Nästa artikel
Cadillac CTS – rapport från provkörningen
Direktrapport

Cadillac CTS – rapport från provkörningen

Publicerad 1 april 2014 (uppdaterad 2 april 2014)
Har en flådig jänkare något att sätta emot statustyskar som BMW 5-serie och Audi A6? Vi rapporterar från provkörningen av nya Cadillac CTS.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig på regniga småvägar utanför Portugals huvudstad Lissabon för att provköra den nya modellen..

– Cadillac vill att den här bilen ska vara ett seriöst alternativ till BMW 5-serie, Audi A6 och Mercedes E-klass, säger Fredrik Diits Vikström.

Vad är första intrycket?
– Det är att CTS inte har något att göra med den gamla skolans gungiga Cadillac. Den utvändiga designen och interiören känns till viss del amerikansk, men körupplevelsen är rakt igenom europeisk. Den går riktigt bra på vägen, i alla fall den fyrhjulsdrivna varianten som jag provat, men mer om det i papperstidningen.

Hur kommer den säljas i Sverige?
– Via två återförsäljare, en i Stockholm och en i Göteborg. Den billigaste bakhjulsdrivna varianten med en fyrcylindrig tvålitersturbo på 276 hästar, som är det enda motoralternativet, går på 468 599 kronor.

Läs hela provkörningen av nya Cadillac CTS i Vi Bilägare nummer 6/2014 som utkommer 15 april. Prenumeranter får tidningen ungefär en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac CTS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2014-04-01 21:29
Hundter

Bilen är väl ett 1.aprilskämt??

#8 • Uppdaterat: 2014-04-05 14:15
Roy J

Faktiskt snygg! Ser fullt modern ut utan att ta till märkliga sidoveck och löjligt avsmalnande sidofönster.
Sen var det det där med sammansättningskvalitet och rostskydd. Om det vet vi inget.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-07 13:58
Hackenbush

Du har rätt Roger, det var BLS som var en maskerad Saab.
Precis som Roy gillar jag att någon vågar göra en modern bil utan att ta till en massa konstiga veck, vinklar och annat som idag står högt på designers önskelistor.
En slät, rak kaross är mera tidlös i sin elegans. Jag tror inte att dagens bildesign med en massa veck kommer att hålla i evighet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.