Nästa artikel
Direktrapport: Volkswagen Passat Alltrack 2015
Provkörning

Direktrapport: Volkswagen Passat Alltrack 2015

Publicerad 11 september 2015 (uppdaterad 11 september 2015)
Bland skördefält utanför München testas Passat Alltracks vägegenskaper.
Vi Bilägares reporter Erik Rönnblom har varit i Tyskland och testat Alltrack som bygger på åttonde generationen av Passat.
Hej Erik, vad är nytt med Alltrack?
– Ja den har tillexempel lite högre markfrigång än tidigare 174 mm mot tidigare 165. Men så är ju 4Motion och DSG-växellåda standard. Och med den nya generationen följer fler möjligheter till förarassistans och senaste skriket i infotainmentsystemet, till exemepel digitala instrument, Head upp Display, underhållning för baksätespassagerare, fotgängaridentifiering, assistans när man backar med släpvagn med mera med mera! 
 
Vad tycker du om bilen hittills?
– Man känner igen de typiska VW-dragen – bra känsla i styrningen, stabilt uppträdande på vägen. logisk och lättjobbad instrumentering, gediget intryck av nybilskvaliteten. Med de starka motorer som erbjuds och DSG-låda är Passat Alltrack både snabb och lättkörd. Dragvikten är imponerande 2 200 kg.
 
Något som är mindre bra?
– Svårt att hitta. Men med de här prestanda finns förstås ingen miljöklassad version av Alltrack. Då får man kolla på GTE. Men då blir det 100 000 till och 1600 i max släpvagnsvikt.
 
Vem kan tänkas köpa den här bilen?
– Tja, jag tycker att det uppenbart att man mer eller mindre har skräddarsytt Alltrack för tjänstebilssektorn. Den ligger under 7,5 basbelopp men en mycket bra grundutrustning som standard. Den blir tuff för konkurrenterna.
 
Vad har den för konkurrenter?
– Ja det är ju främst Volvo, nya V60 Cross Country men kanske också V60 och V70.
 
Vad kommer den att kosta och när kommer den till Sverige?
– Den lanseras i slutet av oktober, vecka 43, men försäljningen har faktiskt redan börjat. Utgångspriset är 333 700 kr.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 14/2015 som utkommer den 13 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-11 11:23
mayors

Spelar ingen roll - den kommer sälja fantastiskt ändå - VAG har avtal med alla stora upphandlare av tjänstebilar så volymerna är närapå garanterade. Privatmarknaden är mindre intressant.
En Alltrack i laddhybridutförande vore kanske heurekagrejen i Sverige, men det kanske dyker upp en version med den paketeringen vad det lider.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-11 11:36
Styrbjörn

Schyssta avgasrör, kan det vara en W12:a i den?

#3 • Uppdaterat: 2015-09-11 13:10
Styggavargen

Nope, gillar den inte... varför funkar inte den vanliga versionen av Passat längre??? Sedan har man ställt den ute på åkern för att man skall försvara "skogsmulle" attributen på den. Miljön i sista hand, så verkar trenden vara just nu. Vem inriktar sig dessa "skogsmulle" versioner av bilar till? Bonden som äger majsåkern kommer knappast ha nytta av denna Passat, och kontorsråttorna i stan...behöver de extra markfrigång för att ta sig till sitt kontor? Därför ställer jag mig frågan i denna onödiga trend, vem behöver dessa bilar som har 3-4 cm extra markfrigång? Av miljöskäl borde alla tillverkare sluta upp med dessa versioner. Hoppas folk tänker till och slutar köpa dem så tvingas biltillverkare sluta producera dem.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-11 15:17
FXX

Alla som är till åren gångna och har lite ont i benen/kroppen värdesätter dessa höga bilar en hel del. Jag har själv en Honda CR-V och en liten Seat. Det är ganska stor skillnad att "klä av sig" Seaten och åla sig upp ur sätet mot att sätta ut benen och ställa sig upp när man suttit i Hondan.
Miljömässigt! Att köpa en bil av miljöskäl idag när världen ser ut som den gör är väl bara av ideologiska skäl eller för att döva nån form av samvete. Det känns lite som att rädda en myra från att bli trampad på skogsstigen samtidigt som en skogsskördare gör mos av varenda myrstack han ser i skogen bredvid. Dvs. det gör nog inte nån avgörande skillnad så länge det ser ut som det gör i Asiatiska storstäder där smoggen ligger lika tät som dimman i Lutzern.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-11 15:43
Peugo

Hög bil? 17,4 cm är en låg bil eller?

#6 • Uppdaterat: 2015-09-11 15:54
Styggavargen

FXX, verkligheten ser ut som du beskriver. Men om vi skall kunna göra något åt det måste fler ta ansvar. Det räcker inte att några få försöker få ner utsläppen. Trenden är dålig och farlig. Men vem vet, snart kanske bilen inte går att köra och du får köpa en båt för att komma till jobbet? Jag har förhoppningar att vi löser detta, men då måste fler komma till insikt och förstå att man kan göra skillnad. Och alla tillsammans kan göra stor skillnad.

Och med samma resonemang som du kör med så skulle alla i Sverige sluta bry sig, vi gör ändå ingen skillnad globalt sätt när en stad i Kina släpper ut mer än alla Svenskars fordon tillsammans. Alla måste med på tåget mot en bättre miljö!

#7 • Uppdaterat: 2015-09-11 16:43
Peugo

Håller med men en allt för låg bil går det ju inte att köra med på alla gator med dom j*vla gupparna!?!? Bort med gupparna så håller jag kanske med men ifall bilarna blir allt för stramt satta (typ Volvo DRIVe) så är nog bilåkandet inte nån njutning mera. Den bästa lösningen vore obligatorisk ställbart chassi.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-11 17:57
Roy J

Det här är faktiskt inget högbygge, men däremot är den säkert betydligt trevligare att kliva i och ur än normallåga bilar. Det är först om man ligger och bränner landsväg som den här kan tänkas dra några droppar mer än standardversionen.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-11 18:38
Optimus

Säkert en alldeles utmärkt bil, fast jag har haft/har en annan syn på SUV än vad Styggavargen ständigt ger uttryck för så... är jag beredd att hålla med. Vi måste ta ansvar när vi köper bil eller tar ut ny tjänstebil på jobbet. En enkel grej man lätt kan göra är en downsizing. Varför inte köpa /ta ut en Golf Alltrack istället.
Spara bränslekostnad( + spyr ut mindre grejer) lägre förmånsskatt m.m.
Regeringen borde också fixa reglerna til förmånsbilar att downsizing lönar sig. Nu vinner jag nästan inget på att gå ned en bilstorlek utan det är nästan lika "billigt" att köra stor tung bil.

#a • Uppdaterat: 2015-09-15 07:34
Swemba

(Redigerat, nedsättande om person)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.