Nästa artikel
Testvärden: Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack, Volvo V60 CC (2016)
Nybilstest

Testvärden: Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack, Volvo V60 CC (2016)

Publicerad 20 december 2016 (uppdaterad 20 december 2018)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Subaru Levorg, Volkswagen Golf Alltrack och Volvo V60 CC.

Subaru: Nja. Engelska är väl inget problem för de flesta svenskar. Och Starlink klarar faktiskt de flesta namn i telefonboken också på svengelska – men ändå!

Volkswagen: Vi gillar VW:s infotainment. Det är inte lika tillkrånglat som i vissa andra konkurrenter från samma land. Systemet är föredömligt lättanvänt med bra touchdisplay.

Volvo: Fastän Volvo har vred och knapp till sitt infotainment så är det logiskt och busenkelt att använda. Och displayen håller sig fräsch när ingen ständigt fingrar på den!

Kommentar: Subaru Levorg saknar för närvarande autobroms. Subaru Sverige meddelar att Eyesight kommer att bli möjligt från och med i höst, men om det blir som standard eller tillval är inte fastställt. Utan autobroms (AEB) klarar inte Levorg fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. VW: Förarassistanspaket (lane-, ljus-, parkassist etc) 14 200 kr. Dragpaket (krok, backkamera, etc) 7 500 kr. Pluspaket (Bixenon, p-sensorer fr/b, regnsensor etc) 15 600 kr. Volvo: Summum (el förarstol, nyckellöst, läder, etc) 9 900 kr. Driver support pkt (adaptiv farthållare, kö ass. etc) 14 900 kr. Teknik pkt (Sensus navi, taklucka, digital instr, p-hjälp fr/bak, etc) 19 900. Last pkt 5 900 kr.

Kommentar: Subaru Levorg har ännu inte testats av Euro NCAP. När det gäller VW och Volvo redovisar vi de vanliga modellerna eftersom vare sig just Golf Alltrack eller V60 CC har testats. Men det är i grunden samma bilar varför krockbetygen bör överensstämma. Volvo håller som väntat en mycket hög nivå och tar full pott när det gäller förarstödsystem. VW Golf är också en mycket säker bil. Subaru är inte testad men ser vi till övriga modeller håller Subaru god klass. Det återstår att se men troligen ligger också Levorg väl till, men med lägre betyg då det gäller förarstödsystem

Kommentar: I VW Golfs förarassistanspaket (14 200 kr) ingår f n ökad säkerhete i baksätet. Subaru har ett system där krockkudden för främre passageraren endast aktiveras när en tillräckligt stor person sätter sig i stolen. Men Subaru avråder från att sätta såväl fram-som bakåtvänd barnstol i främre passagerarstolen. Volvo har mest genomtänkt barnsäkerhet. Stabila och lättåtkomliga fästöglor för barnstolar är en mycket viktig säkerhetsdetalj. Att placera en bakåtvänd barnstol i baksätet bakom föraren, innebär att utrymmet för förare av normallängd inte räcker (gäller alla testbilarna).

Subaru Levorg 1.6 GT-S

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig boxermotor med turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Cylindervolym 1 599 cm3. Borrning/slag 78,8/82 mm. Kompression 11:1.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 800–5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 800–4 800 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Permanent fyrhjulsdrivning, steglös automatlåda med sex växellägen.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar med krängningshämmare. Fjäderben med undre triangellänk fram. Multilänkbakvagn.

HJUL: 225/45 R18. 7,5-tumsfälgar. Testbilen med Nokian HKPL R2.

STYRNING: Kuggstång med elektrisk styrservo.

BROMSAR: Ventilerade skivbromsar fram och bak. Elmanövrerad p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s (fabriksuppgifter). 

ÖVRIGA VERSIONER: Subaru Levorg 1,6 GT för 269 900 kr, Levorg GT-N för 279 900 kronor – samtliga med lineartronic CVT.

Volkswagen Golf 1.8 TSI 180 Alltrack

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig direktinsprutad bensinturbo, med fyra ventiler per cylinder, två överliggande kamaxlar, stopp/start. Cylindervolym 1 798 cm3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm. Kompression 9,6:1.      

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 500–6 200 v/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1 350–4 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning med automatiskt inkoppad 4WD. Sexstegad dubbelkopplingslåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram fjäderben. Multilänk bakvagn.

HJUL: 205/55 R17. 7-tumsfälgar. Testbilen: 225/55 R18 med Continental CVC 5. 

STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk styrservo. 

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Elmanövrerad p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 217 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: VW Golf 2.0 TDI 184 DSG 4Motion för 291 000 kr. 

Volvo V60 CC AWD D4 Business Edition

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd 5-cylindrig direktinsprutad turbodiesel med intercooler, variabel ventilstyrning, två överliggande kamaxlar, fyra vent per cyl. Cylindervolym 2 400 cm3. Borrning/slag 81/93,2 mm. Kompression 16,5:1  

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk ( 140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 420 Nm vid 1 500–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning med automatisk inkoppling av AWD. Sexstegad automatlåda. 

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram fjäderben. Multilänk bakvagn.

HJUL: 215/65 R16. 7-tumsfälgar. Testbilen: 235/50 R18 med Nokian HKPL R2.  

STYRNING: Kuggstång med elektrohydraulisk servo.   

BROMSAR: Skivbomsar, ventilerade fram. Elmanövrerad p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: V60 CC AWD finns endast med femcylindrig dieselmotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.