En fullstor kombi med förbrukning som en snål småbil. För bara några år sedan hade det låtit som en saga, eller kanske ett aprilskämt.
Men utvecklingen mot mer effektiva motorer har på senare tid skjutit fart och idag finns en hel rad vettiga alternativ för den som söker stora utrymmen och liten bränsletörst i samma förpackning.
Två bra exempel på bilar som rymmer mycket och drar lite är nya Peugeot 508 SW e-HDi och Skoda Superb Combi GreenLine. Båda har kapacitet att sluka 1,6 kubikmeter last eller mer. Ändå kvalar de med god marginal in under den svenska miljöbilsgränsen; ett koldioxidutsläpp på 120 g/km.
Peugeoten deklareras för 116 g/km och Skodan för 114 g/km. Det är siffror som inte bara är gynnsamma för miljön, utan också för den egna plånboken eftersom staten bjuder på bilskatten under de första fem åren. För ägarna innebär det en besparing som totalt är värd någonstans mellan 7 000 och 9 000 kronor.
I Peugeots fall är miljöversionen av den nya 508-kombin standardutrustad med den sexstegade automatiserade växellådan MCP (Mécanique Compacte Pilotée). Det är, enkelt uttryckt, en manuell låda som försetts med en elektroniskt styrd automatisk koppling. Samma växelmekanism finns för övrigt även hos PSA-syskonet Citroën, men går där under beteckningen EGS (Electronic Gearbox System).
Den stora fördelen med MCP/EGS-tekniken är att bilen blir snålare än med en konventionell manuell växellåda. Det negativa är att det krävs en viss tillvänjning för att bli kompis med de ibland lite lynniga växelbytena.
Automat bäst manuellt
Allra bäst fungerar Peugeots MCP-låda när den hanteras manuellt – antingen med spaken på mittkonsolen eller via rattpaddlarna – och föraren lättar lite på gasen mellan växelbytena. Då löper allt som det ska, smidigt och ryckfritt.
Men i praktiken är det sällan så lådan används, eftersom den även har ett automatläge som är det naturliga valet vid så gott som all körning. Varför hålla på och växla när man kan slippa?
Problemet är att automatläget inte alltid är hundraprocentigt harmoniskt. Det gäller framför allt vid lite hårdare gaspådrag, då växlingarna ofta blir irriterande sega. Dessutom gör lådan ibland ologiska växelval och kan i vissa lägen även börja tveka mellan olika växlar.
Resultatet blir en okomfortabelt ryckig gång som inte känns helt modern. Särskilt inte i jämförelse med konkurrenternas dubbelkopplingslådor, typ VW-koncernens DSG och Volvo/Fords Powershift, som växlar silkeslent i så gott som alla situationer.
Betedde sig märkligt
Å andra sidan är Peugeots MCP-låda snålare, billigare (tillägget är 10 00 kr) och tekniskt mindre komplicerad än både DSG och Powershift. Men den kräver, som sagt, både tillvänjning och en aktiv och lätt gasfot för att fungera optimalt.
Viktigt är också att den är korrekt programmerad. Det var den inte på vår första testbil, som milt uttryckt betedde sig märkligt. Den storknade i den branta backen ut ur testgaraget, klonkade och ryckte i köer och uppvisade även i övrigt ett ganska förvirrat växlingsbeteende.
Vårt bästa tips
Sedan vi bytt till ett annat, bättre kalibrerat, exemplar försvann det mesta av avigsidorna. Men helt perfekt arbetar ändå inte Peugeots MCP-låda. Vårt bästa tips till eventuella spekulanter på 508 SW e-HDi är därför: provkör ordentligt innan du slår till, annars finns risk att du blir besviken!
När det gäller Skoda Superb Combi finns inte så mycket att säga, i alla fall inte om växellådan. Vill man ha miljöversionen GreenLine är enda alternativet att spaka manuellt och det sker med en smidig femväxlad låda, där de tre första stegen är normala.
Sedan är det ett rejält hopp i utväxlingen till fyran och femman. Det kan kännas lite ovant till en början, men man vänjer sig snabbt vid att vänta lite längre än normalt med att lägga i de högre växlarna.
Även om Peugeots MCP-låda delade testlaget i två läger, var enigheten stor om att den nya franska miljökombin är klart konkurrenskraftig, både för tjänstebilsförare och för familjer som köper bilen för egna pengar.
Karosslinjerna är eleganta, inredningen känns lyxigt påkostad och det 1,6 kvadratmeter stora standardmonterade panoramaglastaket ger ett behagligt ljusinsläpp i kupén.
Inte helt utan elegans
Skodan är lite mer bruksbetonad i framtoningen och saknar en del av Peugeotens franska finess. Men inte heller Superb är helt utan elegans och när man tar plats i bilen upptäcker man snabbt att materialen håller hög klass och att detaljarbetet är snyggt och omsorgsfullt utfört.
Den tjeckiska kombin har dessutom massor av ställen där föraren snabbt kan lägga ifrån sig telefon och andra småprylar. Den typen av avläggningsytor är en akut bristvara i 508:an och det var en ständig källa till irritation under testperioden.
Ute på vägen rullar båda bilarna tryggt, riktningsstabilt och bekvämt och det gör dem till trevliga följeslagare på långresan. Men det gäller bara så länge vägen är slät. På bumpigt och skrovligt underlag blir åkupplevelsen en annan.
Såväl Peugeot som Skoda har chassier som är överraskande hårt strängande. Små ojämnheter fortplantas ganska ofiltrerat upp i karosserna och större gupp och andra ojämnheter, typ broskarvar och brunnslock, både känns i ryggslutet och slår i hjulställen.
Men behagligaste fjädringen har trots allt Peugeoten, även om den har en bra bit kvar till gamla tiders mjuka ”franska” komfort. Skodan är klart stummare och det beror på att den av aerodynamiska skäl rullar på ett sänkt sportchassi. Här har bränsleekonomin helt klart prioriterats på åkkomfortens bekostnad.
Lätt att bli fundersam
Även när det handlar om köregenskaper, speciellt under lite mer pressade förhållanden, blev Peugeoten testlagets favorit. Den är kvickare och mer distinkt i styrreaktionerna. Det märks såväl på testslingans mer utmanande partier som i undanmanöverprovet, där 508:an slinker mellan konerna snabbare, smidigare och med bättre kontroll än den något sävligare och mer framtunga Skodan.
Tittar man under huven på testbilarna är det lätt att bli fundersam. 1,6-litersmotorer på strax över 100 hästar, kan det verkligen fungera? Det rör sig ju ändå om fullstora familjekombi med plats för massor av folk och bagage.
På den punkten kan vi direkt ge ett lugnande besked. Båda bilarna har högeffektiva dieslar med rejäla vridmoment och man får aldrig någon känsla av att de är undermotoriserade, inte ens när de körs med full semesterpackning. Däremot kanske man ska se sig om efter kraftfullare drivkällor om man ofta drar husvagn eller andra tyngre släp.
Peugeots 112 hk-diesel har de bästa värdena på papperet, men i praktiken är den sju hästar svagare Skodan den snabbare bilen i våra prestandamätningar. Superb är dessutom klart snålare än sin franska konkurrent, inte bara enligt bränsledeklarationen utan också i verklig trafik.
Imponerande siffror
Skodan avverkade testets drygt 150 mil med en snittförbrukning på en dryg halvliter per mil och det är en imponerande siffra för en bil med en maximal lastvolym på nästan 1,9 kubikmeter. Peugeoten behövde 5,8 l/100 km för att klara samma resa och det är inte heller så dumt. Men rondsegern går både solklart och självklart till Superb.
Skoda vinner även matchen om bästa baksäte. Benutrymmet är enormt, här finns plats som i den värsta lyxlimousine och även sittkomforten håller hög klass. Men en miss är att sätet inte är skjutbart, det finns många centimetrar att spela på innan det blir trångt för knäna för baksätespassagerarna.
Även om inte den nya Peugeot-kombin har någon chans mot Skodan, så slår den i alla fall sin föregångare med råge när det gäller utrymme i baksätet. Jämfört med 407-modellen är det drygt en halv decimeter mer plats för knäna i 508:an.
Bagageutrymmena utreds i en specialartikel på sidan 34 och där framgår att Superb helt klart är den som lastar mest i testduellen. Men Peugeot kontrar med att ha fler smarta kombifinesser och det gäller allt från fällningen av baksätet till det delade facket under lastgolvet som är perfekt för stormarknadens matkassar. Däremot är kombiutrymmets tygklädsel i 508:an av undermålig kvalitet och tovar sig redan efter första dammsugningen.
Marginell prisskillnad
En annan besvikelse är att 508:an, som ändå är en helt nyutvecklad modell, saknar en del modern säkerhetsutrustning. Autobromsystem finns inte och samma sak gäller detaljer som kollisions- och trötthetsvarnare.
Det är saker inte heller Skoda kan erbjuda, men i det fallet är missarna mer förlåtliga eftersom Superb-modellen har hunnit få några år på nacken. När det handlar om komfort-/ och nyttoutrustning finns det däremot inte mycket att klaga på, varken i Peugeoten eller Skodan. Vi testade bilarna i de lite mer påkostade tjänstebilsutförandena Allure respektive Elegance och då följer en hel del flärd med på köpet.
Prisskillnaden mellan bilarna är marginell, det skiljer knappt fem tusenlappar till Skodans fördel. Men då ska man komma ihåg att MPC-lådan är standard i 508 e-HDi.
Även när man fingranskar ägandekostnaderna är det Superb som är mest fördelaktig, främst på grund av ett bättre andrahandsvärde och lägre servicekostnader. Enligt vår kalkyl sparar man drygt tre kronor per mil på att köra Skoda istället för Peugeot.
Bra att veta är också att båda bilarna finns i mer humant prissatta, men ändå hyfsat utrustade, versioner. Beteckningen på Peugeots basmodell är Active och Skodas heter Ambition. Priserna jämfört med tjänstebilsvarianterna är 20 000 respektive 19 000 kronor lägre.
Vi tycker:
Peugeot 508 SW vinner flera av ronderna och den eleganta franska kombin är bara hårsmånen från att slå Skoda Superb på fingrarna i vår miljökombiduell. Men när alla testresultat och ekonomiska kalkyler slutsummeras är det ändå Skodan som står högst på pallen.
Superb är billigare, rymligare, snålare och minst kostsam att äga. Med andra ord, den vettigaste brukskombin. Därför blir det tjeckisk seger.
Fotnot: MCP, Mécanique Compacte Pilotée, betyder fritt översatt automatiserad manuell växellåda.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi MCP Allure Skoda Superb Combi GreenLine TDI/105 EleganceBetyg
Relaterade bildspel
Skoda Superb Combi GreenLine TDI/105 Elegance
Tillverkningsland: Tjeckien.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning och stopp-/startsystem. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, variabel turbogeometri, kamrem. Cylindervolym 1 589 cm3. Borrning/slaglängd 79,5 x 80,5 mm. Kompression 16,5:1,
Effekt/vridmoment: 105 hk (77 kW) vid 4 400 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp.
Hjul: 205/55 R16 på sju tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elektromekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,5 m.
Bromsar: Skivbromsar runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med kurvbromskontroll, elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans.
Prestanda: Toppfart 190 km/tim. 0–100 km/tim på 12,0 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: TSI/125 hk, TSI/160 hk, TSI 4x4/160 hk, TSI DSG/200 hk, TDI/140 hk, TDI 4x4/140 hk, TDI/170 hk, TDI 4x4/170 hk, V6 DSG 4x4/260 hk. Grundpriser från 215 700 kr (TSI Ambition) till 332 800 kr (V6 DSG 4x4).
Grundpris, kr: 255 300
Testbilens pris, kr: 287 300
Förmånsvärde, kr/år: 39 800
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år 1): 3 891
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 6 365
Serviceintervall, mil/år: 2 500/2
Kamremsbyte, kr: 9 475
Kamremsintervall, mil/år: 21 000/–
Garantier, år 2): 2/3/10/mobilitet
Milkostnad, kr 3): 36:50
1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500 mil/år i under tre år enligt ViB:s kalkyl.
* Miljöbil och därför skattebefriad i fem år.
Peugeot 508 SW 1,6 e-HDi MCP Allure
Tillverkningsland: Frankrike.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning och stopp/startsystem. Två överliggande kamaxlar, två ventiler/cylinder, variabla ventiltider, variabel turbogeometri, kamrem. Cylindervolym 1 560 cm3. Borrning/slaglängd 75 x 88,3 mm. Kompression 18,0:1.
Effekt/vridmoment: 112 hk (82 kW) vid 3 600 v/min. Max vridmoment 270 Nm* vid 1 750–2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatiserad enkelkopplingslåda (MCP).
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp.
Hjul: 215/60 R16 på 6,5 tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elektromekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 12,2 m.
Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med kurvbromskontroll, elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans.
Prestanda: Toppfart 194 km/tim. 0–100 km/tim på 12,3 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1.6 VTi/120 hk, 1.6 Turbo/156 hk, 1.6 HDi manuell/112 hk, 2.0 HDi/140 hk. 2.0 HDi/163 hk, 2,2 HDi/204 hk. Grundpriser från 219 900 kr (1.6 VTi MCP) till 314 900 kr (2.2 HDi Tiptronic).
*så kallad overboost ger tillfälligt 285 Nm när extra kraft behövs, exempelvis vid omkörningar.
Grundpris, kr: 259 900
Testbilens pris, kr: 332 600
Förmånsvärde, kr/år: 40 200
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år 1): Uppgift saknas
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 11 540
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: 3 835
Kamremsintervall, mil/år: 18 000/10
Garantier, år 2): 5/3/13/2
Milkostnad, kr 3): 40:00
1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500 mil/år i under tre år enligt ViB:s kalkyl.
* Miljöbil och därför skattebefriad i fem år.
Skoda Superb har testets mest effektiva kombiutrymme när det mäts i skarpt läge, det vill säga med den gamla hederliga drickabacksmetoden.
Men skillnaden är inte jättestor. Det handlar om två backar med nedfällt baksäte och tre med ryggstöden uppfällda. Förklaringen är att Skodans bagageutrymme är bättre (mer fyrkantigt) utformat framför allt i lastöppningen.
Däremot stjäl de snedställda bakpartierna på båda bilarna rejält med utrymme för kantig last och det är givetvis ett aber när man försöker proppa dem fulla med drickabackar.
Jämfört med Vi Bilägares drickabacksmästare Ford Mondeo hamnar både Skoda Fabia och Peugeot 508 rejält på efterkälken. Forden klarar 48 backar med nedfällt baksäte och 24 med uppfällt säte och dit har den här omgångens testbilar en bra bit kvar.
En annan intressant notering är att skillnaden mellan Superb Combi och 508 SW vid verklig lastning är betydligt mindre än vad bagagevolymerna enligt VDA-mätningen ger vid handen.
Av VDA-uppgifterna kan man lätt förledas tro att Superbs bagageutrymme är betydligt större än 508:ans, vilket bevisligen inte är fallet. Åtminstone inte när man lastar med drickabackar.
En rond som Peugeot definitivt vinner är smidigheten i fällningen av baksätet. Det är bara att dra i något av handtagen i lastutrymmet så faller ryggstöden automatiskt ned. I Skodan måste man handgripligen vika ned ryggstöden för att skapa ett kombiutrymme.
En annan skillnad mellan bilarna är att Skodan är en klassisk kombi där både sittdyna och ryggstöd kan vikas. I Peugeoten är det bara ryggstöden som fälls. Men trots det blir lastgolvet i 508:an nästan helt slätt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Såväl Peugeot som Skoda har chassier som är överraskande hårt strängande. Små ojämnheter fortplantas ganska ofiltrerat upp i karosserna och större gupp och andra ojämnheter, typ broskarvar och brunnslock, både känns i ryggslutet och slår i hjulställen."
Kom igen! Båda bilarna är ju mjuka men förstår ifall ni gillar bilar "from the USA" och tex större BMW. Vore dom där två mjukare så vore dom också mångfaldigt tråkigare att köra. Väldigt, väldigt överdrivet skrivet av ViB! Peugeot 508:ans fjädring är väldigt lyckad och den är progressiv, något man inte kan säga om alla bilar. Superbens är också bättre än tex. nya Passatens (fungerar inte alls bra på ojämn väg) men har inte provkört Superb med sportchassit som i det här fallet.
Superben borde ha justerbart baksäte för annars går utrymmet till spillo. MCP-växellådan är inte som bäst som ny, men efter 3-4 månader är den mjuk som en normal automat (annar är det något fel på den). Gasar man för fullt så sparar den ju på kopplingen och alla blir ju efter fast man håller halv-gas för nästan ingen växlar så fort.
I ett flertal testa har Peugeotens 1.6 diesel visat sej vara väldigt mycket snabbare vid omkörningstillfällena (tom 4 sekunder har skilt dem åt vid 60-100km/h! Ännu mera vid 80-120km/h) och det är där det gäller att vara snabb, inte från 0-100. Kolla fast här: http://www.autobild.de/artikel/vw-passat-gegen-peugeot-508-test-1572327.html
Slutligen, hur i fasen lyckades ni få bilarna att dra sådär mycket diesel? Jag lyckades inte med det i stadskörning heller. ;)
Visserligen har jag aldrig behövt byta katalysator. Jag ratade en gång i tiden Clio, där kopplingen var lika dyr att byta som 4 byten på en normalbil. Av samma skäl skulle jag tveka att köpa en bil där katalysatorn kostar över 16.000 kr. (Superb).
Jag är förvånad att bägge bilarna anses bullriga på grov asfalt. Ur-Superben tycker jag har utmärkt ljudkomfort. Och att 508:an skulle vara en bullerlåda tycker jag verkar konstigt. Måste allt prova själv. (För ovanlighetens skull är bilarna likvärdigt skodda. 16". Annars har ViB ibland bedömt 15" mot 17". Och då blir betygen förutsägbara.)
Inte är Peugeoten högljud på vägen, när jag köpte bil under sommaren så kollade jag på både peggan och Superben och tyckte Peugeoten var mkt tystare... Nä en Superb var inget för mig på många sätt.
Peugo, jag tror inte de jämför med USA-bilar. Det räcker med att jämföra inom Europa. Peugeoten har ovanligt hård fjädring för att vara en Peugeot. Peugeot räknar sig numera som en europeisk biltillverkare, och inte som en fransk. Jämför gärna sättningen i 508:an med, exempelvis, Peugeot 305 eller 505. Båda dessa är mjuka, sköna, med fluff-fluff fåtöljer i slitstark tweed. Peugeot gör inte sådana bilar längre.
Nu är det Citroën som står för mjukheten inom PSA-gruppen, men även Citroën börjar "normaliseras" med mer tyska linjer och hårdare stoppning.
Tursamt så håller Renault fortfarande den franska fanan högt med flera delar vansinne, komfort och egna lösningar - även om utsidorna har blivit rundare och mer anonyma.
Peugeot erbjuder f ö 5 års garanti nu för tiden, de är riktigt bra byggda sen några år.
För mjuka bilar är vanligtvis också tråkiga att köra (tex. BMW 520d i standardutförande), har inte hittat undantag till den regeln ännu (förutom kanske 508 som jag anser är på gränsen till att vara för mjuk). Berätta gärna om ni vet en sådan bil! Volvo V70 är nog en ganska bra kompromiss och jag blev överraskad av Citroen C5 (Hydroactive) som var skit att köra på vintern (styrningen) pga friktionsdäck, nu på sommaren var den enormt mycket bätrre (bättre känsla en tex. nya Passat). Styrningen var dock för lätt men det tycks vara det som gäller i dagens bilar? Det som var positivt med 508 var att fjädringen var progressiv, dvs den var mjuk i början och sedan blev den hårdare desto mer den jobbade, så skall fjädringen fungera enligt min tycke och smak! Nackdelen med progressiv fjädring brukar komma då man kör i sakta fart (kännsligare mot vägytan) men man kan inte få allt här i världen.
Citroën Xantia Activa har mjuk fjädring och klarar av högre G-krafter än Porsche 911 utan att tappa väggreppet. Förklaringen ligger i att den har stentuffa och biffiga krängningshämmare a'la Formel F1-standard, som är upphängda i hydrauliken. Vid normal körning så är de inte aktiva och märks inte av, men vid vid högre G-krafter så minskar hydrauliken upphängningen så att krängningshämmarna kan jobba. Enkelt uttryck kan man säga att de är urkopplade vid vanlig körning och kopplas in när situationen kräver.
Hydractive-fjädringen i C5 har en annan konstruktion och jobbar inte mot biffiga krängningshämmare, utan där är det hydrauliken själv som kompenserar genom olika tryck som reglerar fjädringens elasticitet.
Det är billigare att tillverka, men klara inte riktigt samma höga G-krafter som den tidigare Activa-lösningen.
Om du tycker Peugeot 508 har för mjuk fjädring så har du ingen vana av franska bilar. :) Jag kallar den fjädringen onödigt hård och fast.
Det finns mjukfjädrade bilar som är roliga att köra - Peugeot 205 i standardutförande exempelvis. GTI-versionen var ju hård, men vanliga 205:an i XR, XS och GR var mjuk och väldigt trevlig att köra också.
Men numer verkar trenden gå mot allt hårdare fjädring, samtidigt som våra vägbanor blir allt sämre och skulle må bra av mjukare fjädring i bilarna plus längre fjädringsväg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.