De praktiska egenskaperna som talar för suven som bilmodell – bortsett den ökade framkomligheten – är passagerarutrymme, lastkapacitet och den goda sikt i trafiken som ofta kommer till följd av en högre konstruktion. I den här bilen får allt detta stryka på foten till förmån för kupédesignen.
I BMW X4 sitter man två centimeter lägre i framsätet jämfört med X3. Den smäckra taklinjen inkräktar även på sikten, men för en normallång förare känns kupéutrymmet snarare ombonat än trångt. Inte heller i baksätet skaver huvudet i taket, även om känslan är lite instängd. Ett annat problem är att de suvmässigt breda trösklarna i kombination med den lägre takhöjden försvårar insteget. BMW X4:s bagageutrymme är 50 liter mindre än hos X3. 500 liter (1 400 med baksätet fällt) räcker dock långt för de flesta som önskar en bil med attityd och intressant design.
Den aningen udda konstruktionen är ett experiment som redan lyckats. 250 000 sålda bilar av storebror X6 talar för att biltypen går hem.
Att bygga en liknande bil som X6 på X3:ans befintliga plattform innebär inga större ekonomiska risker för tillverkaren. Visst är det roligt att BMW tar konceptet med suvkupén vidare till X3:ans mer rimliga storlek, men i botten är X4 främst en vinstmaximering på redan framtagen teknik.
Diskutera: Vad tycker du om BMW X4?
PRIS, FRÅN KR: 518 500.
MODELL: Femdörrars suvkupé.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 467/B 188/H 162.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 820.
MOTOR: Rak sexcylindrig turbodiesel, 2 993 cm3, common rail-direktinsprutning, 258 hk vid 4 000 v/min, 560 Nm mellan 1 500–3 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Åttaväxlad Steptronic automatlåda. Fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 234 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på 5,8 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 156 g/km.
KONKURRENTER: Porsche Macan, Range Rover Evoque.
Vad nytt?
Helt ny kaross från BMW.
För vem?
Den som gillar X6 men önskar något mer sansat.
Plus:
Effektiv dieselmotor, fina vägegenskaper.
Minus:
Dyr, instängt baksäte och trångt insteg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad jag tycker om BMW X4? Denna biltypen tilltalar mig inte alls på något sätt.
Årets fulaste OCH onödigaste modell?
Men eftersom den har ett BMW-märke på huven lär det finnas tillräckligt många mindre begåvade som köper den ändå. Hade det varit en Pegga eller en Mazda hade den tokfloppat.
Hacken, Shogun: ni har ju rätt att tycka vad ni vill. Men ni fattar inte vad X4 ger vissa människor.
Rålle G, jag förutsätter att ditt hem är fyllt av erkända konstnärer, eftersom du gör dig till doms över andra människors smak!
"Mindre begåvade" -Vad det gäller begåvningsreserven, så måste du tillhöra MENSA-gruppen!
Jag har köpt en X4 - 3l bensinsexa med tillhörande AWD och 8-stegad auto/man.
Orsak:
-JAG tycker att den är snygg.
-JAG har råd :o)
-jag tycker inte om dieselns "oljud" och att den bara varva 4500 rpm.
-den har "bra" in-ut för oss gamla människor. Och översikt.
-den har marknadens - sannolikt - bästa 6-cyl bensinmotor.
-den har marknadens bästa auto/man växellåda
-den har marknadens bästa AWD - enl. AMS 2013.
-den har övriga funktioner som jag vill ha.
Tjalle jag pratar inte om vad andra tycker om bilen, jag svarade bara på frågan om vad jag tycker om bilen och jag tyckte att det vore dumt att ljuga om detta och säga att den är cool.
Hacken, du har aldrig funderat på ordspråket: "Tiga still i församlingen" - om man inte har något att säga?
Det hade ju varit passande om du motiverat ditt uttalande - det gör tom politiker - ibland :o).
Jag vill minnas att du har en Skoda - då skulle jag vara mycket försiktig med att uttala mig om prestandabilar. Resencera gärna nästa Opel!
Detta är förmodligen en riktigt bra bil.
Men BMW bygger numer få modeller som verkligen är snygga.
Det finns andra bilmodeller som kanske inte är så formsköna, men då har de något eget istället.
Vad i hela världen Tjalle! Du måste köpa en bil med 4WD inte AWD. AWD är sosseversionen av riktig fyrhjulsdrift! Avbeställ bilen och köp något med lågväxel och bättre vadningsdjup istället!
Vad är problemet? Hackenbush kommenterade Biltypen och modellen. Han kommenterade ju inte BMW som modell. Sedan är det ju en standardfråga som Vi bilägare har "Vad tycker du om" och så modellen det handlar om. Den riktas ju till alla. Oavsett vad man kör eller vilken ekonomi man har. Det finns ingenting i den frågan som säger att man måste ge någon jättebra motivering. Tycker man inte om en Biltyp och känner för att skriva det. Ja då gör man det.
Tjalle så det är inte tillåtet att uttala sig om man äger en Skoda? Vilka mer bilägare är enligt dig inte tillåtna att uttala sig om andra bilar?
Jag har ägt prestandabilar förr bla BMW. Du bör nog inte bestämma här vem som får uttala sig eller inte.
Jag gillar inte den yttre designen och jag gillar inte den instängda bakdelen på bilen.
Prestandan är säkert bra eftersom detta är BMW bra på. Jag gillade verkligen min BMW 540 jag hade en gång. En underbar V8 i den.
Precis Havsfidran som du skrivit bör man tänka innan man säger åt någon att "du får inte uttala dig här"
Att köra en Rapid 1,2 TSI runt nordslingan på Nurburgring på 9.17 är ju respektabelt tycker jag. Tyder ju inte på en slö bil precis
Kul att du gillar den Tjalle!
Men om man är frälst så är ju 3-serie Touring bättre på alla punkter utom att den är lägre. Alternativt X3 som kan göra allt som X4an kan och är dessutom rymligare. Finns inga argument för denna förutom om man är en av de som gillar designen..
Så du hade köpt den om den hade haft ett annat märke i grillen. Verkligen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.