Klart bättre helljus på en av bilarna gjorde att den fick ta tätposition under mörkerkörningen. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Alla tre har bra halvljus med räckvidd över 100 m. Volvos aktiva xenonljus ger lite bredare ljusbild 75 meter framför bilen och med lägre bländningsrisk. Volvos helljus är också klart bättre än de två andra bilarnas.
Vid testkörningen under mörker var det därför oftast V60 CC som fick gå i täten. Levorgs halvljus med LED fungerar skapligt med helljusets HB3-lampa.
Subaru Levorg (LED/HB3):
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 211 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volkswagen Golf Alltrack (Bixenon):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 160 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Volvo V60 CC (Xenon/HB3):
Halvljus, längd: 101 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 244 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5
Vid testkörningen under mörker var det därför oftast V60 CC som fick gå i täten. Levorgs halvljus med LED fungerar skapligt med helljusets HB3-lampa.
Subaru Levorg (LED/HB3):
Halvljus, längd: 112 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 211 m.
Helljus, bredd: 27 m.
Helljus, betyg: 4/5
Volkswagen Golf Alltrack (Bixenon):
Halvljus, längd: 122 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 160 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
Volvo V60 CC (Xenon/HB3):
Halvljus, längd: 101 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5
Helljus, längd: 244 m.
Helljus, bredd: 33 m.
Helljus, betyg: 5/5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Håller med. Vid tidigare test så hade Passat med halogenlampor bättre helljus än de med xenon. Volvos xenom är klart bättre.
Kan inte annat än hålla med. Ska det vara så svårt att fixa ett hyggligt helljus? Andra kan ju.....
För min del är bra halvljus prio ett! Långt mycket viktigare än bra helljus vilket är meningslöst vid tät trafik.
122 / 160 m ... använde man rätt spak? :)
Hehe jag skrev tydligt: För min del....Andra har full rätt ha skiiiitbra ljus både hel och halv....
På Volvon och Subarun kan man dssutom förbättra helljuset med bättre lampa.
Helljus använder jag inte många minuter om året. Det är betydligt oftare jag behöver bra halvljus.
De Voyager jag haft hade extremt uselt ljus i likhet med den Chevrolet Blazer jag nyligen gjorde mig av med.
Hej MVH AL!
Gjorde en snabb slagning på de här sidorna och varken Passat (LED), Golf (H7/HB3) eller Touran (LED) kommer över betyget "3" på helljus.
Måhända gör Volkswagen belysning efter tyska ljusförhållanden? ;-)
Det här cementerar min uppfattning om att VW har urusla helljuslösningar på sina bilar.
Min Passat är helt värdelös med sin Bi-xenon utan riktig helljuslampa.
Ronneby-Benny: Sen när utesluter det ena det andra? Jag vill ha skitbra ljus. Högervänsteruppåtneråtframåtbakåtkalltvarmtmörktljust, bryr mig inte vafan det är, bara det är bra.
Värdelöst helljus är, just värdelöst för mig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.