Chevrolet siktar främst på den vanlige konsumenten som själv betalar sin nya bil. ”Mycket bil för pengarna” dyker upp gång på gång när företagets representanter ska tala om fördelarna med den nya modellen Cruze Kombi.
Knappt 4,68 meter lång blir det plats för en hel del bagage längst bak. Upp till 500 liter får plats med baksätet uppfällt. Behövs ytterligare utrymme går sätets ryggstöd förstås att fälla men själva sittdynan är fast vilket innebär att golvet inte blir helt plant. Ryggstödet är i alla fall delbart 1/3-2/3. Den totala bagagevolymen blir 1 478 liter. Lite rakare taklinje i aktern hade gett än bättre utrymme men designavdelningen har också fått säga sitt, vilket ger en elegant sluttande bakruteprofil.
I Samband med att kombin lanseras genomgår hela modellserien Cruze en lättare ansiktslyftning. Förutom smärre kosmetiska förändringar, kommer en ny multimediaanläggning kallad MyLink som integrerar handsfree via Bluetooth, mediaspelare och radio. Tyvärr går det inte att trådlöst koppla MyLink till iPhone. Måhända kan Apples ovilja förklaras av att Chevrolets nya ljudanläggning utvecklats av Nokia.
Nya motorer har tillkommit. Från koncernsyskonet Opel plockar Chevrolet en 1,4-liters bensinturbo samt en 1,7-liters diesel som tack vare en förbrukning på 4,5 liter/100 km klarar miljöbilsnormen om 120 g. Bägge är trevliga med extra plus för bensinmotor som går extremt mjukt och smidigt även om det krävs en del arbete med växelspaken för att omkörningarna ska gå tillräckligt snabbt.
Köregenskaperna är trygga. Bilen håller spåret även när den pressas hårt i kurvor. Styrningen är relativt död i känslan vilket inverkar negativt på körupplevelsen. Även växelföringen är slapp och oengagerad i bensinmotorn. Dieselbilen vi provade var betydligt fastare i spaken. Dieseln var också i det mer exklusiva LTZ-utförande, utrustad med 17-tumshjul med breda däck i 50-profil. Med dessa blir bilen lite småstötig. Tvärgående vägskarvar ger hårda slag upp i kupén. Bensinmodellen med 16-tumshjul rullade betydligt bekvämare.
Interiören är städad. Instrumenten är tydliga och reglagen logiska. Det är gott om utrymme i kupén och även i baksätet får långa passagerare plats.
Utrustningen är generös. Redan i grundutförandet LT ingår luftkonditionering, backsensor, färddator, farthållare med mera. Tillvalspaketet LTZ kostar 14 000 kr och inkluderar en flåsig automatisk klimatanläggning, 17-tumshjul och MyLink. Det tveksamt hur välanvända pengar det är.
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Cruze Kombi?
PRIS, FRÅN KR: 182 900/209 900.
MODELL: 5-dörrars, 5-sitsig kombi.
SÄLJSTART: September.
MÅTT, CM: L 467/B 180/ H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 480/1 550.
MOTOR: 4 cyl bensinturbo/4 cyl diesel på 1 364/1 686 cm3. Max vrid 200/300 Nm från 1 850/2 000 v/min. Max effekt 140/130 hk.
KRAFTÖVERFÖRING: 6 vxl manuell låda. Framhjulsdrift. ESP standard.
PRESTANDA: Toppfart 201/203 km/tim. Acc 0–100 km/tim på 9,5/10,4 s.
FÖRBRUKNING: 5,9/4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 138/119 g/km.
KONKURRENTER: Ford Focus, Kia Cee´d, Opel Astra, Peugeot 308.
Plus: Mycket utrustning, goda utrymmen.
Minus: Trist styrning, flåsig ACC.
Vad nytt? Kombikarossen.
För vem? Den prismedvetna familjen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta är en bra mycket vettigare bil än typ Dacia eller Kia Ceed av den äldre generationen... Bra bil om inte intresset är allt för stort och man betalar bilen med egna pengar.
183 000 är alldeles för dyrt för en så simpel bil, 156 000 kunde varit rimligt.
Förresten är det väl ingen självklarhet att lägst pris alltid är bästa köpet?
Mest för pengarna borde inbegripa mer än utrustning, har man lite pengar måste kvalitet och funktion väga tyngre än ytliga plojprylar vars hållbarhet och nödvändighet kan ifrågasättas.
Här i Australien är sedanversionen en storsäljare men halvkombin säljer betydligt sämre. Då Hyundai i30 kombin har försvunnit från marknaden här så kan det gå ganska bra för Kruze kombin.
Peter i Sydney: Det är väl bara i Sverige som kombi verkligen är ett måste, förstår dock inte varför, se bara ut i Europa, där dominerar sedaner.
Sen tycker jag att 180 000:- för en plastig kina-bil är för mkt, för de pengarna får man en bra beggad premiumbil.
Förstår bara delvis den negativa inställningen. Tillverkas visserligen också i Kina, men på många andra håll också, bl a i Sydkorea (Daewoo). Bygger på Opel Astras sista plattform, har en Opelmotor. Strålande siffror i ENCAPs krocktest 2009 - både whiplash och personskador state of the art. Är väl mera som en klon av Kia och Hyundai. Helt kompetent bil i alla avseenden. Tilltalar för min del bara förnuftet och är inte en bil jag tar till hjärtat.
Eftersom Chevrolet i dessa klasser ännu inte är lika etablerade i Sverige som andra "koreanska" märken, t ex Hyundai, så är det nog prislappen som kommer att styra framgången - och prisnivån tycker jag är alltför hög för vad man får. Gissar att priset kommer att reduceras om några månader för detta segment har många konkurrenter och det finns även etablerade modeller som förefaller vara billigare.För nåt extra förutom ett eventuellt lägre pris har nog inte denna modell, tyvärr.
jag var och kollade på en cruz kombi disel miljöbil 130hk full utrustad backkamra
backsensorer halvskinn mylingk du kan strema musik i från ifon utan sladd
från spotifay få upp din telefon på blutoof dimmljus farthollare färdator
klimatanlägning kampanj med fria vinterhjul gratis tre års fri service
tre års assistans tre års fabriks garanti fri lånebil vid servic fick tre fria hjulskifte för 194800 kr det tycker jag är billigt bilen känns välbyggd
och var trevlig att köra över träffade mina förväntningar
Denna bilen ser trevlig ut och verkar vara hyfsat utrustad redan vid grundpriset 183.000.
Men man bör nog göra en ordentlig provkörning innan för att känna på rattkänslan och växelföringen. Lite okänslig ratt kan jag leva med men inte en taskig växelföring.
Vad ska GM med Opel till när denna kusin från Sydkorea är billigare och mer praktisk?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.