Nya Renault Espace har plats för sju men då med ett begränsat lastutrymme.
Vi Bilägares Tommy Wahlström har klivit ur förarsätet på helt nya Renault Espace. Här är en rapport från provkörningen i Frankrike.
Hej Tommy, vilka är dina första intryck av nya Renault Espace?
– Bilen är ganska låg för att vara en minibuss. Utrymmet i baksätet är stort, hur det är för resenärerna allra längts bak vet jag inte än men jag ska klättra bak dit och prova.
Ja, för det här är fortfarande en bil med plats för sju personer?
– Javisst, jag kan tänka mig att huvudkonkurrenterna när Espace kommer till Sverige i maj blir bilar som nya Ford S-Max och nuvarande Seat Alhambra. En smart lösning när det gäller just sätena i nya Espace är att de kan fällas elektriskt.
Hur är bilen att köra?
– Det går lugnt och lite gungigt, inte så sportigt alltså utan Espace är mera en komfortkryssare. Bilen upplevs som stor, den har fyrhjulsstyrning men hur mycket den hjälper till i snäva svängar har vi inte lyckats känna av ännu.
Vilka motorer får nya Renault Espace?
– I Sverige får den bara två dieselalternativ, det finns även en turbobensinaren på 200 hk men den kommer inte till oss. I alla fall är det vad Renault säger just nu. Dieselmotorerna är 1,6 liter stora och har 160 eller 130 hk. Starkaste dieselmotorn med sexstegade dubbelkopplingslådan EDC var en trevlig kombination.
Hur ser det ute med autobroms?
– Det finns men den fungerar bara över 40 km/tim, under den hastigheten får man bromsa själv. Men jag berättar mer om detta i tidningen.
Hur mycket kommer Renault Espace att kosta?
– Med den svagare dieselmotorn så finns bilen från 314 900 kronor, vill man ha den starkare så är det från 369 900 kronor som gäller.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 6/14 som finns i butik 21 april.
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Espace?
– Bilen är ganska låg för att vara en minibuss. Utrymmet i baksätet är stort, hur det är för resenärerna allra längts bak vet jag inte än men jag ska klättra bak dit och prova.
Ja, för det här är fortfarande en bil med plats för sju personer?
– Javisst, jag kan tänka mig att huvudkonkurrenterna när Espace kommer till Sverige i maj blir bilar som nya Ford S-Max och nuvarande Seat Alhambra. En smart lösning när det gäller just sätena i nya Espace är att de kan fällas elektriskt.
Hur är bilen att köra?
– Det går lugnt och lite gungigt, inte så sportigt alltså utan Espace är mera en komfortkryssare. Bilen upplevs som stor, den har fyrhjulsstyrning men hur mycket den hjälper till i snäva svängar har vi inte lyckats känna av ännu.
Vilka motorer får nya Renault Espace?
– I Sverige får den bara två dieselalternativ, det finns även en turbobensinaren på 200 hk men den kommer inte till oss. I alla fall är det vad Renault säger just nu. Dieselmotorerna är 1,6 liter stora och har 160 eller 130 hk. Starkaste dieselmotorn med sexstegade dubbelkopplingslådan EDC var en trevlig kombination.
Hur ser det ute med autobroms?
– Det finns men den fungerar bara över 40 km/tim, under den hastigheten får man bromsa själv. Men jag berättar mer om detta i tidningen.
Hur mycket kommer Renault Espace att kosta?
– Med den svagare dieselmotorn så finns bilen från 314 900 kronor, vill man ha den starkare så är det från 369 900 kronor som gäller.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 6/14 som finns i butik 21 april.
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Espace?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tyckte mycket om gamla Espace. Nya är ju mer en form av crossover än den klassiska franska minibussen. Designmässigt är den frän, men det är en annan typ av bil än tidigare Espace så jag tycker den borde ha fått ett nytt namn. Vissa gamla kunder lär blir besvikna på förändringen. Sedan så tycker jag att hjulen är alldeles för stora, det är ju ett mode nu med allt större hjul och det gillar jag inte.
Jag håller med dig när det gäller hjulen. Egentligen spelar det inte så stor roll om det är en stor diameter på däcket, bara fälgen är mindre så det finns plats för lite mer gummi mellan fälg och vägbana.
Är bilen i plåt eller plast ?? En bekant åker Espace av enda anledningen att den inte rostar.
Det bör nämnas att bilen kan utrustas med ett adaptivt fjädringssystem som tillsammans med en körprogramsväljare (finns även automatiskt val) anpassar sig till olika situationer. Inredningen är jag besviken på, Renault har gått mer till en crossover-look och lämnat kommandobryggan med mittenplacerade instrument - en klar försämring med nya Espace jämfört med gamla. Ja det är inte längre en minibuss helt enkelt utan har blivit mer som en vanlig bil... Tursamt finns fortfarande Scenic kvar i segmentet och håller de franska fanorna högt inom minibuss-segmentet. Men fortfarande är det C4 Picasso som "rulez" som det heter på modern svenska...
Den ser ju ut som en Jättestor kombi istället för en familjebuss.
Håller med AL - hur tänkte man med autobromsen ? Känns som man inte tänkte alls om man skall vara lite elak...
Och så ser vi då anti-franskheten sprida sig i detta forum. Som brukligt och normativt är i detta forum så innebär franska lösningar att konstruktörerna "inte har tänkt". Jag undrar när deltagare i detta forum ska förstå att bara för att franska ingenjörer tänker på ett annat sätt än etniska svenskar så innebär det inte samma sak som att de saknar hjärna. Jag är för ett mångkulturellt samhälle där man klarar av att acceptera kulturell mångfald istället för monokultur där alla ska vara på samma sätt. Jag har definitivt tröttnat på att vissa i detta forum upprepade gånger för fram budskapet att fransmän inte kan tänka så fort de gör andra lösningar än de normativt svenska. Detta visar än en gång det som heter svenskcentrism, det vill säga att man utgår från normativt och traditionellt svenskt och kritiserar allt som inte är "svensk kultur" enbart därför att det är på ett annat sätt än "svenskt". Mycket tragiskt att se detta i detta forum, och vi kan särskilt se det när det diskuteras franska bilar. Jag undrar vad det är hos vissa svenskar som gör att de ser rött och kommer med nedvärderande kommentarer om andra kulturer så fort de har egna och andra lösningar...
"Man kan fundera över hur Renault tänkte med en autobroms som inte är verksam i lågfartskrockar. Det är ju just i hastigheter under 30 -40 km/h som vår vanligaste skadetyp whiplash är ett faktum. Så nu gäller det att titta ordentligt i backspegeln när man kör i tätort och givetvis välja en bil med bra whiplashskydd (typ Volvo). För risken för nackskada är överhängande när den svullna Renaultbussen kommer plöjande.
MVH AL"
Det är ju otvetydigt sant det där med whiplashkrockar.
Ser inte hur det kan vara ett uttryck för "anti-franskheten."
Men en förklaring om hur Renault har tänkt i just det här fallet vore ju på sin plats då?
För oss som lider av "svenskcentrism" ;-)
Och vad är det som säger att det är franska ingenjörer på Renault? Det kan ju faktiskt vara svenska som jobbar på Renault. Och vice versa på Volvo tex. Vi kanske ska vara lite mer vidsynta. ;-)
Att försvara till varje pris... ;)
Då kanske vi kan få förklarat för oss varför Renault valt denna udda lösning för autobromsfunktionen - och inte bara få skit kastat på oss för att vi anser att en autobroms som inte fungerar under 40 km/t måste vara ett feltänk baserat på alla påkörningsolyckor i relativt låg hastighet som sker dagligen och som kan resultera i livslångt lidande av whiplash-skador... Detta har inget med att "hata" franska bilar utan samma kritik hade uppkommit om t ex Toyota släppt ett liknande system.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.