Audi Q2 provades i tät stadstrafik, på motorvägar i 120 km/tim och uppe på smala alpvägar på 1300 meters höjd.
Vi Bilägares Erik Rönnblom har varit i Schweiz och provkört Audis nya lillsuv Q2.
Hej Erik, vad är Audi Q2 för bil?
– Den är en av många nya bilar i den så kallade suv-klassen som snarare skulle kunna betraktas som en högbyggd sportkombi. Quattro är inte standard och frigången är pytteliten, som på en vanlig bil. Utseendet håller på sätt och vis både ett tydligt Audispråk och har ett helt nytt anslag. Det är som om man först gjort en rund och mjuk kaross och sedan hyvlat av de mjuka kurvorna och därmed fått skarpa, karaktäristiska linjer som är betydligt vassare än övriga modeller. Den ser tuff ut!
Hur var den att köra?
– Jag imponerades av den lilla trecylindriga maskinen som egentligen duger bra för all vardagskörning. Fyrhjulsdrivningen är egentligen lyx på en kompakt framhjulsdriven bil. Den kommer att klara sig bra ändå i de flesta situationer. Säkerhetsutrustningen gör assistanssystem av samma slag som Audi större modeller möjliga. Radar med autobroms för fotgängare och bilar är standard. En annan sak som ingår är progressiv styrning, varför man inte behöver vrida mer än ett varv på ratten för att få fullt styrutslag åt endera hållet.
Vem kan tänkas köpa bilen?
– Vid presentationen fick vi höra att Q2 ska locka den unga generationen. Men det skulle inte förvåna mig om den snarare blir het för små familjer och 60-plussare. Det är ju inte direkt någon billig bil. Och de fördelar som en lite högre kaross ger tilltalar säkert de som vill ha ett mer bekvämt insteg och lättare kan fästa en barnstol utan att behöva kräla omkring på knäna.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Audi Q2 kommer ut på marknaden i höst, närmare bestämt i november. Redan med minsta motoralternativet, Audis nya trecylindriga 1,0-litersmotor på 116 hästar, sexväxlad manuell växellåda och framhjulsdrift, så börjar prislappen på 231 000 kronor. Q2 med tvåliters TFSI-motor på 190 hk, quattro och S tronic, går lös på 317 500 kr.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q2?
– Den är en av många nya bilar i den så kallade suv-klassen som snarare skulle kunna betraktas som en högbyggd sportkombi. Quattro är inte standard och frigången är pytteliten, som på en vanlig bil. Utseendet håller på sätt och vis både ett tydligt Audispråk och har ett helt nytt anslag. Det är som om man först gjort en rund och mjuk kaross och sedan hyvlat av de mjuka kurvorna och därmed fått skarpa, karaktäristiska linjer som är betydligt vassare än övriga modeller. Den ser tuff ut!
Hur var den att köra?
– Jag imponerades av den lilla trecylindriga maskinen som egentligen duger bra för all vardagskörning. Fyrhjulsdrivningen är egentligen lyx på en kompakt framhjulsdriven bil. Den kommer att klara sig bra ändå i de flesta situationer. Säkerhetsutrustningen gör assistanssystem av samma slag som Audi större modeller möjliga. Radar med autobroms för fotgängare och bilar är standard. En annan sak som ingår är progressiv styrning, varför man inte behöver vrida mer än ett varv på ratten för att få fullt styrutslag åt endera hållet.
Vem kan tänkas köpa bilen?
– Vid presentationen fick vi höra att Q2 ska locka den unga generationen. Men det skulle inte förvåna mig om den snarare blir het för små familjer och 60-plussare. Det är ju inte direkt någon billig bil. Och de fördelar som en lite högre kaross ger tilltalar säkert de som vill ha ett mer bekvämt insteg och lättare kan fästa en barnstol utan att behöva kräla omkring på knäna.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Audi Q2 kommer ut på marknaden i höst, närmare bestämt i november. Redan med minsta motoralternativet, Audis nya trecylindriga 1,0-litersmotor på 116 hästar, sexväxlad manuell växellåda och framhjulsdrift, så börjar prislappen på 231 000 kronor. Q2 med tvåliters TFSI-motor på 190 hk, quattro och S tronic, går lös på 317 500 kr.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q2?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hahaha, spara 100 papp och köp en Fabia eller liknande? Måste vara mycket marginal på denna bilen...
Mycket marginal på alla bilar modell SUV.
SUV är ju biltillverkarnas kassako. Många köpare som är lättlurade och betalar extra pengar för att få en sämre bil :)
231 000?? Jösses.
Glöm det Audi.
..priset spelar mindre roll för Audi-kunderna. De betalar, precis som vanligt, gladeligen insatsen till den s.k. premiumligan. Är det dessutom en trendriktig variant som Q2 är saken klar. Den kommer sälja.
De mindre bemedlade försöker som vanligt förlöjliga det faktum att det finns människor som är beredda att betala mer för att få det där lilla extra i livet.
Falukorv och blodpudding är inte för alla ...
Eller då är "de mindre bemedlade" bara lite smartare och inte i behov att skryta med sitt bilinnehav och lägger sina pengar på en bil som inte är så överprisad som denna.
Det som blir över används då till något viktigare?
Spot on Rålle.
Tror du har missat ngt Swemba. Handlar inte om "mindre bemedlade" som du uttrycker dig.
Själv köpte jag en bil som kostar mer än denna men inte valde jag en bil på styltor för att det är på modet. Jag (och fler här) tänker lite längre än så och inser alla nackdelar som biltypen SUV ger.
Jag köpte Skoda och skall lägga de 100 papp jag fick över på att montera upp solpaneler :-) Denna Q2 :a kostar nästan 30.000 kr mer än min, så vem köper en sådan dyr liten bil?? Möjligt att de leasas eller som tjänstebil, men hur många kommer att vilja köpa den privat? Nä, jag tror inte detta blir en storsäljare.
Hmm, jag undrar verkligen om priserna är de rätta?
Har Vibilägare bara räknat om de tyska priserna i Euro till svenska priser rakt av?
Har sett uppgift på att den minsta 1,0 ska kosta ca 210000 i Sverige.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.