Nästa artikel
Nya Audi A4 Allroad – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Audi A4 Allroad – rapport från provkörningen

Publicerad 7 april 2016 (uppdaterad 8 april 2016)
"Gotlandsgrön" är ett nytt färgval på Audi A4 Allroad.
Plastlisterna och den högre markfrigången känner vi igen – men fyrhjulsdriften är inte längre permanent. Vi rapporterar från provkörningen av nya Audi A4 Allroad.
Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström har varit i München och kört den lite mer fältmässiga versionen av Audi A4.
 
Första intrycket?
– Den här varianten av A4 är ju tillagad efter ett bekant recept. 23 millimeter högre markfrigång, gråmatta plastdetaljer på karossen, och fyrhjulsdrift, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
 
– Första intrycket är väl att bilen ser lite mer karaktärsfull ut jämfört med vanliga A4. Särskilt med den nya färgen Gotlandsgrön. Men det mest intressanta är att Audi tagit fram en ny fyrhjulsdrift som inte längre är permanent.
 
Varför ingen permanent fyrhjulsdrift?
– Audi har ju betonat fördelarna med permanent Quattro sedan hur länge som helst men i jakten på lägre bränsleförbrukning har man valt att satsa på ett elektroniskt inkopplingsbart system. Det traditionella systemet med Torsendifferential kommer att leva kvar men endast i kombination med de starkaste motorerna.
 
Hur fungerar det nya systemet?
– Det är österrikiska Magna som står för mekaniken och systemet bygger på två kopplingar. En vid växellådan som kopplar in eller ur drivningen av kardanaxeln. Och en andra i bakdifferentialen som när den öppnar tillåter bakhjulen att rulla fritt. Allt styrs elektroniskt och genom att läsa av en mängd olika sensorer bestämmer bilen om fyra hjul ska driva eller om det räcker med framhjulen. Jämfört med Torsensystemet ska förbrukningen vara 0,3 l/100 km lägre, menar Audi.
 
Hur kändes det ute på vägarna?
– Jag körde mestadels på torra asfaltsvägar och där gick det inte att känna någon skillnad på det nya systemet och det gamla permanenta. Men det går inte att komma ifrån att det tar lite tid att koppla in fyrhjulsdrivningen. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Vad står det på prislappen?
– 399 600 kronor för dieselmotorn på två liter och 190 hästkrafter med dubbelkopplingslåda. 417 600 kronor för tvålitersbensinaren på 252 hästar med samma växellåda. Mycket pengar men visst är det en fin bil.
 
Läs hela provkörningen av nya Audi A4 Allroad i Vi Bilägare 6/2016 som finns i butik från den 19 april. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A4 Allroad?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2016-04-09 01:18
Axa

AL:
Hopplöst att argumentera med någon som saknar kunskap eller kognitiv förmåga. Du babblar som vanligt och slänger med begrepp utan att veta vad du pratar om.

Det är ingen som har påstått att något ska införas med tvång. Det var du som felaktigt använde begreppet demokrati. Men kör man kinesiskt så förstår man väl inte skillnaden.

I Sverige är det demokrati, eller hur? Om nu någon fordonstyp skulle förbjudas av någon orsak och du inte är nöjd med beslutet, blir då per definition beslutet diktatoriskt? Förmodligen tycker väl du det.

#c • Uppdaterat: 2016-04-09 08:19
Axa

AL
Ditt senaste inlägg visar att du inte förstår vad jag skriver så jag lämnar dig i din egen föreställningsvärld. Du har sannerligen ingen förmåga att skilja mellan teori och verklighet.

#d • Uppdaterat: 2016-04-09 13:44
Axa

Haha, AL du fortsätter på samma spår, att instifta regler mot "folkviljan". Har inte påstått det. Beslutar riksdagen så är det ju "folkviljan" men jag antar att du bryter mot regler som inte passar dig och din uppfattning om demokrati.

Sluta, du gör bort dig.

#e • Uppdaterat: 2016-04-09 14:47
Axa

Jag har inte påstått att det finns sådana regler. Vad det blir för regler i framtiden vet man inte. Men det skulle inte förvåna mig om man begränsar vissa fordon med hänsyn till miljön.

Får man köra motorcykel på B-körkort? Nej, men det fick man på 70-talet. Hepp, du ser en regel som folk anpassat sig till. Men enligt dig så är det uttryck för diktatur.

Som sagt, gör inte bort dig än mer.

#f • Uppdaterat: 2016-04-09 15:17
Axa

Jag har inte påstått något om förbud mot awd.

För att svara på din sista fråga. I en demokrati är det inte en individ som bestämmer folks behov, besluten sker genom majoritet i riksdagen. Jag som individ kan inte bestämma åt andra deras val av fordon. Men jag kan tycka tex att har man SUV för användning i innerstan i Stockholm så är man ett rikspucko och kan inte se att något kan motivera ett sådant val. Likaså kan jag tycka att köper man awd när man enbart kör större asfalterade vägar är man lika stort rikspucko. Men det är ju vad jag tycker och önskar att fler valde bort idioti men jag kan inte bestämma det.

Jag hoppas att det är en generationsfråga och att när 40, 50 och 60-talisterna är utdöda så blir det lite vett hos folk.

#g • Uppdaterat: 2016-04-09 15:26
Axa

Förresten.

Du skriver: "Och fortfarande ser jag ingen kommentar rörande grundresonemanget som min kritik handlade om; kan en individ definiera folks behov bättre än de själva?"
Då antar jag att du är för tex pedofili? Pedofilen har ett behov och vill utöva det den gör, men då menar du att någon annan ska begränsa pedofilens behov? Snurrigt.

Du pratar om individens behov, ja men utan att ta hänsyn till moraliska aspekter. Den teori du förordar har vi sett bevis för senaste veckan med Panamadokumenten.

#h • Uppdaterat: 2016-04-09 18:33
Axa

Haha. det är sjyssta härskartekniker du använder dig av.

AL du får gärna visa var i kommentarerna till denna artikel jag sagt något negativt om bilen i fråga eller dess funktioner.
Och för att återgå till det artikeln handlar om.
Jag kan mycket väl tänka mig an A4 fast den vanliga kombin.

#i • Uppdaterat: 2016-04-10 21:06
benny karlsson

Håller helt med AudiS4 #28. Det här dom sysslar med ssk AL förstör en vettig tråd.

#j • Uppdaterat: 2016-04-12 09:59
Styggavargen

Ni behöver inte bråka om vad jag tycker. Jag vill inte begränsa någon, men tyvärr har vi en miljö att ta hänsyn till. Alla kunde fått ha fyrhjulsdrift om jag inte påverkats. Varför skall vissa i samhället som har råd att köra runt i en 3 tons bil göra detta när det påverkar vår miljö. Vem har mer rätt än någon annan att skita ner så mycket mer? Vi tvingas snart inse att detta inte är hållbart längre att vissa skall köra omkring i bilar som lastar marginellt mer och väger 1 ton mer och måste ha fyrhjulsdrift för att ta sig fram. Mina värdegrunder utgår i från samhällets bästa framför individens bästa men är inte kommunist eller ens miljöpartisk. Fler dör i luftföroreningar än i bilolyckor, varför är då vi plötsligt rädda och måste köra omkring i dessa omoderna extra tunga bilar (läs SUV) helst med fyrhjulsdrift för att vi får någon slags "säkerhetskänsla" som inte kan påvisas i verkligheten?. Hade olyckorna halverats med fyrhjulsdrift, eller vi dragit någon annan form av samhällsnytta hade jag så klart inte varit emot det. Dessa onödiga trender som fyrhjulsdrift och SUV kan vi vara utan, inga fördelar för någon faktiskt.

Alla har vi ett ansvar mot varandra och miljön. När grannen köper den där X5:an på 2,5 ton med fyrhjulsdrift kommer din egen säkerhet att minska tänker du själv samma sak, du måste matcha det budet och köpa på dig en likvärdig "klump" för att känna dig säker. SUV bottnar i detta, säkerhet och rädsla. Uppenbarligen tycker alla SUV vurmare att denna utveckling är sund.

#k • Uppdaterat: 2016-04-12 10:24
Hackenbush

Håller med vargen lite, många köper stora tunga bilar idag och sedan kör de mest ensamma i bilen till jobb eller så. Miljömässigt är detta inte bra. I den aspekten (miljön)tycker jag som vargen men för övrigt har jag inga synpunkter på folks bilval. Man kör inte bättre till jobbet i en 3-tonsbil med 300 hästar än en 1,2-tonsbil med 100 hästar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.