Nästa artikel
Provkörning: BMW ActiveHybrid 5 (2012)
Provkörning

Provkörning: BMW ActiveHybrid 5 (2012)

Publicerad 1 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW strävar vidare med sina hybridmodeller. Efter floppen med X6 kommer nu 5-serien med extra eldrift. Helheten är betydligt bättre – räcker det?

Ibland vill man sitta som flugan på väggen i bilföretagens styrelserum och försöka förstå tongångarna, exempelvis hos BMW.

Nyligen lades den tekniskt komplicerade, extremt kortlivade (knappt två år) och måttligt bränslesparande hybridmodellen ActiveHybrid X6 ned på grund av dålig försäljning. Den tilltänkta volymmarknaden USA tog inte bilen till sig, sannolikt för att det finns en X6 med vanlig bensin-V8 som gör jobbet enklare, lättare och till oerhört mycket lägre grundpris (ca 260 000 billigare!), utan att i realiteten förbruka så mycket mer än hybridversionen.

Nu gör BMW ändå ett nytt försök, med liknande teknik anbringad i den mycket framgångsrika 5-serien. Ska det slå nu då och i så fall varför?

Det börjar bra. Provkörningen på portugisiska vägar avslöjar en mycket behaglig, knäpptyst, reaktionsvillig och tidvis avgasfri storbil som samtidigt uppvisar förbluffande smidiga köregenskaper. Hybriden känns som en normal, något mermotoriserad 5-serie som 535d eller 535i, men med avsevärt minskad förbrukning, åtminstone på papperet. ActiveHybrid 5 ska dra 6,4 l/100 medan en automatväxlad 535i vill ha 7,6 liter för samma arbete.

De yttre tecknen på hybridiseringen inskränker sig till fälgar av mer ”aerodynamiskt” snitt och ett par emblem. Under skalet har det hänt desto mer.

Drivningen utgår från BMW:s treliters raka sexa med twinscroll-turbo och 306 hk. Till denna kopplas en åttaväxlad automatlåda och, inrymd i lådans främre del, en elmotor på 55 hk. Denna har en egen koppling till automatlådan och kyls av samma system som motorn.

Elmotorn får energi från ett litiumjon-batteri som placerats i en höghållfast ”bur” i bagageutrymmet och som stjäl 145 dm3 från detta. En hel del väskor ryms i alla fall. Under tomgångsrull och bromsning återladdas batteriet av elmotorn som då fungerar som generator. Under fullgasacceleration ger elmotorn/batteriet en (påtaglig) extraskjuts; 0–100 km/tim tar knappt sex sekunder för den 1,9 ton tunga bilen. Batteriets 96 celler ger en användbar energi-kapacitet på 675 Wh och kylningen av paketet sker separat.

I jämförelse med X6 ActiveHybrid, som hade en komplicerad, steglös sjuväxlad automatlåda med simulerade lägen, är den nya konstruktionen lättare och mer utrymmes- och räckviddseffektiv.

Det gamla systemets totala hybridarkitektur vägde 260 kg och medgav körning på enbart el i 2,5 kilometer i maximalt 60 km/tim. Motsvarande siffror för det nya är 145 kg och fyra kilometer på enbart el i max 60 km/tim. Jag klarade faktiskt att nå nästan den sträckan under provkörningen, men det var på slät asfalt och med 15 grader varmt ute. I den 2,5 ton tunga BMW X6-hybriden kom jag kanske ett par hundra meter på eldrift…

Sparfinesser finns det gott om. I körläget EcoPro kan man upp till 160 km/tim låta bilen ”segla”, alltså frihjulsrulla med bensin- och elmotor avslagna men med alla övriga funktioner i behåll. Bilens klimatsystem kan förinställas för att kyla kupén före avfärd.

Kopplingen till navigationssystemet är smart. Om man exempelvis har några kilometer kvar och det finns tillräcklig batterikraft kvar slår systemet automatiskt om till enbart eldrift tills man är framme. Motsatt kan systemet ”känna” att ett brant parti närmar sig och automatiskt ge extra elkraft till förbränningsmotorn – som därmed slukar mindre bensin.

Som upplevelse betraktad imponerar BMW ActiveHybrid 5 med största komfort och härliga köregenskaper, med ett hybridsystem som arbetar omärkligt och som under gynnsamma omständigheter säkert sparar bensin på riktigt, om än kanske inte lika mycket som anges.

Visserligen håller nya ActiveHybrid 5 en högre utrustningsnivå än en grundutrustad 535i (grundpris från 452 000 kronor) men blev ändå en mycket dyr bil. I realiteten lär den få svårt att motivera sig så länge som BMW:s andra stormotoriserade 5-seriebilar drar så förhållandevis lite. Värsta konkurrenten finns inom huset: BMW 535d är både billigare och snålare.

Diskutera: Vad tycker du om BMW ActiveHybrid 5?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW ActiveHybrid 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW ActiveHybrid 5:

Pris, från kr: Ca 600 000 kronor.
Säljstart: 25 februari.
Modell: Fyrdörrars femsitsig sedan.
Mått (cm): L 490/B 186/H 146.
Tjänstevikt (kg): Ca 1 900.
Motor: Sexcylindrig rak bensin, enkel twinscrollturbo. Elmotor integrerad i automatlådan + batteri i bagageutrymmet. Volym bensinmotor: 2 979 cm3. Max effekt 306 hk vid 5 800 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 200–5 000 v/min. Max effekt elmotor: 55 hk, max vridmoment 210 Nm. Systemeffekt 340 hk, vridmoment 450 Nm.
Kraftöverföring: 8-växlad automat, fyra körprogram. Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0–100 km/tim 5,9 s. Toppfart 250 km/tim.
Förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Mercedes-Benz S400 CDI Hybrid, Lexus GS 450h.

Vad nytt? Hybridbil med körglädje.
För vem? Teknikfreaks.

Plus: Smidig, tyst, snabb, snålare än 535i.
Minus: Dyr, optimistisk bränsledeklaration.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-03-01 12:12
Swenssons

Hybridbilen e på utdöende! Att premiummärkets premiummärke BMW gått på denna gimmick e ett mysterium... En BMW diesel är ett mkt klokare köp!

#c • Uppdaterat: 2012-03-01 12:28
Simon no1

@ Swenssons., du har helt fel som vanligt, men det är ju knappast en överraskning...:)

#d • Uppdaterat: 2012-03-01 12:45
Simon no1

@ Swenssons, nix, hon är på Grand Canaria och i vanliga fall bor hon 19 mil härifrån så det blir svårt.....:) Verkstad har jag i garaget men dit ska jag inte....:)

Tänk så fel du har......

#e • Uppdaterat: 2012-03-01 13:04
Swenssons

@simon:
VISSA måste ha nära till verkstan och i vissa fall så nära att man har den i garaget... Så visst tänk så fel jag hade...- O -

#f • Uppdaterat: 2012-03-01 13:05
A_q

@Shogun
Ja, men då är vi alla lurade och vi lurar även andra. Även DU.
Måste mat kosta vad den kostar? Handlarna tjänar storkovan på det.
Måste det vara så dyrt att gå till tandläkaren? Varför är det så dyrt med advokater? Är Oxfilé värt nästan 400 kr kilot?
Brukar du gå ut och äta lunch? Betala kanske 85-90 kr? Lurad!
Billigt på Ikea? Nä, med tanke på vad de tjänar så skulle det bevisligen kunna vara ännu billigare.

Ja, du förstår poängen. Med ditt resonemang skulle vi alla gå plus/minus noll på våra affärer innan vi anser att det är värt det.
Vad något är värt beror på köparen. Det finns dom som betalar miljonbelopp för en tavla.

Ja, jag har rattvärme. Fick dock betala ca 2 000 kr extra för det. Lite sniket att inte bjuda på det kanske. Men å andra sidan kunde jag välja till bl.a. komfortstolar och luftfjädring som än mer bidrar till välbefinnandet än rattvärmen.
Vad kostar de tillvalen till Hyundai I40?

#g • Uppdaterat: 2012-03-01 13:29
Swenssons

@shogun:
Jag håller verkligen med dig i så måtto att våra bilar, oavsett märke, är bort i natten för dyra eller om man så vill biltillverkarna tjänar åt hellskotta för mycket på oss för att inte tala om hur mycket staten tjänar på oss bilister i moms, accis och bränsleskatter !!! Hur kan tex en sk "bottenplatta" dvs underrede på en vanlig bil kösta flera miljarder att konstruera och utveckla? Jag "tror" att jag kan rita en sådan på ett par timmar till en kostnad av några promille av vad biltillverkarna påstår att det köstar eller vad tror du?

#h • Uppdaterat: 2012-03-01 13:37
Juppe (ej verifierad)

@Shogun
Men det är inte "framtidens teknik" bara för att du upprepar det. Det sker massor av framsteg inom motorteknik och för att få fram bränsleeffektiva motorer med bra prestanda.
T.ex
Audi jobbar bl a med downsizing, överladdning och cylinder on demand
BMW satsar hårt på diesel och överladdning osv
Toyota/Lexus satsar på hybridteknik

Parallella spår med NUTIDENS teknik!

Alla biltillverkare vill sälja så många bilar som möjligt och fylla alla behov. Därför kommer tyskarna nu med hybridbilar och Toyota med dieselbilar .... inte för att någon av teknikerna är framtiden utan för att det finns en marknad.

#i • Uppdaterat: 2012-03-01 14:11
A_q

Shogun, jag känner mig inte alls trampad på tårna. Men du verkar ha fullt upp med att försvara ditt val? Ständiga attacker mot premiumbilarna.
Vad är du ute efter då? Att höra att att vi som "kastar bort" en massa pengar på tyska bilar ska erkänna att du har rätt?

Jag menar att man naturligtvis betalar för mycket för många saker som man köper. Dock är det upp till köparen att bedöma om produkten är värd pengarna eller inte.

Samma gäller för allt som du köper. Men vart ligger normen? Vad anser man vara prisvärt? Vad grundar sig i så fall den bedömningen på?
Vad är t.ex. hög motoreffekt värd?

Det som är viktigt för mig kanske inte är viktigt för dig. Så är värdet för dig är lika med noll så vill du naturligtvis inte betala för det.
Likväl vill inte jag betala en krona för något jag inte vill ha, men kan betala ganska mycket för det jag vill ha.

Så jag tycker att detta jämförande är ganska meningslöst.

#j • Uppdaterat: 2012-03-01 15:45
Audi A5 SB

Jag har betalt för mycket för min bil. Men det var det banne mig värt:-)

#k • Uppdaterat: 2012-03-01 17:23
A_q

Fast det handlar ju om betydligt större skillnader än kvalitén och finishen på plasten. Det vet ju även du.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.