieselutförandet, den version som väntas sälja bäst i Europa.

Kan användas som flyttbuss
Det främsta skälet till att välja Lancia Voyager är utrymmena och den flexibla inredningen. Voyager har en säteskonfiguration enligt amerikansk modell med två framstolar, två fåtöljer i mittraden och en tresitsig soffa längst bak.

Med en knapptryckning fälls soffan längst bak automatiskt ner i golvet. Mittenraden stolar kan också enkelt fällas ner i golvet. Om stolarna är uppfällda finns istället extra stuvutrymme i bilens golv.

Även med alla säten uppfällda ryms en hel del bagage. Det är inte alldeles självklart bland sjusitsiga familjebussar. Oftast får man välja mellan sittplatser för sju eller större bagageutrymme.

Men så är bilen med sina 5,21 meter längre än de flesta konkurrenter i klassen. Om andra och tredje sätesraden fälls blir lastutrymmet gigantiskt stort. Då går det att använda Voyagern som flyttbuss.

Kränger i kurvor
Bakom ratten märks att instrumentpanelen har gjorts om från Chrysler. Bland annat finns en ny klocka och mittkonsolen ser mer personbilsliknande ut. Justerbart pedalställ är en finess som är uppskattat av amerikanska köpare, det finns även här.

Framstolarna ger god komfort och det är bekvämt även i mittstolarna. Soffan längst bak går att sitta i som vuxen, men riktigt bekvämt blir det inte.

Med omarbetat chassi hävdar Lancia att Voyager blivit mindre krängningsbenägen. Det är möjligen så, men uppträdandet på vägen är ändå inte imponerade. Det kränger en del när bilen pressas i kurvor. Körglad är Voyager knappast, trots översynen av fjädring, hjulupphängning och styrning.

När Lancia Voyager nyligen krocktestades av Euro NCAP blev betyget endast fyra stjärnor. Modellen noterar låga betyg för fotgängarskydd och barnsäkerhet – ett stort misslyckande för en famlijebil som Voyager.

Ett annat misslyckade för Chrysler var den tidigare mycket tvivelaktiga kvaliteten, främst bilens automatlåda. Enligt Lancias talesmän har den inte fått ta del av några förändringar, vilket gör att man kan tvivla på dess hållbarhet.

Voyager är inte Lancias första stora familjebuss. Tidigare har märket samarbetat med Peugeot, Citroën och Fiat i två generationer av stora MPV. Lancias bidrag till klassen kallades för Zeta och Phedra.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lancia Voyager

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lancia Voyager

Pris: Ej fastställt, men cirka 400 000 kr.

Modell: Femsitsig flexbil.

Säljstart: 19 november.

Mått, cm: L 521/B 199/H 175.

Tjänstevikt, kg: 2 330.

Släpvagnsvikt, kg: 1 600.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel 2 768 cm3, max effekt 163 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 360 Nm vid 1 800–2 800 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim 11,9 s. Toppfart 185 km/tim.

Förbrukning, blandad körning: 7,9 l/100 km.

C02-utsläpp: 207 g/km.

Konkurrenter: Renault Grand Espace, VW Multivan, Ford Galaxie, Mercedes Viano.

Vad nytt? Ny front, delvis ändrad inredning och chassi.

För vem? Den som behöver utrymme för sju personer.

Bra köp? Tveksamt. Undermålig krocksäkerhet och ett osäkert kort vad gäller kvalitet.

Plus: Utrymmen, komfort, flexibel inredning, sikt.

Minus: Krocksäkerhet, tvivelaktig kvalitet, köregenskaper.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-17 08:52
myaudiisfantastic (ej verifierad)

Italienskt skräp!

MVH Conny C

#2 • Uppdaterat: 2011-11-17 09:34
Raphael

Eftersom bilen tillverkas i USA är det knappast frågan om "italienskt skräp"...
Gällande Euro NCAP bör vi komma ihåg att bilen är några år grammal och Euro NCAP gjorde nyligen om sin gradering. Detta innebär att i stort sett alla bilar som tidigare fått fem stjärnor, skulle få fyra stjärnor om de testades enligt de nya reglerna - som Voyagern är testad efter.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-17 11:55
Mistro

En Voyager har aldrig varit en krocksäker bil och det hjälper inte om det sitter ett Lancia märke på den eller inte.
De som tidigare har fått 5 stjärnor i Euro NCAP kan ha degraderats till 4 men det är ingen självklarhet att så är fallet för alla bilar.
Gällande Voyagers köregenskaper så kan det tilläggas att bilen blir mycket bättre med 4wd.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-17 12:08
Raphael

Om Voyager inte är krocksäker för den får 4 stjärnor i Euro NCAP efter att Euro NCAP har skärpt sina regler betydligt, ja då är det många bilar med 5 stjärnor enligt tidigare regler som inte längre är krocksäkra...

Det som har skärpts är regler för anti-whiplash skydd i framstolar, skydd för fotgängare (som inte påverkar krocksäkerheten inuti bilen men väl hur allvarligt fotgängare skadas) och nivån på olika elektroniska säkerhetssystem och hur tillgängligt det är på olika marknader som bilen säljs i. De flesta bilar med 5 stjärnor enligt tidigare regler får inte 4 stjärnor på grund av avsaknad av så kallade aktiva nackskydd för framstolarna.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-17 12:10
Raphael

Jag menar att de flesta av de som fick 5 stjärnor enligt tidigare regler skulle få 4 stjärnor om de testades idag, bl a på grund av avsaknad av aktiva nackskydd.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-17 12:13
Raphael

Detta gör att betygen inte är jämförbara över åren. Fem stjärnor idag är inte samma som fem stjärnor för ett år sedan och fem stjärnor för ett år sedan är inte samma som fem stjärnor för tre år sedan eftersom reglerna ständigt uppdateras och blir hårdare.

EuroNCAP har uttryckt att det är för många bilar med fem stjärnor och därför har man valt att definiera reglerna tydligare och ta in fler parametrar för att man ska kunna särskilja bilarna mer - det innebär inte automatiskt att en bil med fyra stjärnor idag har sämre krocksäkerhet än en med fem stjärnor.

Mycket av poängbetygen handlar ju om installerad utrustning vars funktion inte ens testas utan bilen får poäng bara för att utrustningen är monterad, inte efter hur den fungerar.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-17 15:26
Mistro

Med dålig krocksäkerhet menar jag tidigare versioner utav Voyager som närmast var/är livsfarliga att färdas i.
Håller med om att 4 stjärnor i ett dagens Euro NCAP test måste anses som godkänt snarare än dåligt,annars så finns det ju bara ett godkänt betyg = full pott!
Tycker att testerna är sådär rättvisa när en del bilar bara får 4 stjärnor baserade på hur de är utrustade i andra länder = Rätt utrustad bil i Sverige blir då ändå aldrig 5 -stjärnig = rättvist system då det handlar om ett godkänt kontra icke godkänt betyg?
VIB anser i alla fall att 4 stjärnor är så dåligt att det är undermåligt och därför avråder ifrån köp i spalten här till höger.
För säkerhets skull poängterar man det en gång till under "minus".

#8 • Uppdaterat: 2011-11-18 10:14
Pender

Lancia har med sin modellstrategi bäddat för ett sällan skådat magplask. Två stora dyra bilar och en nånstans i övre Golfklass. Också den rätt dyr. Dom borde naturligtvis börjat med Ypsilon. Som en slags försöksballong. Nu riskerar även den drabbas av köpmotstånd, när märket redan från start får nederlagsstämpel. (Önskar jag får fel. Alltid kul när "nya" märken av denna typ kommer hit.)

#9 • Uppdaterat: 2011-11-18 10:24
Raphael

5 stjärnor är världsklass, 4 stjärnor är väldigt bra, 3 stjärnor är bra, 2 stjärnor är med viss tvekan godkänt och 1 stjärna är underkänt. Men det stämmer att enligt svenska biljournalisters retorik är 5 stjärnor bra och 4 stjärnor en livsfarlig bil - men det är ju något som EuroNCAP själva inte håller med om. De vill ju ha en större bredd på stjärnorna och har därför gjort om reglerna för att mer avspegla vissa former av utrustning, där de inte ens testar funktionen på flertalet av dem, ta ESP/ASR system - bilarna får poäng om det finns med, men hur bra / välfungerande deras ESP/ASR system är det testas inte av EuroNCAP... det är ju klasskillnader på ESP/ASR system också, bara för att det finns monterat och ger en poäng i EuroNCAP så innebär det ju inte automatiskt att det fungerar...

#a • Uppdaterat: 2011-11-18 10:48
Raphael

Lancia är ett premiummärke och har inga anspråk på att sälja mycket bilar. Inom Fiatgruppen så är Fiat folkbilen för massorna. Lancia är exklusivt för ett fåtal. I Sverige ännu mer exklusivt då man har valt att endast ta in maxutrustade bilar vilket då innebär mycket pengar, men bilarna är ändå prisvärda.

Som premiummärke har Lancia exklusiva material i inredningen, en kombination av läder och alcantra, mer stoppad instrumentpanel, bättre finish och detaljomsorg än folkbilarna och ett piggt uppträdande på vägen samt en skön körkomfort.

Om vi tar Lancia Delta som exempel, så är ju denna bil större än Golf och andra konkurrenter i den klassen - så den tillhör inte Golf-klassen även fast svenska journalister gärna vill placera den där. Den billigaste versionen (med dieselmotor, miljöklassad) kostar som en Golf diesel *extrautrustad* med 2-zons klimatanläggning, 4 dörrar med elektriska fönsterhissar bak, farthållare och mobiltelefonförberedelse samt stereo och läderklädd ratt och växelspak knopp. Jag lade även till mittarmstöd bak, för det har Lancian som standard, och så textilmattor (också standard på Lancian) plus siktpaketet (med regnsensor) för det är också standard på Lancian.

Så nu när de har kommit upp samma i pris så vad återstår då...
Vad Lancian har, som Volkswagen inte har, är...
* Både höjdjusterbar förarstol och förarstol med justerbart svankstöd. På Golfen kan du bara välja antingen eller. Om du väljer höjdjusterar förarstol så får du inget justerbart svankstöd, om du vill kunna justera svankstödet får du ingen höjdjusterbar förarstol. Hos Lancia får du både och!
* Parkeringsradar bak.
* Läder och alcantra klädsel.
* 17" lättmetallfälgar.
* Bluetooth och handsfree för mobiltelefoni, samt USB-Aux uttag för iPod, iPhone eller annan mediaspelare.
* Längdjusterbart baksäte, individuellt justerbart för de olika halvorna, inklusive ställbart ryggstöd i flera lägen.
* 5 års nybilsgaranti.

Och Lancian är fortfarande den klart större bilen! Större storlek finns inte ens som tillval till Golfen.

Deltan är med andra ord en större och rymligare bil med högre utrustningsivå än Golf och kostar som en Golf. Det är ju rätt fantastiskt för en premiumbil med den kvaliteten. För bara 10 000 kr extra hos Lancia får du en 6 växlad automat och 15 extra hästkrafter jämfört med "basversionen". Ska du ha det till Golfen ja då är Golfen ännu dyrare.

Jämfört vi med Audi-priser och då A3, som även den är en mindre bil än Deltan, så kommer vi upp i över 280 000 kr för Audin om vi utrustar den med den exklusiva läder-alcantra klädsel och då saknar den fortfarande det mesta som Lancian har som standard.

Lancia Delta är därför en synnerligen prisvärd fullutrustad premiumbil och jag tror på den för Sverige. Ypsilon är en liten lyxbil (fast den är större än första generationen av Golf!) och små lyxbilar brukar inte gå hem i Sverige, så jag tror på Deltan som volymmodellen och det finns inget egentligt rationellt skäl att välja en Audi A3 eller BMW 1-klass istället. Lancian är minst lika trevlig att köra som BMW, med rapp styrning och ett synnerligen välutvecklat chassi med hög komfort och precisa vägegenskaper - det längre axelavståndet (längre än någon bil i "Golfklassen") hjälper väl till, men så är ju också Lancian större...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.