Tionde generationen av Honda Civic.
Tionde generationen är bredare, längre och lägre än föregångaren.
Femdörrars halvkombin är tre centimeter bredare och har vuxit 13 centimeter på längden. Den är också två centimeter lägre. Den bygger på en helt ny plattform, vilket betyder att bilen har bantat bort 16 kilo. Samtidigt har det lagts mycket fokus på att öka styvhet och hållfasthet, bland annat genom ny monteringsteknik. Vridstyvheten ska ha ökats på med 52 procent.
Nya Civic får Hondas nyutvecklade VTEC-motorer. De är båda turboladdade bensinare med antingen en trecylindrig 1,0 liters motor, eller en fyrcylindring på 1,5 liter. Antalet hästkrafter är 129/182. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller en CVT-automat.
Bagagevolymen är 478 liter och sätena kan fällas 60/40. Infotainmentsystemet har stöd för Android Auto och Apple CarPlay som styrs från en sjutums pekskärm.
Honda siktar på att bli branschledande i säkerhet med Civic och ska ge toppbetyg i Europ NCAP:s krocktester. Verktyget för att uppnå det heter Honda SENSING och består bland annat av autobroms, avåkningsvarnare, kollisionsvarnare, döda vinkelnvarnare, adaptiv farthållare, filassistans, samt vägskyltsavläsare.
Nya Honda Civic kommer att tillverkas i England. När den kommer till Sverige och med vilken prislapp är än så länge inte känt.
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?
Nya Civic får Hondas nyutvecklade VTEC-motorer. De är båda turboladdade bensinare med antingen en trecylindrig 1,0 liters motor, eller en fyrcylindring på 1,5 liter. Antalet hästkrafter är 129/182. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller en CVT-automat.
Bagagevolymen är 478 liter och sätena kan fällas 60/40. Infotainmentsystemet har stöd för Android Auto och Apple CarPlay som styrs från en sjutums pekskärm.
Honda siktar på att bli branschledande i säkerhet med Civic och ska ge toppbetyg i Europ NCAP:s krocktester. Verktyget för att uppnå det heter Honda SENSING och består bland annat av autobroms, avåkningsvarnare, kollisionsvarnare, döda vinkelnvarnare, adaptiv farthållare, filassistans, samt vägskyltsavläsare.
Nya Honda Civic kommer att tillverkas i England. När den kommer till Sverige och med vilken prislapp är än så länge inte känt.
Diskutera: Vad tycker du om Honda Civic?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker tyvärr att nya civic ser för jävlig ut, synd kan jag tycka då jag alltid har gillat bilen, ända sedan min lågskolelärare rattade en sådan på 70-talet
Tycker inte fronten eller för den delen sidolinjen är snygg, nej tyvärr inte mycket ha begär här inte
Jag vet att många klagar på utseendet men jag gillar denna nya Civic. Ett klart steg framåt från nuvarande som känns rätt ointressant.
Hur man tar en bra bil (Civicen innan den nuvarande) och sen fullständigt förstör den...
Utseendemässigt var generation åtta (2006-2011) klart bäst. Nuvarande generation känns mest som en urvattnad version av föregångaren och den nya mest som att man inte riktigt haft någon riktning, mer än att man råkat titta på typ Subaru Impreza och Ford Focus och sedan försökt koka ihop något.
Minus på denna mot föregångarna är också att baksätet inte ser ut att bli plant i nedfällt läge och att man tagit bort finessen "magic seats".
Hoppas att de amerikanska blinkersljusen i skärmen försvinner – ser bedrövligt ut. Säkert en bra bil, men utseende och CVT-automat lockar inte.
Precis som skrivits innan så var generationen mellan 2006-2011 den snyggaste någonsin av Civic. Den står sig än idag designmässigt. Efter det hände något och bilen blev inte snygg. Den som nyss presenterats är ju ingen skönhet alls. Dock är ju smaken olika hos oss alla så denna lär säkert sälja också. Men högt upp på några topplistor i lilla Sverige lär den inte hamna.
Jag kan nog tycka att nya Civic är ett steg i rätt riktning o i linje med den trend som råder där man har gått bakåt i designen med mer rena o enkla linjer in som utvändigt.
Jag har ägt ett par bilar med space- designad förarplats eller ett tivoli om man vill. Det är läckert med alla knappar o belysning, frodigt skulpterade konsoler o s v men en sådan förarplats kräver en del onödigt arbete något som de inom flyg vet, SAAB stod förr som ett föredöme vad gäller ergonomi.
Den här nya Hondan är inte snyggare men enligt mitt tycke dock bättre.
Den ser inte ut som alla andra bilar, usch. Röd är den dessutom fy f-n. Bilar ska vara svarta, vita eller silver och försvinna i mängden annars får det vara.
Och var sätter man dragkroken?...
Att det ser spejsigt eller tivoliartat ut betyder inte per automatik att det är ogenomtänkt efektsökeri. Förarplatsen på generation 8 är faktiskt av de mest genomtänkta och ergonomiska jag testat. Generation 9 är klart sämre, även om den vid första anblick kan tyckas vara väldigt lik.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.