Kia Stinger finns med både bensin- och dieselmotorer när den kommer till Sverige i höst.
Bensinmotorerna i den sportiga nyheten från Kia får sällskap av en 200 hästars diesel.
På Detroit Auto Show i början av denna månad avtäckte Kia nya modellen Stinger, med sikte på sportig prestanda. Den prisades som bilsalongens bästa produktionsmodell. Vid premiären presenterades två bensinalternativ i Europa kommer det även att erbjudas en dieselmotor.
Den har en cylindervolym på två liter och producerar 200 hästkrafter med det maximala vridmomentet 440 Newtonmeter tillgängligt mellan 1.750 och 2.750 varv per minut. Dieseln är antingen bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven och precis som bensinarna kopplas den till en åttaväxlad automatlåda.
Svensk premiär blir till hösten, men priser är inte klara än.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?
Den har en cylindervolym på två liter och producerar 200 hästkrafter med det maximala vridmomentet 440 Newtonmeter tillgängligt mellan 1.750 och 2.750 varv per minut. Dieseln är antingen bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven och precis som bensinarna kopplas den till en åttaväxlad automatlåda.
Svensk premiär blir till hösten, men priser är inte klara än.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Stinger?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skönt med variation för dom som som är spekulanter...
Diesel - för de som inte vill köra i städer
Jag undrar hur de som förbjuder dieselkörning i städer ställer sig till en dieselbil som samtidigt är en laddhybrid. Den kan ju förutsatt laddning, köra på elektricitet i staden. Risken finns förstås att dieselmotorn hostar igång. Inlägget gäller alltså INTE bensinladdhybrider.
Audi Q7 finns i diesel/el.
Jag är i o f s inte själv intresserad av diesel, men varför inte... bilen är ju vrålsnygg.
Verkar inte vara en smart idé att presentera en ny dieselmodell i USA där dieselbilarna börjar bli totalt utfrusna. Bilfirmorna vill inte ta i dem med tång ens.
Som någon sa tidigare, ska man gå efter våra kappvändare till politikers för stunden premierade drivlinor får man byta bil ofta.
För några år sedan var etanol frälsaren, sedan diesel och just nu är det elbilen. Vem vet hur det ser ut i morgon?
Den som valde etanol behöver inte känna sig lurad, även om han skulle vilja ha kvar bilen i decennier, annat är det med den som valde diesel.
@Shogun. Det finns förmodligen utrymme för innovationer när det gäller emissionsminskning även på dieselmotorer. Särskilt om de förutsätts gå på biobränsle. Men det måste ske ganska snart och vara av genomgripande karaktär, alltså ingen putsning på befintlig teknik. Tror jag.
Sätt den i optiman vetja.Skulle nog slå hos tjänstebilarna
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.