Nästa artikel
Provkörning: BMW ActiveHybrid 5 (2012)
Provkörning

Provkörning: BMW ActiveHybrid 5 (2012)

Publicerad 1 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW strävar vidare med sina hybridmodeller. Efter floppen med X6 kommer nu 5-serien med extra eldrift. Helheten är betydligt bättre – räcker det?

Ibland vill man sitta som flugan på väggen i bilföretagens styrelserum och försöka förstå tongångarna, exempelvis hos BMW.

Nyligen lades den tekniskt komplicerade, extremt kortlivade (knappt två år) och måttligt bränslesparande hybridmodellen ActiveHybrid X6 ned på grund av dålig försäljning. Den tilltänkta volymmarknaden USA tog inte bilen till sig, sannolikt för att det finns en X6 med vanlig bensin-V8 som gör jobbet enklare, lättare och till oerhört mycket lägre grundpris (ca 260 000 billigare!), utan att i realiteten förbruka så mycket mer än hybridversionen.

Nu gör BMW ändå ett nytt försök, med liknande teknik anbringad i den mycket framgångsrika 5-serien. Ska det slå nu då och i så fall varför?

Det börjar bra. Provkörningen på portugisiska vägar avslöjar en mycket behaglig, knäpptyst, reaktionsvillig och tidvis avgasfri storbil som samtidigt uppvisar förbluffande smidiga köregenskaper. Hybriden känns som en normal, något mermotoriserad 5-serie som 535d eller 535i, men med avsevärt minskad förbrukning, åtminstone på papperet. ActiveHybrid 5 ska dra 6,4 l/100 medan en automatväxlad 535i vill ha 7,6 liter för samma arbete.

De yttre tecknen på hybridiseringen inskränker sig till fälgar av mer ”aerodynamiskt” snitt och ett par emblem. Under skalet har det hänt desto mer.

Drivningen utgår från BMW:s treliters raka sexa med twinscroll-turbo och 306 hk. Till denna kopplas en åttaväxlad automatlåda och, inrymd i lådans främre del, en elmotor på 55 hk. Denna har en egen koppling till automatlådan och kyls av samma system som motorn.

Elmotorn får energi från ett litiumjon-batteri som placerats i en höghållfast ”bur” i bagageutrymmet och som stjäl 145 dm3 från detta. En hel del väskor ryms i alla fall. Under tomgångsrull och bromsning återladdas batteriet av elmotorn som då fungerar som generator. Under fullgasacceleration ger elmotorn/batteriet en (påtaglig) extraskjuts; 0–100 km/tim tar knappt sex sekunder för den 1,9 ton tunga bilen. Batteriets 96 celler ger en användbar energi-kapacitet på 675 Wh och kylningen av paketet sker separat.

I jämförelse med X6 ActiveHybrid, som hade en komplicerad, steglös sjuväxlad automatlåda med simulerade lägen, är den nya konstruktionen lättare och mer utrymmes- och räckviddseffektiv.

Det gamla systemets totala hybridarkitektur vägde 260 kg och medgav körning på enbart el i 2,5 kilometer i maximalt 60 km/tim. Motsvarande siffror för det nya är 145 kg och fyra kilometer på enbart el i max 60 km/tim. Jag klarade faktiskt att nå nästan den sträckan under provkörningen, men det var på slät asfalt och med 15 grader varmt ute. I den 2,5 ton tunga BMW X6-hybriden kom jag kanske ett par hundra meter på eldrift…

Sparfinesser finns det gott om. I körläget EcoPro kan man upp till 160 km/tim låta bilen ”segla”, alltså frihjulsrulla med bensin- och elmotor avslagna men med alla övriga funktioner i behåll. Bilens klimatsystem kan förinställas för att kyla kupén före avfärd.

Kopplingen till navigationssystemet är smart. Om man exempelvis har några kilometer kvar och det finns tillräcklig batterikraft kvar slår systemet automatiskt om till enbart eldrift tills man är framme. Motsatt kan systemet ”känna” att ett brant parti närmar sig och automatiskt ge extra elkraft till förbränningsmotorn – som därmed slukar mindre bensin.

Som upplevelse betraktad imponerar BMW ActiveHybrid 5 med största komfort och härliga köregenskaper, med ett hybridsystem som arbetar omärkligt och som under gynnsamma omständigheter säkert sparar bensin på riktigt, om än kanske inte lika mycket som anges.

Visserligen håller nya ActiveHybrid 5 en högre utrustningsnivå än en grundutrustad 535i (grundpris från 452 000 kronor) men blev ändå en mycket dyr bil. I realiteten lär den få svårt att motivera sig så länge som BMW:s andra stormotoriserade 5-seriebilar drar så förhållandevis lite. Värsta konkurrenten finns inom huset: BMW 535d är både billigare och snålare.

Diskutera: Vad tycker du om BMW ActiveHybrid 5?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW ActiveHybrid 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW ActiveHybrid 5:

Pris, från kr: Ca 600 000 kronor.

Säljstart: 25 februari.

Modell: Fyrdörrars femsitsig sedan.

Mått (cm): L 490/B 186/H 146.

Tjänstevikt (kg): Ca 1 900.

Motor: Sexcylindrig rak bensin, enkel twinscrollturbo. Elmotor integrerad i automatlådan + batteri i bagageutrymmet. Volym bensinmotor: 2 979 cm3. Max effekt 306 hk vid 5 800 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 200–5 000 v/min. Max effekt elmotor: 55 hk, max vridmoment 210 Nm. Systemeffekt 340 hk, vridmoment 450 Nm.

Kraftöverföring: 8-växlad automat, fyra körprogram. Bakhjulsdrift.

Prestanda: 0–100 km/tim 5,9 s. Toppfart 250 km/tim.

Förbrukning: 6,4 l/100 km.

CO2-utsläpp: 149 g/km.

Konkurrenter: Mercedes-Benz S400 CDI Hybrid, Lexus GS 450h.

Vad nytt? Hybridbil med körglädje.

För vem? Teknikfreaks.

Plus: Smidig, tyst, snabb, snålare än 535i.

Minus: Dyr, optimistisk bränsledeklaration.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-01 09:09
Thommys

Bensinhybrider som inte är snålare (mindre Co2 utsläpp) än motsvarande konventionell dieselbil är inte så intressant. Det är mest i USA den kan tänkas sälja.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-01 09:18
Juppe (ej verifierad)

@Shogun
Vet du vad batterier och batteriproduktion bidrar med till miljön?
Vakna!

#3 • Uppdaterat: 2012-03-01 09:41
Simon no1

Denna borde kunna funka, 340 hkr och 0 - 100 på 5,9 sekunder och ändå ha en förbrukning på 0,64 det är bra jobbat.....

#4 • Uppdaterat: 2012-03-01 09:55
Juppe (ej verifierad)

@Shogun
Är du helt förvirrad? Varför skulle överprisad teknik få bilar utan denna teknik att bli billigare än de redan är?
En BMW 5-serie UTAN hybridteknik kostar redan 150,000 kr mindre.
En Prius UTAN hybridteknik (typ standard Auris) kostar 150,000kr mindre.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-01 10:15
Simon no1

Juppe nu har du nog räknat lite fel, prisskillnade på en Auris 150 000:- ????

Auris HSD plus kostar 229 000:- och har en 1,8 liters motor automat (steglös)

Motsvarande 1,6 plus med Mulimodelåda har mindre motor och något mindre utrustning men kostar 190 000:-

Så hur du räknat fram 150 000:- får du gärna förklara....

#6 • Uppdaterat: 2012-03-01 10:34
Thommys

"speciellt vi som köper premiumbilar" Ha! Hyundai i40 är en vanlig svennebil, Shogun.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-01 10:38
Thommys

En ny dieselbil släpper ut väldigt lite NoX och partiklar jämfört med dagens fordonspark total. Det är den gamla bilparken som är problemet och inte nya dieselbilar.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-01 11:01
Juppe (ej verifierad)

@Shogun
Det där med "stenåldersteknik" är bara dravel och det vet du. Elbilar har funnits sen 1800-talet. Jag säger inte att det är fel att forska och utveckla den tekniken OCKSÅ .. men det är ETT område bland många.
Alluminiumkonstruktioner och andra lättviktsmaterial, hjulupphängningar, växellådor, Cylinder On Demand, överladdning, smart fyrhjulsdrift, adaptiv fjädring, farhållare som samverkar med GPS, nätverk i bilen, LED-ljus, krocksäkerhet osv ... listan kan göras hur lång som helst med tekniska innovationer inom bilvärlden där Toyota INTE ligger i framkant.

Du har gjort det väldigt tydligt att du ENBART prioriterar bränsleekonomi och anser att den ENDA teknik som är intressant är batterier och elmotorer.

Alla delar inte din uppfattning. Bil är en dyr affär och en dålig investering hur man än vrider och vänder på det. Därför är det viktigt för mig att bilen är underhållande och skänker mig ett visst mått av glädje.
Komfort, Prestanda, Lyx (till viss mån), Design är alla faktorer som för mig väger tyngre än ett par deciliter lägre förbrukning.
Jag tror att många delar min uppfattning och köper bil med hjärtat.

Med dina värderingar och argument tycker jag det är märkligt att du har bil för överhuvudtaget. Varför åker du inte Taxi eller kommunalt, alternativt hyr bil när du behöver? Det blir ännu billigare!

#9 • Uppdaterat: 2012-03-01 11:56
A_q

Shogun har en lyxbil, iallafall om man frågar Skatteverket.

Men visst betalar man extra för en premiumbil. Precis som du betalar extra för att det ska stå "Gant", "Peak" eller något annat på dina kläder.
Men det går inte att komma ifrån att upplevelsen och finishen är på en annan nivå.

Förstår inte heller vad Shogun menar med gårdagens teknik? Eller tycker du att det Juppe nämnt är gårdagens teknik?
Motivera gärna vad som är "gammalt" med just Google Earth i GPSen, LED på hel/halvljus etc?
Har din I40 det? Ska man kritisera andra bilar när man själv har betalat nästan 350 000 kr för en bil som inte ens har ett vettigt helljus?
Eller är rattvärme viktigare? Anser du det vara ny teknik? Eftersom du tar upp det menar jag?
Om det sedan är standard på bilen eller inte har väl inget med "nytt" att göra?
Är I40 med sin gamla teknik värd nästan 350 000 kr?

#a • Uppdaterat: 2012-03-01 12:03
Thommys

Rattvärme har du kunnat fått till en Mercedes i 10 år och är inte direkt någon nyhet, möjligen het.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.