Nästa artikel
Provkörning: Citroën DS5
Provkörning

Provkörning: Citroën DS5

Publicerad 18 december 2014 (uppdaterad 18 december 2014)
Linjeskön enligt de flesta. DS5 ser slank ut, men rymmer det mesta man kan kräva av biltypen.
Med uppdaterad fjädring och ny drivlina satsar Citroën åter mot toppen. Är reviderade DS5 så bra som vi önskade från början?
När vi provkörde Citroën DS5 under hösten 2011 riktades skarp kritik mot bilens åkkomfort. Nu siktar tillverkaren åter mot toppen med den formglada DS5. Bland nyheterna finns bland annat ny fjädring, motor och växellåda. Inredningen i DS5 är oförändrad. Rader av knappar och varierande material faller samman till en aningen rörig men trivsam helhet.

De tre fönstren i taket – två i targaformation och ett över baksätet – släpper in bra med ljus. Som längre än genomsnittet stör jag mig dock på de balkar som skiljer glassektionerna. Även insteget är trångt och det händer att jag slår i huvudet när jag kliver i och ur bilen. Provbilens elstolar med inbyggd massagefunktion bjuder på toppkomfort men kostar från 11 900 kronor extra. I framsätet sitter jag dock väl högt och har konstant mittbackspegeln i synfältet, vilket känns som en ren – nästan farlig – miss, då den skymmer sikten framåt i högerkurvor.

I baksätet erbjuds bra benutrymme, men sikten är skral och det känns mer instängt än många andra bilar av samma storlek. DS5 är en bra laståsna. Karossen är bred och det är lätt att fälla sätena för att kunna fylla det 1 288 liter stora utrymmet. Bortsett från problemen för långa förare är DS5 en trevlig långfärdsbil.

En av de bästa ljusbilder jag upplevt underlättar på långresa i mörker och ljudnivån i kupén är klart godkänd. Den nya fjädringen sköter sitt jobb på ett tillfredsställande sätt så länge underlaget är jämnt. Drivlinan bjuder på jämna växlingar och ett härligt bottendrag. Motorns vridmoment om 400 Nm redan vid 2 000 v/min hjälper till vid omkörningar, men bidrar också till möjligheten att hålla varvet nere och spara dyra droppar. Lådan är adaptiv och anpassar sig efter körsätt. Informationsflödet framför ratten är tydligt och relevant, den som vill ha ännu bättre koll kan utrusta sin DS5 med head-up-display för 4 000 kronor.

När färden viker av från landsvägen, in mot Göteborgs ojämna gator står det klart att Citroën har en del kvar att jobba på när det kommer till fjädringen. Bilen upplevs fortfarande som hård över kullersten och spårvagnsräls, och intrycket går inte alls hand i hand med resten av bilen.

Att summera DS5 är inte lätt eftersom bilen till viss del handlar om individualism och design. Hur mycket dessa mjuka egenskaper är värda är naturligtvis upp till var och en att bedöma. Faktum kvarstår dock att de vinster bilen plockar på landsväg och jämnt underlag – tack vare låg ljudnivå, fina utrymmen, kul design och en toppendrivlina – neutraliseras så fort bilen hamnar utanför sin komfortzon.

Diskuter: Vad tycker du om Citroën DS5?
FAKTA Citroën DS5 BlueHdi 180

PRIS, FRÅN KR: 349 000.

MODELL: Femdörrars kombi.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 453/H 154/B 187.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 725.

MOTOR: Fyrcylindrig tvärställd rak turbodiesel med direktinsprutning. Slagvolym 1 997 cm3. Effekt 180 hk vid 3 750 v/min. Vridmoment 4 00 Nm vid 2 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad automatlåda. Framhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 118 g/km.

KONKURRENTER: BMW 3 GT, Range Rover Evoque.         

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-18 14:07
Raphael

Fjädringen är inte ny, det är bara stötdämparna som är omkalibrerade. Att göra om fjädringen helt skulle kosta för mycket, plus idén med DS5 är att det ska vara en sportig modell. Det är en annorlunda lösning på idén att göra en formskön coupé... Ja den sticker ut, som coupér också ska göra. Vill man ha en praktisk bil med det yppersta i komfort på alla sätt och vis då är det en C4 Picasso eller Grand Picasso som man väljer... DS-serien har sitt eget stuk och ska ju nu bli ett eget märke inom Citroën.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-18 14:35
Gäst (ej verifierad)

Uselt att fransoserna inte får till en skön komfortabel fjädring som en sån här kärra naturligtvis ska ha.

Även om den nu kanske blivit något bättre så är det för mig obegripligt hur man resonerade från början. DS5 är otroligt snygg i mina ögon, avantgardistisk och i övrigt säkert en toppenbil i det mesta men en stor Cittra ska ju alldeles självklart vara extremt komfortabel. Okey att man inte fjädrade den på gas men att sätta en enligt alla objektiva bedömare alldeles för hård fjädring på den är otroligt korkat. Försäljningssiffrorna är väl inte heller så imponerande så jag är nog sanningen på spåret.

DS5 ses inte som en "sportig modell" av någon utanför PSA:s PR-avdelning utan det krävs mer än ett stenhårt chassi för att vara sportig vilket nog de allra flesta kan hålla med om.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-18 15:14
Raphael

Idén med DS har från första början varit att det skulle ha sin egen stil och stå för sportighet - första modellen var DS3 som en sportigare variant av C3. Och DS3:an blev en såpass stor succé att Citroën bestämde sig för att löpa hela linan ut och lansera fler DS-modeller med syfte att DS skulle vara en helt egen linje utifrån sitt egna tänk och profil och inte bara vanliga Citroën-modeller under annat namn. Nu kan sportighet betyda många olika saker, och sportighet på franskt vis är inte nödvändigtvis samma som på italienskt eller tyskt vis.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-18 15:16
Raphael

Detta med "objektiva bedömare" - det anser jag inte finns. Alla människor är subjektiva, därför kan ingen människa göra en objektiv bedömning. Även om människor kan sträva efter att göra en objektiv bedömning så anser jag att det är omöjligt för en människa att komma fram till ett objektivt mål, därför att människan per definition alltid är subjektiv. Det anser jag är något som vi människor inte kan komma ifrån.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-18 15:44
Raphael

Det bör förresten påpekas att den provkörda DS5 är i versionen "Sport" och den har större fälgar (18") och en däckdimension som innebär en hårdare och stötigare gång än andra DS5-versioner... Är man inte intresserad av det så välj en annan DS5 version med mindre hjul och mjukare däck, då får du också en komfortablare gång.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-18 17:02
Swemba

Går de tinte att få luftfjädring till DS5? Interiört var det väl sisådär, men exteriört är DS5 riktigt snygg, tycker jag!

#7 • Uppdaterat: 2014-12-18 17:40
Roger Skagerström

Utsidan är trevlig. Insidan ser jag inget större fel på heller - hellre osymtersikt än för symetriskt. Provsatte en när den kom och vill minnas att den var snuskigt plastig inuti dock. Men de kanske fixat till sånt nu..

#8 • Uppdaterat: 2014-12-18 18:59
Irvor

Detta med Citroen och fjädring...
En Citroen ska ha gasfjädring punkt slut.
Alla försöker vårda/stärka sitt varumärke, de som inget har försöker skapa ett.
Citroens starkaste varumärke är komforten med hjälp av just den unika fjädringen.
Hur man kan äventyra sitt varumärke på detta vis är obegripligt !
Denna DS5 är en fantastisk modell, men saknar det viktigaste.

#9 • Uppdaterat: 2014-12-18 19:36
ohlmark

Intressant biltyp, men linjeskön är den inte med den stubbiga aktern, linjerna står på näsan efter bakdörren.
Aldrig sett någon i verkligheten, trodde den var större och lyxigare men den ser faktiskt trång ut och den röriga inredningen ger då ingen lyxkänsla.
Har dock tittat på Opel Zafira och baserat på detta så förefaller den bra mycket trevligare.

#a • Uppdaterat: 2014-12-18 19:55
Pi

Knappar m m med text uppe i taket är nåt som är helt oanvändbart när man använder progressiva glasögon. Jag har tyvärr några sådana knappar även i min Golf och just dessa är de som skämmer en i övrigt mycket lättarbetad instrumentering. Fungerar kanske bra för 30-åriga ingenjörer och formgivare men gissningsvis är det inte 30-åringar som köper denna bil utan snarare herrar i undertecknads ålder och då är knappar placerade i taket helt onödiga för man ser som sagt inte texterna på dom. F ö håller jag med dom som anser att det är ett riktigt magplask av Citroen att inte använda den enda riktiga försäljnings- och komfortfördel man har nämligen sitt unika fjädringssystem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.