Nästa artikel
Provkörning: Kia Stinger (2017)
Provkörning

Provkörning: Kia Stinger (2017)

Publicerad 9 april 2017 (uppdaterad 13 augusti 2020)
Kia fortsätter sin resa uppåt. Med femdörrars coupén Stinger är målet att sätta Audi och BMW på plats. Som en av de första motortidningarna i världen har Vi Bilägare fått en liten försmak.
Kia Stinger är långt ifrån giftig! Namnet till trots är bilen oerhört snäll och lättkörd när vi slänger runt med den på en isbana vid Mobis vintertestcenter i Arjeplog.
– Oroa er inte för något, Stinger är väldigt säker, försäkrade Albert Biermann, utvecklingschef för prestandabilar inom Hyundaikoncernen, innan han släppte ut oss på isen.
Biermann är en legendar i bilbranschen med bilar som BMW M3 och M5 på sitt samvete. Det var en världsskräll när koreanerna i april 2015 lyckades locka honom från BMW till sitt nya uppdrag vid Hyundaikoncernens utvecklingscenter i Namyang, Sydkorea.

Allra mest underhållande är Stinger i bakhjulsdrivet utförande. Med antisladdsystemet inställt i sitt mest yviga läge och antispinnkontrollen avslagen, går det att åka brett men med bibehållen kontroll även för en mindre skicklig förare. Nog så underhållande men mindre viktigt i vardagslag. Den snabba och lagom känsliga styrningen, den mjukt växlande automatlådan, samt det pigga och morrande motorljudet skänker glädje samtliga veckodagar.

"Till Sverige kommer Stinger i höst. Innan dess krävs att man tar ett varv till och höjer kvalitetskänslan i knappar och rattar för att motivera den förväntade prislappen kring en halv miljon."

Kia Stinger är något helt nytt för Kia. En GT-vagn som också ska kunna fungera i vardagen. Den elegant sluttande bakdelen döljer en rejäl halvkombilucka och ett hyfsat bagageutrymme. Baksätet är fällbart 60/40 och den långa hjulbasen ger ett generöst benutrymme i baksätet. Takhöjden är dock låg och det är knappt att en 180 cm lång baksätespassagerare får plats med huvudet. Mitt på baksätesgolvet finns även en rejäl kardantunnel. I framsätet finns det gott om plats trots att mittkonsolen är rejält bred. Instrumenten är tydliga, skärmen till mediesystemet högt placerad och hastigheten projiceras på vindrutan framför föraren genom en head-up display.
 
Det är tidiga förseriebilar
vi provar denna gång. Ännu är det många månader till produktionsstart och till Sverige kommer Stinger först sent i höst. Innan dess krävs det att man tar ett varv till och höjer kvalitetskänslan i knappar och rattar för att motivera den förväntade prislappen kring en halv miljon.
 
När det gäller köregenskaperna
är man nära målet. När Albert Biermann kom hade redan grunderna till projektet Stinger (internt kallat CD) lagts. Han skred dock raskt till verket och började diskutera med ingenjörerna om vad en Stinger skulle vara och hur den skulle kännas. 
– Innan handlade allt om stabilitet. Jag drev igenom att en Stinger ska inte bara vara stabil, den ska också vara rolig att köra! Och snabb!
 
Så småningom kommer dock även mer vardagsnära versioner där den fyrhjulsdrivna med 2,2 liters dieselmotor på 200 hk lär blir bästsäljare. En bil som borde kunna locka en hel del tjänstebilskunder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?
Kia Stinger GT

Pris: Ej fastställt.

Säljstart: Oktober. 

Mått, cm: L 483/B 187/H 140.

Bagagevolym, l: 406.

Motor: Bensindriven V6 med direktinsprutning och dubbla turboaggregat. Volym 3,3 l. Max effekt 365 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 510 Nm från 1 300 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift med upp till 50/50 kraftfördelning. Åttastegs automatlåda.

Prestanda: Toppfart: ingen uppgift. Acceleration 0–100 km/tim på 5,0 s. 

Deklarerad förbrukning: Ingen uppgift.

Konkurrenter: Audi A5 Sportback. BMW 4-serie Grand Coupé. Mercedes E-klass coupé.

Plus: Styrning, köregenskaper, design.

Minus: Takhöjd i baksätet, har varumärket tillräcklig prestige?

Vad nytt? Helt ny bil.

För vem? Den som behöver en familjebil men längtar efter en sportcoupé.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.