Audis bastanta suv Q7 har blivit laddhybrid – och priset är i det digraste laget.
Laddhybriden Audi Q7 e-tron klår konkurrenterna när det gäller räckvidd, men det finns en besvärande omständighet. Vi rapporterar från provkörningen.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström fick en första provtur i Audis nya laddsuv.
Vad är det för bil?
– Audi har tagit sin stora suv Q7 och stoppat in en elmotor och ett stort batteri. Resultatet är en laddhybrid som, enligt körcykeln för sådana, ska kunna köra upp till 56 kilometer med eldrift. Det är mer än konkurrenterna som bara har hälften så stort batteri, säger Fredrik Diits Vikström.
Hur ser drivlinan ut?
– Det är intressant att Audi väljer att kombinera eldriften med en dieselmotor när BMW, Mercedes och Volvo satsar på bensinmotorer i sina laddsuvar. Det är en jättetrevlig dieselmotor men i dessa dagar är det svårt att bortse från de nya misstankarna om avgasfusk. Amerikanska miljömyndigheten EPA menar att just den här motorn har manipulerats för att visa lägre utsläppsvärden vid tester.
Kan man vara säker på att det stämmer?
– Audi förnekar alltihop, så ord står mot ord, men det ser ju inte bra ut.
Första intrycket annars?
– Drivlinan är väldigt smidig. Övergången mellan dieseldrift och eldrift fungerar kanon. Och bilen går väldigt tyst.
Hur långt kommer man på el?
– Inte 56 kilometer. Hur lång räckvidden blir i verkligheten kommer jag berätta mer om i tidningen.
Och vad kostar den?
– Billig är den inte. 825 000 kronor är grundpriset. Staten sponsrar med 40 000 kronor eftersom bilen kvalificerar sig för supermiljöbilspremien, men det är fortfarande mycket pengar.
Läs hela provkörningen av nya Audi Q7 e-tron i Vi Bilägare 16/2015 som utkommer i butik den 17 november. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q7 e-tron?
Vad är det för bil?
– Audi har tagit sin stora suv Q7 och stoppat in en elmotor och ett stort batteri. Resultatet är en laddhybrid som, enligt körcykeln för sådana, ska kunna köra upp till 56 kilometer med eldrift. Det är mer än konkurrenterna som bara har hälften så stort batteri, säger Fredrik Diits Vikström.
Hur ser drivlinan ut?
– Det är intressant att Audi väljer att kombinera eldriften med en dieselmotor när BMW, Mercedes och Volvo satsar på bensinmotorer i sina laddsuvar. Det är en jättetrevlig dieselmotor men i dessa dagar är det svårt att bortse från de nya misstankarna om avgasfusk. Amerikanska miljömyndigheten EPA menar att just den här motorn har manipulerats för att visa lägre utsläppsvärden vid tester.
Kan man vara säker på att det stämmer?
– Audi förnekar alltihop, så ord står mot ord, men det ser ju inte bra ut.
Första intrycket annars?
– Drivlinan är väldigt smidig. Övergången mellan dieseldrift och eldrift fungerar kanon. Och bilen går väldigt tyst.
Hur långt kommer man på el?
– Inte 56 kilometer. Hur lång räckvidden blir i verkligheten kommer jag berätta mer om i tidningen.
Och vad kostar den?
– Billig är den inte. 825 000 kronor är grundpriset. Staten sponsrar med 40 000 kronor eftersom bilen kvalificerar sig för supermiljöbilspremien, men det är fortfarande mycket pengar.
Läs hela provkörningen av nya Audi Q7 e-tron i Vi Bilägare 16/2015 som utkommer i butik den 17 november. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q7 e-tron?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man fuskar på de vanliga bilarna för att klara gränserna så är det ju tyvärr högst troligt att de fuskat än mer när det handlar om en miljöbil där just utsläppen är viktiga på pappret, tycker inte att diesel överhuvudtaget har i en så kallad miljöbil att göra
Kan vara ZF:s lösning med eldelen integrerad i vxlådan.
Jag bytte ut Staten mot "Svensson" så kommer vi lite närmare sanningen. Billig är den inte. 825 000 kronor är grundpriset. "Svensson"sponsrar med 40 000 kronor. Det är klart att vi ska vara med och betala denna lyxkonsumtion ;(
Hade grillen varit röd så hade den varit kopierad från en babianröv ;)
Ja det är konstigt Simon nr 1 att en så sofistikerad bil har en grill som för tankarna till en dammsugare eller något annat som jag inte tänker skriva här...
Att köpa något från VW koncernen verkar vara något livsfarligt innan de rett ut fuskandet, du kan ju stå med en bil för 825 papp som du får betala för att köra till skroten efter ett år eller två! nänä aldrig i livet!
"Någon som vet hur Audi monterat in drivlinan, d.v.s om det är den vanliga quattro-lösningen eller om elmotorn driver ett hjulpar och dieseln det andra?"
Från denna bild: http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201503/audi-q7-e-tron-3-0-t-21_600x0w.jpg
så ser det ut som att det är vanlig quattro. Verkar gå en kardanaxel till bakhjulen.
Simon no 1. euro 6 diesel med adblue rensing er faktisk renere en bensin, mindre nox mindre co2 og minimalt med partikler.
Ändå lite uppfriskande att ViB nu tydligen förstått att man inte längre kan bortse från dieselgate när de recenserar VAG-produkter.
Tyckte däremot att den nya Q7 var lite mindre ful än föregångaren på de bilder man sett hittills men den här vinkeln var verkligen inte fördelaktig... Huvva.
bgl. det stemmer ZF har integrerad el motoren i automat lådan, den står på utstiling i München, BMW Welt senteret, der ser du motor- batteri og automat låda uten karosseri.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.