Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig på regniga småvägar utanför Portugals huvudstad Lissabon för att provköra den nya modellen..
– Cadillac vill att den här bilen ska vara ett seriöst alternativ till BMW 5-serie, Audi A6 och Mercedes E-klass, säger Fredrik Diits Vikström.
Vad är första intrycket?
– Det är att CTS inte har något att göra med den gamla skolans gungiga Cadillac. Den utvändiga designen och interiören känns till viss del amerikansk, men körupplevelsen är rakt igenom europeisk. Den går riktigt bra på vägen, i alla fall den fyrhjulsdrivna varianten som jag provat, men mer om det i papperstidningen.
Hur kommer den säljas i Sverige?
– Via två återförsäljare, en i Stockholm och en i Göteborg. Den billigaste bakhjulsdrivna varianten med en fyrcylindrig tvålitersturbo på 276 hästar, som är det enda motoralternativet, går på 468 599 kronor.
Läs hela provkörningen av nya Cadillac CTS i Vi Bilägare nummer 6/2014 som utkommer 15 april. Prenumeranter får tidningen ungefär en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Cadillac CTS?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det denna modellen som är en SAAB under skalet eller vilken modell var det?
För övrigt ser den ganska elegant ut "lagom avmätt" och inte hysterisk design.
Med det motorutbudet och endast två återförsäljare lär den bli en udda fågel på våra vägar jämfört med tyskarna som den säger sig konkurrera med.
Designmässigt har dock Cadillac med denna modell lyft sig enormt, på den punkten står den inte tyskarna efter, lite åt Audis anonymt rena design.
Och mer sober än Mercedes som i sitt nya formspråk gjort en Volvo och blandat för många former i sin iver att föryngra sig.
Hörde att man kunde få köpa den för nästan halva priset om man beställde den idag 1 april, men då endast idag och med kontant betalning. Men får då vara beredd på en leveranstid till senast 31 juni 2014
Läste att man bytt från Saabchassie till ett förlängt Dacia Sandero-chassie på denna bilen. Det kan nog bli bra.
Jag vågar inte kommentera dig idag, Hacken ;o)
Hacke: Nej det var BLS. Skum bil som mest var en ful 9-3 med annan rattplast. :P
Bilen är väl ett 1.aprilskämt??
Faktiskt snygg! Ser fullt modern ut utan att ta till märkliga sidoveck och löjligt avsmalnande sidofönster.
Sen var det det där med sammansättningskvalitet och rostskydd. Om det vet vi inget.
Du har rätt Roger, det var BLS som var en maskerad Saab.
Precis som Roy gillar jag att någon vågar göra en modern bil utan att ta till en massa konstiga veck, vinklar och annat som idag står högt på designers önskelistor.
En slät, rak kaross är mera tidlös i sin elegans. Jag tror inte att dagens bildesign med en massa veck kommer att hålla i evighet
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.