Nästa artikel
Nya Renault Espace – rapport från provkörningen
Direktrapport

Nya Renault Espace – rapport från provkörningen

Publicerad 27 mars 2015 (uppdaterad 27 mars 2015)
Nya Renault Espace har plats för sju men då med ett begränsat lastutrymme.
Vi Bilägares Tommy Wahlström har klivit ur förarsätet på helt nya Renault Espace. Här är en rapport från provkörningen i Frankrike.
Hej Tommy, vilka är dina första intryck av nya Renault Espace?
– Bilen är ganska låg för att vara en minibuss. Utrymmet i baksätet är stort, hur det är för resenärerna allra längts bak vet jag inte än men jag ska klättra bak dit och prova.
 
Ja, för det här är fortfarande en bil med plats för sju personer?
– Javisst, jag kan tänka mig att huvudkonkurrenterna när Espace kommer till Sverige i maj blir bilar som nya Ford S-Max och nuvarande Seat Alhambra. En smart lösning när det gäller just sätena i nya Espace är att de kan fällas elektriskt.
 
Hur är bilen att köra?
– Det går lugnt och lite gungigt, inte så sportigt alltså utan Espace är mera en komfortkryssare. Bilen upplevs som stor, den har fyrhjulsstyrning men hur mycket den hjälper till i snäva svängar har vi inte lyckats känna av ännu.
 
Vilka motorer får nya Renault Espace?
– I Sverige får den bara två dieselalternativ, det finns även en turbobensinaren på 200 hk men den kommer inte till oss. I alla fall är det vad Renault säger just nu. Dieselmotorerna är 1,6 liter stora och har 160 eller 130 hk. Starkaste dieselmotorn med sexstegade dubbelkopplingslådan EDC var en trevlig kombination.
 
Hur ser det ute med autobroms?
– Det finns men den fungerar bara över 40 km/tim, under den hastigheten får man bromsa själv. Men jag berättar mer om detta i tidningen.
 
Hur mycket kommer Renault Espace att kosta?
– Med den svagare dieselmotorn så finns bilen från 314 900 kronor, vill man ha den starkare så är det från 369 900 kronor som gäller.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 6/14 som finns i butik 21 april.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Espace?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-27 16:46
Peter E

"Man kan fundera över hur Renault tänkte med en autobroms som inte är verksam i lågfartskrockar. Det är ju just i hastigheter under 30 -40 km/h som vår vanligaste skadetyp whiplash är ett faktum. Så nu gäller det att titta ordentligt i backspegeln när man kör i tätort och givetvis välja en bil med bra whiplashskydd (typ Volvo). För risken för nackskada är överhängande när den svullna Renaultbussen kommer plöjande.

MVH AL"

Det är ju otvetydigt sant det där med whiplashkrockar.
Ser inte hur det kan vara ett uttryck för "anti-franskheten."
Men en förklaring om hur Renault har tänkt i just det här fallet vore ju på sin plats då?
För oss som lider av "svenskcentrism" ;-)

Och vad är det som säger att det är franska ingenjörer på Renault? Det kan ju faktiskt vara svenska som jobbar på Renault. Och vice versa på Volvo tex. Vi kanske ska vara lite mer vidsynta. ;-)

#9 • Uppdaterat: 2015-03-27 17:58
L West

Att försvara till varje pris... ;)

#a • Uppdaterat: 2015-03-27 18:03
Pi

Då kanske vi kan få förklarat för oss varför Renault valt denna udda lösning för autobromsfunktionen - och inte bara få skit kastat på oss för att vi anser att en autobroms som inte fungerar under 40 km/t måste vara ett feltänk baserat på alla påkörningsolyckor i relativt låg hastighet som sker dagligen och som kan resultera i livslångt lidande av whiplash-skador... Detta har inget med att "hata" franska bilar utan samma kritik hade uppkommit om t ex Toyota släppt ett liknande system.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.