En ny, sportig coupé gasar in i Sveriges bilhallar till hösten.
Vi har redan sett koncept med samma namn, senast 2014 då Kia visade upp GT4 Stinger i sin monter på Detroits bilmässa. Nu, tre år senare på samma bilmässa, avtäcks en produktionsmodell med sikte på sportig prestanda. Den tekniska biten har tagits fram av Albert Biermann, som tidigare jobbade på BMW:s M-division.
Bilen mäter 4,83 meter på längden och är 1,87 meter bred, med en hjulbas på strax under tre meter. Motoralternativen består av en fyrcylindrig tvålitersturbo på 255 hästkrafter och en 3,3 liters V6 med dubbelturbo på 370 hästkrafter. Med den starkaste motorn under huven accelererar Stinger 0-100 km/h på 5,1 sekunder, vilket innebär att den blir den snabbaste Kian hittills. Stinger kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrivning och växellådan är automat i åtta steg.
Produktionsstart blir till sommaren och i Sverige sker lanseringen i höst. Några priser är ännu inte officiella.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?
Bilen mäter 4,83 meter på längden och är 1,87 meter bred, med en hjulbas på strax under tre meter. Motoralternativen består av en fyrcylindrig tvålitersturbo på 255 hästkrafter och en 3,3 liters V6 med dubbelturbo på 370 hästkrafter. Med den starkaste motorn under huven accelererar Stinger 0-100 km/h på 5,1 sekunder, vilket innebär att den blir den snabbaste Kian hittills. Stinger kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrivning och växellådan är automat i åtta steg.
Produktionsstart blir till sommaren och i Sverige sker lanseringen i höst. Några priser är ännu inte officiella.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skitläcker!
Riktigt fräckt att man kan få bakhjulsdrift! Kia går från klarhet till klarhet!
Jag tycker den är snygg. Visar ju att även asiater kan få till designen bra.
Den kommer säkert att gå att sälja i några exemplar, den har ju förstås några allvarliga konkurrenter i den etablerade premiumklassen, men Kia kan förmodligen hålla ett något lägre pris.
Sedan kan man ju fundera på behovet av dessa bilar på våra strikt hastighetsbegränsade vägar.
Visserligen är det ju ytterst få hastighetskontroller, jag räknar inte med kameror, dessa tar enbart fast normalt laglydiga förare, men antalet trafikgrupper kommer förhoppningsvis att öka.
Laddhybridversion så blir jag mer intresserad.
Designen är väl europeisk som vanligt hos KIA.
Lite mer kött:
http://www.caranddriver.com/news/2018-kia-stinger-sports-sedan-photos-and-info-news
Det är väl en kombicoupé och inte en sedan?
Snygg.. Tydligen halvkombi.. Lite mer praktisk framtiden får visa om det är raket eller blindgångare..
Ja detta är bil i min smak, jag har alltid vurmat för coupe, det är den vackraste designen.
Ser vi möjligen ett slut på den folkliga kånke-trenden?
Jag har noterat en ökning av sedaner och coupeer, BMW, Volvo, Skoda. och det försvinner inte värst med lastkapacitet.
Varför känns det som att Kia är 10 år efter? Sportiga fossilbilar har haft sin peak. Nu när marknaden helt fokuserar på högpresterande elbilar så kommer Kia med en bensinare som dessutom inte har allt för imponerande effekt och prestanda jämfört med andra. Ska Kia överhuvudtaget kunna vara med att konkurrera och ta kunder så krävs det någon form av hybridversion av Stinger med ytterligare "ett par 100 hästar" av elmotorassistans.
Ganska snygg! Snyggast var den dock från sidan. Men det krävdes en före detta BMW-designer för att få till det. Kul iallafall med prestandabilar.
Klart snyggaste kian hittills!
Mattse - du behöver nog inte vara orolig för att Kia/Hyundai missar el/hybridtåget - det har dom nog redan bevisat.
Visst hade det varit fräckt med en direkt Tesla-utmanare men gissningsvis är det enklare att få vettiga försäljningsvolymer initialt med det sätt man valt. Men var så säkert på att denna och andra modeller från den koncernen kommer med alternativa drivlinor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.