Skillnaderna börjar bakom B-stolpen. Taklinjen sträcker sig längre bakåt och ger bättre takhöjd i baksätet. Benutrymmet där bak är tillräckligt för medellånga, bredden räcker för två vuxna, mittplatsen störs av den klumpiga kardantunneln.
Längst bak är elmanövrerad baklucka standard, lägg till 12 900 kronor så kan den även öppnas med en fotrörelse under kofångaren. Insynsskyddet följer med upp och ned automatiskt. Lasthöjden är låg, 63 centimeter, men ned till lastgolvet finns en tröskel. Utrymmet är fyrkantigt, en meter brett, några centimeter djupare än tidigare. Det ger 15 liter extra utrymme, 505 inalles, vilket kan jämföras med Volvo V60 (430), Mercedes C-klass (490) och BMW 3-serie (495).
Inte på riktig lastslukarnivå men fullt tillräckligt för många.
För att underlätta kombilivet finns krokar, nätfickor, spännband, och lastavdelare (2 500 kr). Golvmattan är vändbar, tyg på ena sidan, gummi på andra. Med spakar innanför bakluckan kan man lossa de tre ryggstöden, men var och en behöver en knuff för att trilla ned. Nedfällda bildar stolsryggarna en uppförsbacke i lastgolvet men volymen ökar till 1 510 liter. Till skillnad från BMW 3-serie finns inget fack för insynsskyddet.
A4 är andra modellen efter Q7 som bygger på VW-koncernens nya plattform med längsmonterade motorer. Sju motor-alternativ finns att välja bland. Vi kör tvålitersdieseln på 190 hästar, förväntade bästsäljaren i Sverige. Det är en bottenstark, flexibel, relativt tyst och mjukgående maskin som lirar bra ihop med den sjustegade dubbelkopplingslådan, bortsett från lite ryckiga växlingar i låg fart.
Någon mjukvara som fuskar med utsläppssiffrorna ska inte finnas, intygar Audi...
All teknik som finns i Q7, förutom mörkerkameran, finns också i A4. Autobroms är standard. Förarmiljön är en fullträff, utförandet och precisionen i stort och smått kommer att bli ett riktmärke framöver. För att få den heldigitala instrumenteringen krävs dock Cockpitpaketet (29 900 kr).
A4 är inte billig, med lite utrustning och en vassare motor kan slutpriset hamna över 400 000 kronor, mycket pengar för en mellanklassbil.
Slutligen kan vi nämna att A4 Avant kommer med gasdrift i slutet av 2016. Innan dess ska Audin genomgå ett fullständigt test i Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 Avant?
Pris, från kr: 378 000.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 473/B 184/H 143.
Tjänstevikt, kg: 1 605.
Max dragvikt, kg: 1 900.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk vid 3 800–4 200 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjustegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 231 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Volvo V60 med flera.
Plus: Kombifärdigheter, köregenskaper, utförande.
Minus: Saftigt pris efter några kryss i tillvalslistan.
Vad nytt? Nya Audi A4 som kombi.
För vem? Åtminstone 4 000 svenskar per år, hoppas Audi.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska bli intressant att prova. Säkert en trevlig bil, hoppas bara att det är bättre säten som standard än de nuvarande träbänkarna.
Priset med lite utrustning är för högt för privatköp.
Säkert nån rabatterad s.k. business edtion som bara företag kan få.
Snygg.
Mycket bra att den kommer i en version för gasdrift! Kan bli en kandidat till min nästa bil.
Undrar om den rostar lika bra som min före detta A4:a.... Vi bilägares rostskyddsbdömning är iaf ett skämt... Ger kanske ger en fingervisning om rostskyddet, men absolut inte om skiten kommer att rosta... Kör numera med japansk perfektion......
Har haft många Audi A4, A6, osv. och inte har dom varit bra på att hålla rosten ifrån sig i heller, men japansk "perfektion" har varit ändå värre på att rosta. Hur som har bilarna blivit allt bättre efterhand på att klara sig från rost.
Bra betyg för en bil för nästan 400 000:- som har ryckiga växlar? Borde man inte kunna ställa lite högre krav?
c k, återigen avslöjar du din okunnighet, en CVT växellåda varken tjuter eller ylar, troligen har du kört en rem-johan på 70 talet och tror att utvecklingen stannade där, men nu handlar tråden om Audi så det vore skönt om du för en gångs skull kunde låta bli att tala om Toyota!
Har provat dieseln med sexan på ca 273 hk avantmodellen fullsmetad med allt ca 650000 kronor otroligt fin och tyst gång både vad det gäller motor och vägljud trotts 19"hjul, mer än imponerad! Den gick faktiskt tystare än dito sedan med fyrcylindrig bensinare på ca 250 hk även den på 19" hjul som jag även provkörde även om den också gick tyst. Hur den ekvationen går ihop fattar jag inte. Svårt för en bensinfrälst som jag är. Allt är så genomtänkt. Men va dyra, hua hua. .
Gasdrift?! Laddhybrid ska det va, ingen sån på g?!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.