Nästa artikel
Provkörning: Lada Vesta
Provkörning

Provkörning: Lada Vesta

Publicerad 12 februari 2016
Ryss med kryss. Vecken på sidorna är ... speciella.
Senast Vi Bilägare testade en Lada var omdömet allt annat än smickrande. Hur står sig rysk bilbyggarkonst 2016?

Sergey Ilinsky öppnar ena framdörren och stänger den igen.

– Lyssna, säger han och gör om samma sak.

– Låter bättre än Volvo!

Han vill göra en poäng: att AvtoVAZ tagit itu med gamla synder och numera bygger bilar av helt annat snitt.

Med den högst ordinära dörrklangen i minnet tar jag plats i förarstolen. Sergey Ilinsky, som är informationschef på AvtoVAZ, sätter sig bredvid.

Modellen 110 var den senaste Ladan att testas i Vi Bilägare. ”Den i särklass slarvigaste byggda bilen på den svenska marknaden” och ”Ladas kvalitetskänsla och finish i detaljer är lika med noll”, löd två omdömen.

Nya Vesta, som är på tillfälligt Sverigebesök, har tagit ett rejält kliv framåt. Visst är inredningen full av hårdplast, men materialen känns inte billigare än i andra lågprisbilar och allt ser ut att vara pålitligt ihopskruvat. Reglagen är rejäla, de ska gå att använda med handskar, och utrymmet är tilltaget.

Sedan 2010 är Renault-Nissan huvudägare i AvtoVAZ, men huvuddelen av tekniken i Vesta (plattformen, motorn och automatlådan) är utvecklad i Ryssland.

Jag vrider om nyckeln och Sergey Ilinsky är snabb att påpeka att kallstart vid minus 30 inte ska vara något problem. Motorgången är rå och den steglösa transmissionen ylar av ansträngning vid acceleration.

Att fjädringen är i mjukaste laget märks i första kurvan, Vesta gungar och kränger och känns allmänt svajig. 

– Du behöver inte bromsa för sådana, säger Sergey Ilinsky när jag krypkör över ett farthinder.

Vid nästa bula låter jag bli att bromsa. Bilen skuttar oskönt och det smäller till i lastutrymmet.

– Domkraften är nog lös, säger Sergey Ilinsky.

Regnet öser ner och vindrutetorkarna går för fulla muggar. När bladen vänder hörs ett högt och tydligt klick. Sergey Ilinsky har inte hört ljudet förut men påpekar att bilen rullar på dubbdäck, därav det malande dånet i kupén.

Så var den korta provturen slut. I Ryssland är målet tydligt: Vesta ska bli den nya folkbilen. Om den kommer till Sverige är däremot oklart. Tidigast om två–tre år, säger den svenska importören. Ett problem är att motorerna är klassade enligt den gamla avgasnormen Euro 5. 

Nivån på säkerhet är dock hyfsad: antisladd, ABS och förarkrockkudde är standard. 

Frågan är om Lada skulle funka i Sverige. Kanske med lång garanti och priser som är några snäpp lägre än Dacia.

Diskutera: Vad tycker du om Lada Vesta?

Lada vesta

Pris, från kr: 64 000 (514 000 rubel) i Ryssland.

Modell: Fyrdörrars sedan.

Säljstart: Nu (Ryssland).

Mått, CM: L 441/B 176/H 150.

Tjänstevikt, kg: 1 270.

Motor: Fyrcylindrig bensin, volym 1 596 cm3, max effekt 106 hk vid 5 800 v/min, max vridmoment 148 Nm vid 4 200 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda (steglös automatlåda som alternativ).

Prestanda: Toppfart 178 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.

Deklarerad förbrukning:

6,9 l/100 km.

CO2-utsläpp: 160 g/km.

Konkurrenter: Hyundai Solaris, Kia Rio, VW Polo, Brilliance H230, Chery Bonus 3, med flera (Ryssland).



Vad nytt?

Helt ny bil.

För vem?

Än så länge bara för ryssar men export utvärderas.



Plus:

Modernare, bättre byggd  och säkrare än tidigare.

Minus:

Svajiga köregenskaper, oprövad kvalitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-12 11:40
Leif Kavander

En konkurrent till VW Polo!?

#2 • Uppdaterat: 2016-02-12 11:57
curry nam nam

Ja, denna bil har släktskap med driftsäkra Renault förutom motorn som är rysk och obeprövat kort, kan bli problem, med bl.a. reservdelar

#3 • Uppdaterat: 2016-02-12 12:16
Pi

Snarare en konkurrent till Dacia Sandero än till Polo.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-12 14:10
Axelman

Gissar att de är jättelyckliga över de enorma framstegen de gjort. Gissar att vi köpare är mindre lyckliga över en bil som är 15 år efter trots det..... Gissar att Dacia är premium i jämförelse.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-12 14:18
Pi

Nåja - "...fronta en lastbil och kliva ur oskadda" ! Tror måttligt mycket på det om inte hastigheten var typ 20 km/t. Inte många bilar där passagerarna klarar en "normal" frontalkollision med en lastbil och kan kliva ur helt oskadda.

#6 • Uppdaterat: 2016-02-12 15:20
Skalman1

Med rätt prissättning kan denna säkert sälja även i Sverige. Den är säkert inte sämre än en Dacia och de säljer uppenbarligen. Knappast pga kvalitet och finess, men däremot pga pris.
Förstår dock inte inpressningarna baktill och framtill på sidorna? Varför?
Varför har man bara inte låtit de vara solida och släta? Hade varit "anonymt" såklart, men definitivt snyggare och mer "normalt" Västerländskt.

#7 • Uppdaterat: 2016-02-12 15:48
Tobo

Måste ligga betydligt under Dacia i pris för att lyckas i Sverige. Sedan gäller det ju att bygga ett seriöst service/återförsäljarnät. Där har ju Dacia en stor konkurrensfördel tack vare Renault/Volvohandeln.

Lada verkar i alla fall ha en generalagent i Sverige, så det är ju en början åtminstone: http://www.ladasverige.se/

#8 • Uppdaterat: 2016-02-12 16:06
Stefan Eriksson

Ryssland kan behålla den bilen, det finns många prisvärda bilar från andra tillverkare med fungerande serviceorganisation och beprövad funktion och kvalitet. Tidigast om 2-3år kan den komma till Sverige enligt den Svenska importören-Om AutoVAZ överlever så länge, de har gjort mycket stora förluster flera år.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-12 16:08
LennartJ

Bevara oss från dessa bilar. Bättre att köpa en 5 år begagnad bil oavsett märke för samma peng :)

#a • Uppdaterat: 2016-02-12 16:32
saabnisse

Jag tycker man har lyckats riktigt bra med designen.
Och inredningen! Belyst handskfack, vilken lyx!
Men instrumentbrädan ger mig sjösjuka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.