Nästa artikel
Test: Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack, Volvo V60 CC (2016)
Nybilstest

Test: Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack, Volvo V60 CC (2016)

Publicerad 16 februari 2016 (uppdaterad 21 december 2018)
När familjekombin i mellanklassen får fyrhjulsdrift och terrängattribut i form av högre markfrigång och skärmbreddare i plast ökar dess status på radhusparkeringen. Men blir bilen egentligen bättre och är förvandlingen värd pengarna? Vi for till ett halkigt Värmland för att undersöka!

Levorg är en helt ny modell från Subaru som ersätter Legacy. Nya versioner är oftast större och rymligare. Men Levorg är faktiskt mindre än föregångaren Legacy.

Volvo V60 CC och VW Golf Alltrack är bekanta modeller som nu vässats med höjd fjädring och fyrhjulsdrivning. 

Volvo och VW har en mer karaktär av skogsåk genom väl tilltagen markfrigång. Men Subaru är ensam om permanent 4WD!

Vi var inte ens halvvägs mot vårt natthärbärge, när snacket om bilarna kom igång över en kopp kaffe på OKQ8-macken utanför Arboga. ”Levorg känns närmast sänkt, klart sportigaste intrycket.” Ett mumlande medhåll hördes mellan kaffeklunkarna. ”Men Volvo är mest komfortabel och Golf har kvickaste motorn och snabbaste växellådan.”

Det sammanfattar de första spontana intrycken. Under vår kafferast dök solen under horisonten. Resten av dagens resa skedde i mörker. Golf Alltrack var utrustad med bixenon, alltså en projicerande lins och inbyggt halv- och helljus – dessutom dynamisk ljusviddsreglering och kurvljus. Den sköter därmed inte bara regleringen  vid möten, utan väljer också belysning efter hastighet och omgivande belysning. 

När man exempelvis kör på en 30-väg eller i tättbebyggt samhälle i 50 km/tim kopplar inte systemet upp till helljus. Det hände också att bilen valde halvljus på 70-väg, när det fanns tillräcklig gatubelysning. Därmed minskar risken för att man stör boende nära vägen eller att man oavsiktligt bländar gående och cyklister. Halvljusets räckvidd räcker normalt i 50 och 70. Men mörkret i Sverige är nog mer kompakt än ljusmakarna tänkt. Dessutom är älgar snabba och stora. Jag kopplade manuellt upp till helljus vid några tillfällen. 

Smartast upplevs ändå att systemet kan skärma av helljuset från en bil man kommer ifatt och istället styr ut ljuset på sidorna. V60 CC hade samma teknik. Enda skillnaden är att Volvo kompletterar helljuset med en extra reflektor och en HB3-halogenlampa. Det finns två fördelar – mycket bättre helljus och en värmekälla som kan smälta bort is och snö på lamporna. Subaru Levorg har inte adaptivt ljus, men LED på halvljuset och liksom Volvo en extra HB3, som ger ett skapligt helljus, dock inte med samma tryck som i Volvo. 

»Levorg gör skäl för namnet Sportkombi – tuff sättning av fjädring och stötdämpare.«

Det skiljer bara elva centimeter i längd mellan våra tre testbilar. Subaru Levorg är längst och VW Golf är kortast. Ändå får man ett intryck av att Volvo är ett snäpp större än både VW och Subaru. Men vi kan också konstatera att VW tagit väl vara på utrymmet. V60-karossen är aningen bredare än Subaru och VW och med störst markfrigång. För övrigt är de storleksmässigt helt jämförbara. 

Däremot är Subaru Levorg snarare en sportkombi med 4WD och inte en crossover som VW Golf Alltrack och Volvo V60 CC. Golf Alltrack finns bara med 4motion. V60 CC går det däremot bra att köpa med bara framhjulsdrivning och fortfarande få den höjda fjädringen med 20 centimeters markfrigång. Levorg gör skäl för namnet Sportkombi och har den tuffaste sättningen av fjädring och stötdämpare, utan att för den skull bli obekväm. 

Det är tydligt att den gällande trenden har svängt från så ”jeep-liknande” karosser som möjligt, till en smidigare, mer avrundad och mindre bränsletörstig utformning. Några av bästsäljarna i den här bilklassen har inte ens 4WD! För några år sedan var fyrhjulsdrivning det som skiljde en riktig suv från vanliga bilar. 

Det här är ett steg i rätt riktning. Hur många behöver de facto fyrhjulsdrivning? Och man måste förutom fördelarna, överväga att den också för med sig högre förbrukning och större mängd emissioner.

Apropå bränsleförbrukning tog vi en sväng genom Stockholms förorter.

Det skedde dagen innan den längre testkörningen i nordvästlig riktning. 

Vi tassade runt med alla tre i gåsmarsch och bytte regelbundet förare. Golf kördes i ECO-läge, ”sportläge” var bannlyst. Lugnt och städat var ledorden för dagen. Trots att vi startade vid tiotiden och höll på till halvfyra på eftermiddagen, blev det inte mer än drygt tolv mil med avbrott för lunch. 

Det blev en hel del stillastående. Hur stor påverkan bilarnas stopp/start-system har på bränsleförbrukningen är svårt att veta, men det kändes i vart fall bra, med tanke på utsläppen i stadsmiljö.

Förbrukningen i vårt förortstest blev över huvud taget inte vad vi förväntat oss. Det hänger troligen ihop med den för årstiden ovanligt höga temperaturen. 

Vi körde automatväxlade bilar, på 30-sträckor med en hel del stopp och köande här och där. Ändå kom ingen av de tre upp till deklarerad förbrukning i stadstrafik. VW Golf, som drog mest, var också  närmast med 8,0 l/100 km.  

Subaru Levorg imponerade. Den gick två varv runt Stockholm med ett genomsnitt av 7,1 l/100 km. Färddatorn uppgav 7,0. Den var nära på en liter snålare per 100 km än VW Golf. 

Volvos dieselturbo drog inte oväntat minst och hamnade på låga 6,2 l/100 km. Vår förorts-körning motsvarade uppen-barligen inte vanlig stadskörning. 

Vi måtte ha kört som änglar, mjukt och lugnare än stressade stockholmare i gemen?

Motorvalet tarvar en förklaring. Volvo V60 CC AWD finns inte med bensinmotor och Levorg finns inte med dieselmotor. Så det kunde inte bli annat än en mix motormässigt.

V60 CC har den femcylindriga turbodieseln med sexstegad automat. Det är ingen dålig kombination. Men inte lika sofistikerad som nya VEA-motorn med åttastegad automat. 

Förarplats och körställning blir alltid föremål för livliga diskussioner. Oftast beroende på förarnas olika längd. Nu var vi tre förare av olika längd. En av medellängd, en över och en aningen kortare. Alla tre berömde Volvo V60 och var nöjda med komforten i VW Golf – men oense om Subaru. Bara en tyckte att stolen i Subaru var bekväm. De andra ansåg att stolens framkant inte gick att tilta upp tillräckligt eller hade obekvämt ryggstöd. Ett plus blir det för Volvos elektriskt justerbara svankstöd. 

 

Levorg är inte utrustad med autobroms, det väntas först i höst. Det känns lite insnöat att köpa en ny bil 2016 utan det säkerhetssystemet. Däremot har Subaru radar som varnar för trafik snett bakifrån och för bilar som kommer från sidan när man backar ut från en p-plats. Alla tre hade också backkamera. Bra, men i vinterväglag sätts de snart ur funktion. P-sensorer är mer tillförlitliga, men det finns inte på Levorg.

VW Golf har en välsorterad instrumentering, där inget lämnats åt slumpen. Hastighetsmätare och varvräknare är stora och tydliga. Färddatorn är lättanvänd och man kan få digital visning av hastigheten, hjälp att köra snålt, ”Think Blue. Trainer” och väganvisning i instrumentklustret. Volvo och Subaru har inte riktigt samma finesser.

Subaru har lite rörig hantering av färddator och infotainment. Det tar längre tid att hitta rätt bland alla knappar och vred. Inställningar och ändringar görs på olika platser.  Infotainmentsystemet innehåller det mesta men röststyrning måste göras på engelska. Och telefonsamtalen innebar påfallande ofta att man fick höja rösten rejält för att personen man talade med skulle höra. 

Subaru ger kördata i instrumentklustret och i displayen på instrumentbrädan. Manuell växling sker endast med växlingspaddlarna.

Volvo har en stilren, konsekvent utformad förarplats. Man hittar snabbt rätt. Bra utformning och funktion på rattknappar och enkelt att använda färddatorn.

VW Golf har tydlig och logisk förarplats. Inställning av värme/ventilation är skiljt från infodisplayen. Växling med spak eller, mot tillägg, växelpaddlar.

Den subjektiva uppfattningen av bilarnas bullernivå stämde väl med ljudmätningen. Volvo uppfattades som den tystaste och Subaru som mest bullrig. Men friktionsdäck är mjuka och gör alla hyfsat tysta.  

Vi fick dessvärre inte möjlighet att köra vårt undanmanövertest på grund av vätan som fläckvis frös till is på testbanan. 

Vid körningen på krokiga, snabba småvägar bedömdes alla tre vara stabila och lätthanterliga. Subaru har mer sportig karaktär. 

Den första teststräckan gick på snabba och fina vägar med mest 90 och 110, men vid jämnt trafikflöde och därför med få fartökningar och omkörningar. Efter 35 mil hade Subaru förbrukat 7,1 l/100 km, VW 7,6 och Volvos diesel 6,6. 

 

Subaru är modiga som säljer Levorg bara med sin CVT-växellåda. CVT:n har vissa egenheter som inte alla gillar. Vid start och parkeringsmanövrer kan den komma igång ganska tvärt om man inte behandlar gaspedalen mjukt. Trots sex ”fasta” lägen så kan lådan glida mellan dem när man gasar lite hårdare. En del störs av den här typen av växellådors arbetssätt.

Levorg har växelpaddlar som standard, på Golf Alltrack och Volvo V60 CC är det tillval.  

Subarus CVT fungerar smidigt och höll förbrukningsmässigt gott och väl jämna steg med VW:s dubbelkopplingslåda. Fler hästar och DSG:ns kvicka ingrepp utan slirande gör Golf snabbast. 

Under 50 km av prestanda-mätningar drog VW 13,0, Su-baru 13,3 och Volvo 11,4 l/100 km. Vi fick ungefär samma förhållande mellan Subaru och VW också på snabba vägar, 8,9 för Levorg och 9,1 för Golf. 

»Vid körningen på krokiga, snabba småvägar bedömdes alla tre vara stabila och lätthanterliga.«

Utrymmet i baksätet provades genom att samma person först ställde in förarstolen och därefter satte sig i baksätet. Alla tre gick igenom samma procedur, men fick olika resultat. Jag med mina 189 cm, fick ungefär samma benutrymme i baksätet på alla tre testbilarna. Men förare av medellängd hade mer plats där bak i Levorg. 

Har man långa armar och ben, stämmer avståndsförhållandet mellan pedaler, ratt och ryggslut bättre i V60. I Levorg och Golf kompenserar man för det genom att skjuta stolen lite mer bakåt. 

Upphissade på lyften hos Rostskyddsmetoder granskades rostskyddet. VW och Volvo bedömdes för närvarande ligga på samma goda nivå. 

Vissa invändningar finns, bland annat på att Volvos behandling i hålrum inte var heltäckande och på vissa otätade plåtskarvar hos VW:s samt olämpligt ljuddämpande material i främre dörrstolpe hos båda. 

Subaru har inte så bra tätade skarvar i dörrar, sämre slitskydd undertill och inte en heltäckande behandling i balkar och hålrum. 

Renault Megane Sport Tourer

Pris, från kr: 206 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 456/B 180/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 308.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 461 cm3, 110 hk vid 4 000 v/min, 260 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim, 0–100 km/tim 12,4 s.
Förbrukning: 3,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 90 g/km.
Konkurrenter: Kia Cee’d SW, Peugeot 308 SW, Ford Focus Kombi, Volkswagen Golf Variant med flera.

Plus: Pigg och snål motor, rostskydd.
Minus: Korta stolsdynor, Visio System.

Vad nytt? Diskret ansiktslyft och uppdaterad dieselmotor.
För vem? Den som vill ha en snål kombi till skäligt pris.

Se bildsvep nedan för fler detaljer

Med SI-Drive kan föraren av Subaru Levorg växla mellan två körprogram – Sport och Intelligent. Då anpassas motor och växellåda efter körstil, sportigt/hårt eller lugnt/mjukt.

Mattan i bagagerummet för Subaru Levorg är av lägre kvalitet. Men utrymmet är stort och har praktiska lådor under golvmattan.

LED plus HB3 ger mycket bra längd på halvljus dessutom skarpt vitt sken för Subaru Levorg. Helljuset når också långt med bra bredd.

Subaru är ensam om permanent 4WD, med normalt 60 procent på fram- och 40 på bakhjulen. Bäst i vår drivtest på rullarna!

Alltrack har som standard fem olika körprogram, bland annat ett off road-läge. Vi höll oss mest till ECO. Vid full gas verkar inte inställt läge göra någon skillnad. Drivlinan ger max ändå.

VW kräver mer gas för att få över allt driv på vänstra sidans hjul, vid diagonaltest och med bara ett hjul på fast underlag.

VW har ett välordnat bagageutrymme. Gummimattan ingår i dragpaketet. Varningstriangel smart placerad på bakluckan.

Med bixenon får Golf ett mycket bra halvljus som i Alltrack lyste 121 m! Helljuset ger mycket ljus men inte på vägen.

Volvo har xenon med HB3, som Levorg, men med bättre reflektor. V60 har ett utmärkt bra helljus, som gav högsta betyg i ljustestet!

V60 klarade testet på rullar bättre än Alltrack, trots att de har samma system. Volvos kalibrering är aningen snabbare.

Säkerhetssystem som placerar Volvo i en klass för sig. De kan rädda föraren från påkörning av en oskyddad trafikant. V60 får också 100 procent för förarsstödsystem i Euro Ncap:s krocktester.

Bakpartiets lutning stjäl plats. V60 har minst lastvolym, även under insynsskyddet. Jämförelsevis bättre med nedfälld rygg.

Autoindex – Ägarna tycker till

ägarna tycker Subaru hamnade på andra, Volvo på sjätte och Volkswagen på 16:e plats bland 26 märken vid senaste AutoIndex där bilägarna själva sätter betyg på sitt bilinnehav. I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Subaru tvåa, Volvo sjua och Volkswagen som 16:e märke. Lojalitetspoängen gav Subaru andra, Volvo åttonde och VW tolfte plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i femte plats för Volvo, tionde för Subaru och 17:e för VW. I verkstadsenkäten placerades Volvo sexa, Subaru åtta och VW som 24:e märke. Undersökningen genomfördes i januari–mars 2015 och gäller privata ägare med årsmodellerna 2008–2014.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.