Nästa artikel
Provkörning: Kia Optima laddhybrid
Provkörning

Provkörning: Kia Optima laddhybrid

Publicerad 13 november 2016
Ny kofångare och grill med kylargardin utmärker laddhybriden. Luftmotståndet (Cd) sänks från 0,27 till 0,25.
Optima laddhybrid blir en tuff prispressare. Mycket utrustning och klassledande räckvidd för ”dieselpengar”. Succé? Nja, bara nästan…

Passat GTE är herre på supermiljöbilstäppan. I augusti var 38 procent av alla nya Passat i Sverige laddbara. Men nu kommer Kia och rör om i grytan. 

Med ett grundpris på 369 900 kronor blir Optima PHEV den billigaste laddhybriden på marknaden – över 40 000 kr lägre än Passat GTE och nästan 10 000 kr billigare än Golf GTE.

Den är ingen tomhylsa heller. I priset ingår bland annat navigation, ventilerad läderklädsel och adaptiva LED-strålkastare. Med statlig subvention stannar priset på 349 900 kr. Det är i princip dieselpengar i stora mellanklassen och faktiskt nåbart för vissa privatkunder.

Optima PHEV är inte bara billigast. Körsträckan på el är längst av alla jämförbara konkurrenter. Kia utlovar eldrift upp till 54 kilometer och det verkar inte vara en utopisiffra. 

Jag inleder provkörningen med en längre slinga på bara el. Hastigheten på den bayerska landsbygden pendlar flitigt mellan 100 km/tim och 50 genom byarna. Efter 3,5 mil har jag enligt färddatorn en räckvidd på 1,8 mil till. Lovande.

Jag byter till hybridläge. Nu är det inte lika imponerande – snarare vardagligt. Jämfört med pigga Passat GTE är Optima PHEV oinspirerande bakom ratten. En tvåliters sugmotor på 156 hk jobbar via en vanlig sexstegad automatlåda. Elmotorn (68 hk mot Passats 115 hk) stöttar upp hjälpligt i vanliga hastigheter, men bensinmotorns låga vridmoment gör att automaten gärna växlar ned vid segdragning och det surrar mycket från motorrummet.  

Styrningen är diffusare än i vanliga Optima. Elservon på laddhybriden är monterad på rattstången, istället för på styraxeln, och det ger sämre vägkänsla. Därtill är utväxlingen vevigare. Ett konstigt val för en stadsorienterad bil.

Under press är Optima PHEV oroväckande sladdvänlig. Laddhybriden är skodd med lättrullade däck från koreanska Nexen. Och med batteriets extravikt i skuffen tar bakändan ett bredare spår vid offensiv kurvtagning på torr asfalt. ESP-systemet verkar inte omprogrammerat för den nya viktfördelningen. 

En annan nackdel är bagaget. Batteriplaceringen är ett hafsverk och stjäl mycket lastutrymme. Bagaget på 307 liter är nära 100 liter mindre än Passat GTE Sedan. Men bättring är på väg.

Till nästa sommar kommer Optima PHEV som kombi. Då lovar Kia att batteriet inte ska inskränka på lastutrymmet och baksätet blir fällbart.

Då kommer även Coasting Guide Control, som vet vad som händer på vägen och tipsar föraren om att motorbromsa i tid.

Totalt sett är Optima PHEV inte lika kul eller genomtänkt som Passat GTE. Men körbarheten på el imponerar och prismässigt är den överlägsen. 

Klart köpvärd, nästa år…

Kia Optima PHEV

PRIS, FRÅN KR: 369 900 kr (349 900 kr med supermiljöbilspremie).
MODELL: Fyradörrars sedan.
SÄLJSTART: September. 
MÅTT, CM: L 486/B 186/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 705.
MOTOR: Bensin: Rak fyrcylindrig bensinmotor med Atkinsoncykel. Volym 1 999 cm3. Max effekt 156 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 189 Nm vid 5 000 v/min. Elmotor: Max effekt 68 hk. Max vridmoment 205 Nm. Total systemeffekt: 205 hk och 375 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexstegad automat. 
PRESTANDA: Toppfart 192 km/tim (120 på el). Acc. 0–100 km/tim på 9,4 s. 
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 1,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 37 g/km.
KONKURRENTER: BMW 225xe, BMW 330e, Mitsubishi Outlander PHEV, VW Passat GTE, Volvo V60 D5 Twin Engine.

Vad nytt?
Kias första laddhybrid.
För vem?
Den som kan ladda hemma och reser med lätt packning.   

Plus:
Körbarhet på el, garantier, pris, utrustning.
Minus:
Litet bagage, koambin dröjer, sladdbenägen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-11-13 12:36
ToRy

Är det samma drivlina här som i kommande Ioniq laddhybrid -- någon som har koll? Ioniqen är väl byggd med en bra plats för batteriet redan från början också, vilket förstås är bra. Ioniq har för övrigt premiär nu i helgen ("vanlig" hybrid, och elbil; inte laddhybrid än).

#c • Uppdaterat: 2016-11-13 12:42
Peter E

"Klart köpvärd, nästa år…"

E som alla koreanska bilar då ;-)

#d • Uppdaterat: 2016-11-13 13:25
Vidstige

ToRy, bra fråga! Att den har Atkinson antyder att det kan vara samma teknik, dock är den motorn i Ioniq och även då Kia Niro hybrid mindre och har mindre effekt.

#e • Uppdaterat: 2016-11-13 14:09
ToRy

Mindre motor, just det. Det tycks snarare vara så att det är Hyundai Sonata PHEV, som säljs i USA, som har samma drivlina som Optima PHEV. Det jag hittade om Sonata PHEV på Hyundais USA-sida är samma i alla fall, vad jag kunde se. Sonata PHEV går 43 km på el i USA -- deras körcykel antar jag. Synd att Sonatan inte finns här, för den är snyggare än Optima tycker jag.

Återstår då att se hur mycket batteri de petar in i Ioniq PHEV.

#f • Uppdaterat: 2016-11-13 15:49
2fast4you

Vidstige. NA motor suger ikke, den er atsmofærisk ;-)

#g • Uppdaterat: 2016-11-13 16:07
Axa

Vidstige
Där tror jag att du har fel. Modern turbo rasar väldigt sällan.

Och jag tror inte den där sugmotorn blir snålare utan hjälp av elmotorn än turbomotor.

#h • Uppdaterat: 2016-11-13 16:25
Vidstige

Axa, man ska nog säga det du sa nu med viss försiktighet och ödmjukhet om man favoriserar VW. För om något har VW haft enorma problem med sina TSI-motorer. Sen kör VW numera med kamrem, Kia med kamkedja, där då det senare brukar vinna i längden. Vilken som är snålast är svårt att avgöra med turbomotorer har en större tendens att överförbruka om man inte kör mycket försiktigt. Så i labbtest kan bensinturbon vara snålare men inte givet i verkligheten. Jag är dock med dig att en turbomotor är trevligare att köra med bättre bottendrag, å andra sidan är det just det som är smart med hybrider då elmotorn hjälper till med vrid från låga varv.

#i • Uppdaterat: 2016-11-13 17:49
Peter E

307 liters bagage i en bil på 486 cm?
Skämtar de?

#j • Uppdaterat: 2016-11-13 18:35
Axa

Vidstige
Bara för att jag nämner turbo behöver du inte osökt komma in på VW. Det är inte bara VW som har turbo och det jag vände mig mot är påståendet att en turbo skulle ge sämre driftsäkerhet. Att just turbon skulle ge sämre driftsäkerhet är nonsens. Även att turbo i sig är problematiskt. Moderna turbo håller hela bilens livslängd.
Angående förbrukning så gäller ju detsamma oavsett turbo eller sug, båda drar mer bränsle ifall man kör offensivt. Jag skulle vilja hävda att en downsized turbomotor är att föredra. Kör man försiktigt drar den mindre än sugmotorn men vill man ha kraften så finns den där till skillnad från i sugmotorn.

#k • Uppdaterat: 2016-11-13 18:51
Hackenbush

Håller med Axa, turbo är nästan ett måste i en liten motor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.