Nästa artikel
Nya Audi A4 Allroad – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Audi A4 Allroad – rapport från provkörningen

Publicerad 7 april 2016 (uppdaterad 8 april 2016)
"Gotlandsgrön" är ett nytt färgval på Audi A4 Allroad.
Plastlisterna och den högre markfrigången känner vi igen – men fyrhjulsdriften är inte längre permanent. Vi rapporterar från provkörningen av nya Audi A4 Allroad.
Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström har varit i München och kört den lite mer fältmässiga versionen av Audi A4.
 
Första intrycket?
– Den här varianten av A4 är ju tillagad efter ett bekant recept. 23 millimeter högre markfrigång, gråmatta plastdetaljer på karossen, och fyrhjulsdrift, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
 
– Första intrycket är väl att bilen ser lite mer karaktärsfull ut jämfört med vanliga A4. Särskilt med den nya färgen Gotlandsgrön. Men det mest intressanta är att Audi tagit fram en ny fyrhjulsdrift som inte längre är permanent.
 
Varför ingen permanent fyrhjulsdrift?
– Audi har ju betonat fördelarna med permanent Quattro sedan hur länge som helst men i jakten på lägre bränsleförbrukning har man valt att satsa på ett elektroniskt inkopplingsbart system. Det traditionella systemet med Torsendifferential kommer att leva kvar men endast i kombination med de starkaste motorerna.
 
Hur fungerar det nya systemet?
– Det är österrikiska Magna som står för mekaniken och systemet bygger på två kopplingar. En vid växellådan som kopplar in eller ur drivningen av kardanaxeln. Och en andra i bakdifferentialen som när den öppnar tillåter bakhjulen att rulla fritt. Allt styrs elektroniskt och genom att läsa av en mängd olika sensorer bestämmer bilen om fyra hjul ska driva eller om det räcker med framhjulen. Jämfört med Torsensystemet ska förbrukningen vara 0,3 l/100 km lägre, menar Audi.
 
Hur kändes det ute på vägarna?
– Jag körde mestadels på torra asfaltsvägar och där gick det inte att känna någon skillnad på det nya systemet och det gamla permanenta. Men det går inte att komma ifrån att det tar lite tid att koppla in fyrhjulsdrivningen. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Vad står det på prislappen?
– 399 600 kronor för dieselmotorn på två liter och 190 hästkrafter med dubbelkopplingslåda. 417 600 kronor för tvålitersbensinaren på 252 hästar med samma växellåda. Mycket pengar men visst är det en fin bil.
 
Läs hela provkörningen av nya Audi A4 Allroad i Vi Bilägare 6/2016 som finns i butik från den 19 april. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A4 Allroad?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-07 17:28
hultarn

Är det ett krångelsystem som blir överhettat och/eller lämnar bilen på plats med ett spinnande hjul?

#2 • Uppdaterat: 2016-04-07 18:37
Swemba

@AudiS4, den permanenta fyrhjulsdriften finns som tur är kvar. Men jag håller med om att det är synd att börja trixa på en modell som redan har ett riktigt awd-system.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-07 20:47
Styggavargen

Duger gott med en 2WD variant, så som 99% av befolkningen kör behövs ingen fyrhjulsdrift alls och det kan jag med gott samvete uttala mig om...för annars hade folk klagat för länge sedan att de inte kunnat ta sig fram på vägarna de kör.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-08 07:25
Hackenbush

Härligt med en bil som man kan köra på alla vägar med. Lite förvånad över att de inte kallar den "sport"

#5 • Uppdaterat: 2016-04-08 08:05
GDS

Systemet bygger på 2 kopplingar, en kopplar in kardanstången och den andra reglerar bakdifferntialen... Detta innebär att bilen blir i bästa fall 3-hjulsdriven på löst underlag då framaxeln verka sakna koppling eller lamellbroms. På torr asfalt får man nog anse den som 4-hjulsdriven dock. Men 3-hjulsdrift räcker långt.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-08 14:01
benny karlsson

Klart nerköp av Audi. Nu undrar man ju om det är lika bra system som i Mitsubishi och Lexus. Klarar mindre grusvägar kortare sträckor.:-) stod det väl i bruksen. Vi får vänta på en rapport från testen, låter mer som ett assisterande system likt det på Lexus, inget riktigt fyrhjulssystem. Men jag har kanske fel.
Av bilderna att döma så förstår jag inte dom som klagar på Lexus front, den här är ju lika ful. Sen ser det verkligen trångt ut i baksätet. Kanske luras man av fotografen.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-08 14:07
hultarn

Härligt att det finns de som kämpar för yttrandefriheten, då kan vem som få lufta sina åsikter utan att bli nedsablade....

#8 • Uppdaterat: 2016-04-08 18:52
Axa

AL
Förstår inte ditt brandtal. På vilket sätt uttrycker styggavargen rasism, förtryck och diktatur?
Du skriver att du värnar om demokrati. Om 60 % av befolkningen skulle rösta bort onödigt stora bilar, hur skulle du ställa dig till det?

#9 • Uppdaterat: 2016-04-08 20:23
Axa

AL
Du undviker svara på frågan. Om 60% av svenska folket skulle rösta mot stora bilar eller för den delen något annat så handlar det om demokrati. Om de övriga 40 tycker det är vansinnigt har dem fullständigt rätt till det men måste ändå förhålla sig till majoritetsbeslutet.

Att styggavargen tycker som han tycker har han fullständig rätt till. Nej, han kan inte med mandat avgöra bilköp för enskild men kan tycka vad han vill om bilköpet och bilköparen. (Det är det här som är yttrandefriheten). Vidare har styggavargen rätt att skapa opinion mot "onödiga" bilar och på så sätt frammana förändring.

Om du verkligen värnar om demokrati och yttrandefrihet så skulle du sälja Volvon. Du vill väl inte stödja en biltillverkare som ägs av Kina som verkligen är ett föregångsland (efter Nordkorea) när det gäller diktatur och förtryck.

#a • Uppdaterat: 2016-04-08 22:03
Axa

AL:
"Han önskar förbjuda vissa biltyper och inskränka folks valmöjligheter, enkom baserat på sin egen personliga åsikt."

Ja, han önskar (observera ordet) och baserat på personlig åsikt. Får man inte önska i en demokrati?
Och det är väl bättre att han önskar utifrån sina egna åsikter och inte någon annans.

Teoretiskt kan jag vara för dödstraff för det är min personliga åsikt och önska att alla tycker som mig och det instiftad i Sverige.

Han får ju tycka som han vill och har rätt att uttrycka det. Du behöver inte hålla med.

Vi lever i en demokrati (en slags iallafall), jag får enligt beslut av folkvald riksdag inte använda kokain, även om jag ev skulle önska det. Jag får förhålla mig till detta. I framtiden kanske riksdagen beslutar att personbil inte ska väga mer än 1500 kg. Då får du, jag och alla andra förhålla oss till detta. Det blir inte mer diktatur för att du tycker beslutet är fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.