Nästa artikel
Provkörning: Honda CR-V 1.6 i-DTEC (2013)
Provkörning

Provkörning: Honda CR-V 1.6 i-DTEC (2013)

Publicerad 18 oktober 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Är Hondas nya miljöteknik ”Earth Dreams Technology” en dröm för moder jord? Vi har provkört nya Honda CR-V 1.6 i-DTEC.

Bara ett år efter att nya CR-V lanserades kommer Honda nu med en helt ny, mindre dieselturbo. Det är uppenbart att Honda måste hänga med i den allt snabbare utvecklingen mot renare och snålare motorer.

Ett sätt att göra det är att minska volym och antal hästkrafter, samtidigt som man optimerar motorn med mindre inre friktion, bättre förbränning av bränslet och effektivare rening. Den här nya dieselmotorn kom först i Civic i början av 2013 och nu finns den också för CR-V. Än så länge handlar det bara om en framhjulsdriven version med manuell, sexstegad växellåda.

Men det är ingen vågad gissning att CR-V 1,6 i-DTEC senare kommer såväl med 4WD som med automatväxellåda.

Nya, renare koncept måste numera kompletteras med tydliga etiketter. Earth Dreams Technology kallar Honda sin satsning på mindre miljöbelastande teknik. Klarar man att köra lika snålt som i körcykeln är koldioxidutsläppet nere i 119 gram jämför med stora dieselns 174. Så det handlar om en rejäl kapning av utsläpp och förbrukning.

Vid provkörningen på Åland hamnade förbrukningen först strax över 5,0 l/100 km. Men när vi verkligen ansträngde oss att köra snålt, lyckades vi faktiskt nå 4,5. Men det är ju inte särskilt backigt på Åland, eller så snabba vägar och trafiken är gles även i Mariehamn.

Motorns styrka och körbarhet är mycket bra. Växelindikatorn protesterade faktiskt inte förrän varvtalet tangerade 1 250 v/min. Det är visserligen väl lågt. Man känner att motorn drar bättre omkring 1 700–1 800 v/min. Hur 1,6-litersdieseln skulle orka med 4WD,  automatlåda och kanske ett släp låter vi vara osagt. Det återstår att prova.

Men i den här versionen känns motorn fullt tillräcklig och matchar nya växellådan, som upplevs ha exakta lägen och väl vald utväxling.

Med bara framhjulsdrivning känns CR-V lite lättare och kvickare i aktionen. Vikten på drivlinan har minskat med hela 116 kg, varav bara motorn står för en reducering med 47 kg. Motorblocket har gjorts tunnare och mer öppet med lättad smidd vevaxel som har lågfriktionslager.

Kolvarna sägs vara lägre än i någon annan dieselmotor för närvarande. Tunnare väggar mot cylindrarna gör att kylvattnets temperatur kan styras effektivare med en termostat som tillåter en mer exakt och högre temperatur.

Partikelfiltret behöver inga additiv utan regenererar sig självt, om man inte kör för många korta sträckor.

Och slutligen – fantasieggande namn på miljöbesparande teknik förtar inte den positva effekten!

Diskutera: Vad tycker du om CR-V och Hondas nya dieselmotor?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD

PRIS, FRÅN KR: Cirka 246 000.

MODELL: Tvåhjulsdriven suv.

SÄLJSTART: November 2013.

MÅTT, CM: L 457/B 182/H 169.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 611.

MOTOR: Ny lättviktsdiesel helt i aluminium. Volym 1 597 cm3. Vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min. Effekt 120 hk vid 4 000 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell växellåda med drivning på framhjulen.

PRESTANDA: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,2 s.  

FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km vid blandad körning.

CO2-UTSLÄPP: 119 g.

KONKURRENTER: VW Tiguan, Mazda CX-5, Hyundai ix35, Toyota RAV4, Ford Kuga, Volvo XC60 m fl.

VAD NYTT? Ny motor och växellåda.

FÖR VEM? Den som gillar en suv utan att behöva bättre framkomlighet och som kan växla själv. 

PLUS: Sänkt förbrukning, låga utsläpp.

MINUS: Bara med 2WD och inte med automatväxellåda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-18 09:28
Swemba

Kan ni sluta kalla motorer med låga Co2-utsläpp som "rena"? De har inget med varandra att göra. En diesel är aldrig "ren" i ordets rätta bemärkelse.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-18 10:28
Gäst (ej verifierad)

Imponerande låg verklig förbrukning för en så pass tung bil.

Kul att japsarna också lärt sig bygga fina dieslar!

#3 • Uppdaterat: 2013-10-18 11:42
IngoS

Litet proportioner. Vad jag förstår är förbrukningen enligt EUnorm samma som för Mazda CX-5, 119g, och dessutom bara utsläpp enligt gamla Euro 5 där Mazda har utsläpp enligt nya Euro 6. Det återstår att se om förbrukningen blir lika bra när motorn modifierats till Euro 6. Det kommer naturligtvis också att behövas jämförande tester i verklig trafik för att se vilken motor som är bäst, både beträffande körbarhet och förbrukning. Jag hade gärna sett Mazdas drivlina i CRVs kaross!

#4 • Uppdaterat: 2013-10-18 19:56
Raphael

Den fråga som artikeln inte besvarar, det är huruvida Hondas nya dieselmotor i CR-V har en fälla för kväveoxider (NOx) som nu börjar introduceras hos flera europeiska tillverkare? Dvs, hur hanterar Honda NOx-halterna?

#5 • Uppdaterat: 2013-10-18 21:45
Roger Skagerström

Milkylainen har en bra poäng där. Även om man inte kör motorväg mycket själv, så ger det ändå en rätt bra övergripande bild på hur snål bilen är överlag tror jag.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-19 13:47
Axelman

Det går att få väldigt många bilar att verka snåla om man håller jämn fart så det blir missvisande för helhetsbilden. Tunga bilar har ju vikten som handikapp i blandad körning och bilar som är optimerade för EU-s körcykel visar ju som bekant helt andra siffror i verkligheten. Varierade tester är ett måste.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-19 13:51
Axelman

Sen blir jag sned på allt tjafs om miljöbilar. Det finns inga miljöbilar i ordets rätta bemärkelse. Det blir som att säga hälsogift bara för att man tagit bort lite av en eller annan farlig kemikalie men glömmer att resten är kvar. Det som finns är mer eller mindre miljöfarliga bilar. Ordet miljöbil ger ett skimmer av präktighet så svensson ska kunna sitta i timmar med gott samvete när han köar i onödan på väg till eller från arbetet. Sluta dekaltrimma med fina ord och kalla verkligheten för vad den är!

#8 • Uppdaterat: 2013-10-19 20:02
Raphael

I sina tester så anger Vi Bilägare en siffra för testförbrukning, i den siffran så ingår motorvägskörning. Testförbrukningen är vad bilarna har dragit i genomsnitt under testets genomförande - stadskörning, landsvägskörning, motorvägskörning - under verkliga förhållanden, ej labbförhållanden. Det ger därför en rätt ok indikation.

Men detta är inte ett test av Hondan, utan en provkörning. För provkörning så genomför man inte samma tester, för det är ju inget test, utan en provkörning. :) Provkörning ersätter inte ett test, utan är mer en första inblick i en bil.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-21 13:24
Swemba

Jes, det har du så klart rätt i.
Poängen var dock att skitig eller ren inte har någon koppling till Co2-utsläpp.
Co2-utsläpp beror på vilken energimängd som förbränns.
Hur skitiga avgaserna är beror på drivmedel och avgasrening.

#a • Uppdaterat: 2013-10-21 13:35
Raphael

Nja, det finns en koppling genom att lägre Co2 utsläpp även innebär lägre utsläpp av andra gaser. En bensinmotor som har, säg, 150 i Co2 utsläpp har även högre utsläpp av andra gaser än en bensinmotor som har 100 i Co2 utsläpp. Co2 är ett av många mått man kan ha, men när man går efter att sänka Co2 utsläppen genom att minska förbrukningen på bilarna så innebär detta även som följdverkan en positiv minskning av andra ämnen i avgaserna därför att en mindre mängd bränsle förbränns.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.