4,52 meter lång är nya Honda Civic och nosar därmed på mellanklassen.
Vi Bilägares Mikael Schultz provkör just nu tionde generationen av Honda Civic utanför Barcelona. Den är kul att köra, men var hör den hemma egentligen?
Hej Micke, vad är nytt med Honda Civic?
– Det här är generation 10, undrar om någon annan bilmodell har funnits i så många generationer? För första gången har den turbo, det var ju sugmotorer innan. Det finns två bensinare, en enliters med tre cylindrar och 129 kusar och en 1,5 liters fyrcylindrig motor med 182 hästkrafter.
Visst är det så att den har vuxit till sig också?
– Ja den har blivit 4,52 meter lång, kanske segmentets nya bjässe. Eller ja, egentligen hör den ju hemma i mellanklassen numera. Det betyder jättefina utrymmen, men den är inte riktigt golfklass längre och det är negativt när det blir lite mittemellan sådär.
Och hur är den att köra?
– Honda är bra på köregenskaper och felar inte på den punkten med nya Civic heller. Den fungerar jättebra såvitt jag kan känna hittills. Tar ut mycket effekt, rolig att köra, distinkt och exakt. Vi har snurrat på krokvägar runt Barcelona och där passar den som handen i handsken. Dessutom har den ju fått aktiva säkerhetssystem i paketet SENSING. Till exempel autobroms, adaptiv farthållare och filhållningsassistent. Paketet är standard, vilket såklart är ett plus.
Något som är mindre bra?
– Tidigare hade Honda smarta baksäten i Civic, som gjorde att golvet blev platt vid fällning och så fanns det ”biostolsfunktion” också, att sittdynan kunde fällas upp. De här finesserna har bantats bort vilket gör den mindre praktisk.
Vad kommer den att kosta och när kommer nya Civic hit?
– De två bensinarna kommer till Sverige i mars, dieselversion nästa år. Enlitersturbon kostar från 196.900 kronor och motorn på 1,5 liter från 236.900 kronor. Då med manuell låda, steglös CVT kostar 15.000 extra. Först kommer en halvkombikaross, något senare en fyradörrars sedan. Däremot ingen kombi och det är inte säkert att det blir någon heller, vilket kan vara förödande för den svenska marknaden.
Läs hela provkörningen av nya Honda Civic i Vi Bilägare nr 04/2017, i butik den 7 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?
– Det här är generation 10, undrar om någon annan bilmodell har funnits i så många generationer? För första gången har den turbo, det var ju sugmotorer innan. Det finns två bensinare, en enliters med tre cylindrar och 129 kusar och en 1,5 liters fyrcylindrig motor med 182 hästkrafter.
Visst är det så att den har vuxit till sig också?
– Ja den har blivit 4,52 meter lång, kanske segmentets nya bjässe. Eller ja, egentligen hör den ju hemma i mellanklassen numera. Det betyder jättefina utrymmen, men den är inte riktigt golfklass längre och det är negativt när det blir lite mittemellan sådär.
Och hur är den att köra?
– Honda är bra på köregenskaper och felar inte på den punkten med nya Civic heller. Den fungerar jättebra såvitt jag kan känna hittills. Tar ut mycket effekt, rolig att köra, distinkt och exakt. Vi har snurrat på krokvägar runt Barcelona och där passar den som handen i handsken. Dessutom har den ju fått aktiva säkerhetssystem i paketet SENSING. Till exempel autobroms, adaptiv farthållare och filhållningsassistent. Paketet är standard, vilket såklart är ett plus.
Något som är mindre bra?
– Tidigare hade Honda smarta baksäten i Civic, som gjorde att golvet blev platt vid fällning och så fanns det ”biostolsfunktion” också, att sittdynan kunde fällas upp. De här finesserna har bantats bort vilket gör den mindre praktisk.
Vad kommer den att kosta och när kommer nya Civic hit?
– De två bensinarna kommer till Sverige i mars, dieselversion nästa år. Enlitersturbon kostar från 196.900 kronor och motorn på 1,5 liter från 236.900 kronor. Då med manuell låda, steglös CVT kostar 15.000 extra. Först kommer en halvkombikaross, något senare en fyradörrars sedan. Däremot ingen kombi och det är inte säkert att det blir någon heller, vilket kan vara förödande för den svenska marknaden.
Läs hela provkörningen av nya Honda Civic i Vi Bilägare nr 04/2017, i butik den 7 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hörde att de gjorde om baksätet för att göra plats för batterier i en hybridvariant, stämmer det?
Ser ut som nya Mitsubishi Eclipse Cross där bak.
Bleh. För två generationer sen var den ULTRASNYGG. Nu känns den överjäst och är fruktansvärt ful.
Stora frågeteckenet tycker jag är när/om man kommer med hybrid till denna, man har ju en ny generation hybrid med DCT där som ska vara bra och snål. Sen undrar man vidare om det finns nån mer automatvariant än CVT och om man kan få automat till dieseln. Annars tror jag Civic kan få svårt i EU.
Kul att det äntligen kommer en turbo, skönt att det finns lite Honda dna (knas) i designen, synd att magic seat försvinner
Ingen kombi...aj aj inte bra!
"Att golvet blev platt vid fällning och så fanns det ”biostolsfunktion” också"
Det var det som var grejen med Civic! Och så plockar Honda bort detta så smarta och praktiska och kvar står en enbart udda bil.
Jaja... det känns som så med japaner att de ger med ena handen och rycker dän med den andra och så undrar en del varför varför VW gruppens fordon är så populära?
Kan inte riktigt med alla vinklar och vrå som japanska formgivare har förkärlek för, det är inte snyggt.
Den ser lite märklig ut när den har svällt till 4.52 m lång.
Kollade in bilen under bilmässan i Älvsjö och själv så tycket jag bilen hade väldigt plastig interiör, detta föll inte mig i smaken för annars så är bilen snygg att titta på.
Har gjort succé i USA, bl.a. mest sålda bilen i Kalifornien förra året.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.