Nästa artikel
Provkörning: Citroën C4 Picasso (2013)
Provkörning

Provkörning: Citroën C4 Picasso (2013)

Publicerad 10 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ny, lätt och flexibel modulplattform och spännande överbyggnad, dessutom en ovanligt modern och ombonad kupé – andra generationens Citroën C4 Picasso är snudd på fullträff i lilla MPV-klassen.

Andra generationens Citroën C4 Picasso ser i än högre grad än den första ut som en rymdkapsel som kastat loss från sitt moderskepp för uppdrag i stjärnsystemet.

Inte minst är fronten karaktärsskapande, med varselljus av LED-typ ovanför de låga, rektangulära strålkastarna. Allt inramas av en nyslimmad Citroëngrill med de dubbla vinklarna mitt i. I profil känns linjeföringen bekant, markerad av det blanka partiet runt sidorutorna, medan bakens formgivare nog drömt om VW Golf och Audi Q5 innan de gick till jobbet måndag morgon. Helheten är fräsch, uppenbart modern.

Det mest nya med bilen syns inte: en från blank datorskärm konstruerad arkitektur som precis som Volkswagens omtalade MQB-plattform (för Golf, A3, Leon etc.) kommer att finnas på flera modeller framöver, i fyra spårvidder, med fem axelavstånd, två bakvagnskonstruktioner, två sittplatspositioneringar och med olika långa karosser. På Frankfurtsalongen i höst kommer minibussen Grand C4 Picasso i ny version, också byggd på denna så kallade EMP-platta (Efficient Modular Platform). Rationell produktion, ökad krocksäkerhet, förbättrat rostskydd – allt har Citroën fått med.

Nya C4 Picasso må ha övertoner gemensamma med den gamla men allt utom en del motorer är nytt – och dessutom riktigt inbjudande, kan jag konstatera efter att ha kört bilen på olika underlag och i den 115-hästars dieselversion som blir en av inalles sju valbara modeller när debuten i Sverige sker i augusti. Priserna varierar från 184 900 kronor för bensinaren VTi 120 till 254 900 kronor för dieseln e-HDi 115 i det dyraste Exclusive-utförandet och med robotiserad manuell låda (nu kraftigt modifierad) för 254 900 kr.

Bilen känns lätt och är det. Jämfört med föregångaren har 140 kg skalats bort, tack vare EMP-plattans konstruktion (som svarar för 70 kg lägre vikt), men också genom lättviktsmaterial (motorhuv av aluminium, baklucka och bakre delen av golvet av plast) och användandet av lätta men höghållfasta stålsorter.

Motorn har knappt något dieselljud alls ens på tomgång och reagerar villigt på gaspådrag. Förbrukningen anges till bara 4,0 l/100 km. Vad det betyder i verkligheten återstår att se, men kraftkällan känns smidig och de sex växlarna i den manuella lådan faller på plats som de ska.

Interiören är i mitt tycke det mest lyckade med bilen, men jag anar att den kommer att polarisera åsikterna. Här finns knappt något analogt synintryck, allt är digitalt. I viss mån kan man uppfatta C4 Picasso som en stolt återgång till de knäppa instrumenteringar Citroën försåg sina bilar med för länge sedan, men här fungerar saker och ting logiskt, åtminstone för den som är det minsta van vid att hantera en så kallad smartphone eller en läsplatta. Och denna grupp omfattar allt fler, right?

Två huvudskärmar svarar för den information man önskar och den styrning som behövs av bilens alla funktioner. I den nedre, sjutumsskärmen och dess tillhörande touchknappar för olika huvudmenyer finns klimatanläggning, navigering, ljudsystem, telefon, körhjälp etc. Ovanför är en rejäl tolvtums, högupplöst skärm placerad, inställningsbar för varje förare med exempelvis hastighetsmätare, varvräknare, tankmätare, körhjälp, extra stor karta etc., men också roliga möjligheter som att via en usb-kontakt ladda upp bilder på favoritpelargonen eller kära svärmor.

Via en separat ”nyckel” kan man ladda informationssystemet med diverse ”appar”, allt från närmaste tankställe (med bränslepriser), till hotellbokningar och whatever.

Personligen gillade jag förarmiljön, men det kanske inte är något man sätter farfar i utan att förklara ett och annat. Designen är modern och lockande – inte har man väl rattar och mekaniska visare på sin iPad eller vad nu läsplattan heter?

Dessutom är inramningen elegant, med material i sobra färger, dunklare framför föraren, ljusare för passageraren. Finishen är klart bättre än i många tidigare Citroën och hela kupén andas avspändhet och inte så lite lyxkänsla.

Som helhet är C4 Picasso kul, modern och slagkraftig.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Picasso?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën C4 Picasso e-HDi 115

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Citroën C4 Picasso e-HDi 115:

PRIS, FRÅN KR: 219 900 kr.

SÄLJSTART: Augusti.

MÅTT, CM: L 443/B 183/H 161.

TJänstevikt, KG: Ca 1 350 (ej fastställd).

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel, 2 ventiler per cylinder, common rail-insprutning. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 3 600 v/min. Max vridmoment 270 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

PRESTANDA: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,8 s.

FÖRBRUKNING: 4,0 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 105 g/km.

KONKURRENTER: Renault Scénic, Toyota Verso, Ford C-Max.



VAD NYTT?

Femsitsig MPV på helt ny ”arkitektur” som kommer på fler Citroën framöver.

FÖR VEM?

Formälskande familjer.



PLUS: Utrymmen, ombonad interiör, design, flexibilitet, pris.

MINUS: Stötig fjädringskomfort bak.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-10 11:14
Peugo

Det här är en bil som "växer" hela tiden i mina ögon. Speciellt den silverfärgade där till höger är nästan snygg!? Ingen har kört den nya robotiserade lådan ännu, eller står det bara i tidningen om den? Har erfarenhet av ett par C4/1.6 diesel med den gamla robotiserade lådan och tillsammans med 1.6 dieseln fungerade den närmast perfekt bara man "lärde" den att köras som en vanlig automat. Till en början fungerar den bättre om man släpper gasen när den skall växla men det bör man väl undvika ifall man vill "lära" den bete se annorlunda? Bilarna var inte mina utan jobbkompisarnas tjänstebilar (3 år utan ett enda fel, bägge bilarna).

#2 • Uppdaterat: 2013-07-10 11:41
Hackenbush

Med "normal" instrumentering så hade denna varit ett intressant alternativ.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-10 12:17
Raphael

Den nya robotlådan växlar mjukare än den gamla, men den är fortfarande långsammare än en traditionell automat (enligt rapporter i fransk press) och jag tror långsamheten gör att den kommer fortsätta att få kritik i Sverige. För vanliga människor som kör en familjebuss som att det är en familjebuss och inte en rallybil så tror jag lådan kommer fungera bra och uppfattas som en förbättring jämfört med den gamla. De som vill köra mer rally rekommenderas som vanligt växla över till manuellt läge eller välja manuell låda.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-10 12:58
Raphael

Den nya 150 hästars dieseln finns med mer vanlig automatlåda, ej robot.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-10 13:33
saabnisse

Jag hör till alla de som föredrar rattar och vred och visarinstrument som sitter framför ratten.
Jag gillar inte touchknappar på min mobil heller, skulle hellre vilja ha gammaldags tryckknappar och vred där också, men det finns ju inte.
Blir alltför dyrt och det är väl anledningen till den här spelkonsolen som Citroën valt.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-10 20:03
Erlandson

Jag måste säga att jag tycker fronten är förvånandsvärd ful!!
Men den ser man ju inte när man kör, alltid en tröst.
Från sidan ser ju den silverfärgade skaplig ut.
Undrar om den kommer med bensinare?

#7 • Uppdaterat: 2013-07-10 21:45
Raphael

Artikeln nämner 120 hästars VTi-motorn, den kommer till Sverige. Det är bensin. Jag tycker fronten är det som gör bilen, får mig att tänka på 50-talets industridesign. En naturlig utveckling från Citroëns Tubik-koncept som i sin tur var en modern tolkning av Citroëns klassiska transportbil H. Men bakifrån så uppskattar jag Grand Picasso mer, den har andra baklampor.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-11 05:15
Roy J

Jag har inga problem med designen. Med den här typen av bil handlar det mer om att skapa personlighet än svepande linjer.

Även om "knapparna" välplacerade så saknar de ju helt känsla. Det borde vara lag på att alla reglage i en bil ska vara så utformade och sådan placering att de kan skötas med förbundna ögon.
Håller alltså med saabnisse.

Jag hoppas innerligt att hastighetsmätaren går att ställa om till visarpresentation - eller åtminstone till siffror som ser ut som siffror, som nere på temperaturvisningen, istället för staplade fyrkanter.
Placeringen däremot har både för- och nackdelar, men är kanske mest ovan.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-11 08:22
Peugo

Ingen fara Roy, mätaren går att ställa in! :)

#a • Uppdaterat: 2013-07-11 10:39
Raphael

Jag tror att om man kör med förbundna ögon så kommer man inte så långt. :) Var det inte en komedi för några år sedan där en chaufför i en liten 2CV körde omkring med förbundna ögon för att han var ovärdig att se hans excellens? I övrigt handlade miniserien om jakten på en atombomb. Var en brittisk serie har jag för mig. Hm, var nog i slutet av 80-talet den sändes. Väldigt spånig om man säger så... :)

Värmereglage använder man knappast så ofta när det är välfungerande automatik. Vi får vänja oss vid pekskärmar i bilar, det kommer allt mer.

Och som P redan har påpekat så kan visningen ställas om, finns många layouter att välja på - inklusive en vanlig visare så även Roy blir nöjd. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.