Den vardagliga kombimodellen håller på att bryta sig ur sin traditionella form. Titta bara på Renault Clio kombi som kom häromåret – eller på nya Honda Civic Tourer. Den liknar inte mycket annat och åsikterna om de böljande linjernas skönhet tycks vara delade, åtminstone av kommentarerna på Vi Bilägares hemsida att döma.
Ingen kan dock ta ifrån den nya bilen att den erbjuder mängder av praktiskt tänkande under sitt speciella skal. Dessutom har bilen köregenskaper få om ens någon annan i klassen kan matcha. Det kunde jag snabbt konstatera efter ett par rundor på varierade vägar runt Rom, i både diesel- och bensinversioner av nykomlingen.
Karossen behåller samma axelavstånd (260 cm) som halvkombimodellen, men totallängden har ökat hela 23,5 centimeter, allt bakom de så kallade B-stolparna. Tillsammans med låg lasttröskel (en typisk Hondafiness) och generös bredd i lastutrymmet har det skapat en bagagerumsvolym som gott och väl matchar konkurrenterna och till och med brädar Volvo V70: Honda rymmer 624 dm3 med baksätet uppfällt, 1 668 dm3 med baksätet nedfällt. Motsvarande siffror för Volvo V70 är 575/1 600 dm3. Lasttröskeln i Honda är bara 56 cm, mot 61 i Volvo.
Siffrorna är en sak, det är framför allt roligt att se hur Honda verkligen försökt tänka till i detaljerna. Liksom i flera andra av märkets modeller kan baksätets sittdynor fällas upp ungefär som biostolar så att yuccapalmer och halvvuxna trädgårdstomtar enkelt kan fraktas.
Eftersom bilen har utrymmesbesparande torsionsaxel bak och bränsletanken placerad under stolarna fram finns mycket utrymme under bagagegolvet. Det utnyttjas dels till ett smalt, brett fack där insynsskyddet enkelt stuvas undan när det inte används, dels till ett rejält, brett och djupt fack som enkelt rymmer två stora kabinväskor. Det senare förutsätter dock att man valt bort reservhjulet för en lagningssats.
Ytterligare en finess är att själva insynsskyddet enkelt skjuts undan automatiskt när man trycker till på det med fingret.
För bagaget blir det full pott, men även de åkande har det bra i Civic. Det som ser ut som en väldigt uppdragen fönsterlinje vid baksätet upplevs på plats inte som särskilt besvärande – tvärt om har bilen riktigt bra sikt runt om. Benutrymmet bak är knappast störst i klassen men det duger, medan takhöjden absolut vunnit på att taket dragits ut bakåt.
Köregenskaperna är nästa starka kort. Jag kan inte komma på någon annan bil i klassen som är så suveränt hanterlig som Civic, det är som att åka omkring i ett par måttsydda favoritskor av hög kvalitet. Styrningen är vass, krängningen låg, växellådan närmast i en klass för sig – bilen i rörelse utstrålar en precision som är högst påtaglig. På släta italienska vägar var ljudnivån låg, men vis av erfarenheten med Honda får ljudomdömet anstå tills vi kört bilen på våra vägar.
Motoralternativen är dels Hondas nya 1,6-diesel på 120 hk, dels den bekanta 1,8-bensinaren som också kan kopplas till en femväxlad automatlåda. De ger skilda intryck. Dieseln är verkligt bränslesnål (3,8 l/100 km och bara 99 gram CO2/km, enligt deklarationen) och erbjuder ett härligt dragregister kombinerat med riktigt kultiverad gång. Jag får ingen känsla alls av att det verkligen är en diesel under huven. Bensinmotorn låter mer och kräver klart mer varv för att ge sitt bästa, men den har en intensitet och känsla av sportighet jag också gillade. Dieselmodellen i jämförbart utförande är 18 000 kronor dyrare än bensinversionen.
Med Tourermodellen kommer också vad Honda kallar en världsnyhet – stötdämpning bak som är ställbar i tre olika hårdhetslägen. Det sker med hjälp av en knapp på panelen och är ingen ordinarie nivåreglering utan ett sätt att öka ”kördynamiken”, med eller utan last.
Dämparna kommer från Sachs och enligt den ansvarige chassitekniker jag talade med är lösningen ett sätt att kombinera kostnadseffektivitet med förbättring av köregenskaperna: ”Vi når minst 80 procent av den förbättring man får med helt adaptivt chassi för alla fyra hjul men till bara 20 procent av kostnaden.”
Hur det hela fungerar i exempelvis en undanmanöver får vi återkomma till, det finns i alla fall tydliga skillnader i de olika inställningarna.
I prislistan för Sverige finns hela tio bensinversioner och sju med diesel. Importören räknar med att utförandet ”Sport” blir vanligast och att fördelningen diesel/bensin blir 50/50.
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic Tourer?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Honda Civic Tourer 1,6i–DTEC SportBetyg
PRIS, FRÅN KR: 221 900.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Mars 2014.
MÅTT, CM: L 453/B 177/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 300.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd turbodiesel med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Borrning/slag 76/88 mm, volym 1 597 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,1 s.
FÖRBRUKNING: 3,8 L/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 99 g/km.
KONKURRENTER: Kombimodeller av Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia, Toyota Auris, VW Golf med flera.
VAD NYTT? Kombiversion av Civic.
FÖR VEM? Den som söker en kompakt, rymlig kombi med härlig körkänsla.
PLUS: Motorer, utrymmen, köregenskaper, växellåda, finish.
MINUS: Hårt motorljud i bensinversionen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker den är rätt snygg, kanske lite rörig i interiören. Massa skärmar och knappar framför föraren. Annars är den en full poängare med sitt stora och smidiga lastutrymme. Magic Seats är imponerande.
Skulle man ju absolut kunna tänka sig att titta närmare på om man behöver en kombi nån gång.
Verkar otroligt fin. Med Hondas superkvalitet så är den säkert mycket driftsäker också. Synd att den förmodligen aldrig kommer att säljas utanför europa. Hade varit ett klart alternativ när vi byter bil nästa gång om ca, tre år.
Diggar inte heller interiören, och det är lite av en dealbreaker. Även förra Civicen hade en gräslig blanksvart historia. Vill ha alla instrument samlade rakt framför mig, inte utspridda över halva bilen :P Ser rätt uddlöst ut när det inte finns en snygg keps runt mätarhuset heller... Typ som Volvos äldre inredingar - en trist sanddyn.
I övrigt verkar den ju trevlig dock :P De uppfällbara sittdynorna är smart (även om de knappt är först med det). Kanske lite VÄL mycket ninja-design över senaste generationen dock...
Det är rätt kul att den har större bagage än V70 när folk gnällde som fan när första bilderna kom, för att den tvungen var en helt värdelös kombi ;)
Vi får väl se Shogun om den kommer att "döda" Golf... Inte så säker på det som du tydligen är. Fast gillar man inte Golf så gör man inte det men det kan lätt bli lite "lustigt" när man tar alla tillfällen i anspråk att uttrycka sitt ogillande. Sen skall "Golf dödaren" skrivas som ett sammansatt ord Shogun - om du skulle få för dig att använda detta igen...:)
Personligen tycker jag inte om designen - tror det är en design som är rätt "ute" om några få år. Rymlig kan den dock vara och sen har jag fullt förtroende för Honda som märke så ur den synvinkeln skulle jag absolut kunna äga en Honda.Och slutligen är man ju inte sämre än man kan ändra sig när man sett den i verkligheten...:) Vår lokale Mazda/Honda-handlare har en mycket sympatisk säljare som säkert kommer att "tvinga" på mig en provkörning när bilen kommer i lager...:)
Jag uppskattar att hastighetsmätaren är ovanför ratten och närmare framrutan, precis som jag anser att det ska vara i en bil så man slipper flytta ögat ner mellan ratten. Den yttre designen har jag dock svårt för, bilen ser konstig ut helt enkelt med en massa linjer som för mig inte går ihop, det är en utmaning att göra en bil sportig i designen och samtidigt rymlig och praktisk - och här anser jag att dessa ambitioner krockar med varandra vilket har gått ut över stilrenheten.
Hondas superkvalitet ger jag inte mycket för.
Köpte en Civic av förra generationen helt ny och stod ut 4 månader samt 1000 mil innan jag bytte bort skräpet.
Skramlade överallt och var av allmänt undermålig byggkvalitet.
Tillverkas i England.
En bil med stort lastutrymme, som har linjer som en snygg sportbil och dessutom låg förbrukning. Det blir något att bita i för många lådformade törstiga kombibilar.
Designen är så udda att den troligen inte blir omodern lika fort som t ex Volvos senaste överdrifter. Tänk på Citroën ID som var smått unik under hela sin långa livslängd. I Volvos fall har man tagit dagens alla trender och överdrivit dem till något som redan känns parodiskt.
Om Civicen är snygg vet jag inte riktigt, men den sticker ut - vilket är en prestation när det faktiskt inte gått ut över funktionen. Den rymmer ju mer än en V70 och har bättre sikt än Volvos senaste skapelser.
Helt klart ett intressant alternativ - om den bullrar mindre än de tidigare och om rostskyddet är bättre. Sen är det inte helt fel om den har bra strålkastare också.
Sen verkar det faktiskt ha betydelse var det är byggda. Läst lite på forum och tex Mazda byggda i USA verkar inte alls ha samma finish och kvalitet som de Japanbyggda. Att engelsmän använt uttrycket "hantverk" för att bygga skit i flera decennier är ingen direkt hemlighet. Kan mycket väl tänka mig att de är snäppet sämre på att sätta fast kabelpiskor ordentligt, skruva fast plast så det inte sitter i spänn etc. Skulle säkerligen kunna förbättras om Honda drev på med piskan. Till och med amerikaner kan ju bygga ihop Toyotabilar som upplevs lika kvalitativa som JDM-bilarna. De Toyotor som säljs här väl inte alltid tillverakde i Japan heller kan jag tänka mig.
Sen får man nog inte ha ALLT för höga krav på en Civic. Det är inga jättedyra bilar direkt. I den prisklassen är det en del plastknak etc. Speciellt när det är kallt. Skillnad på BMW som knarrar året om ;) ;)
Shogun
Det finns ett forum som heter Civinfo, där kan du fördjupa till i många timmar och beskåda alla de möjliga och omöjliga fel som förra generationen Civic drogs med.
Tyvärr höll den ordentligt låg nivå.
Jag kan bara tala för mina egna erfarenheter och tyvärr delade jag dem med en ohygglig massa andra på nämnd plats.
Accord däremot är en helt annan bil men den tillverkas inte i England heller.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.