Nästa artikel
Rosttest: Skoda Superb Combi (2011)
Rost

Rosttest: Skoda Superb Combi (2011)

Publicerad 23 september 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Skoda Superb är mer seriöst rostskyddad än Peugeot 508. Invändig behandling finns i alla balkar under bilen och där är också de mest utsatta skarvarna bra tätade. Även dörrarna är invändigt behandlade och har välgjorda tätningar, utom i de nedre hörnen.

På pluskontot noteras också att skärmkanterna bak är vettigt konstruerade, att tröskellådornas skarvar är omsorgsfullt tätade, att stänklappar fram finns och att bakskärmarna har blästringsskydd i plast.

Men Skodans rostskydd får även en del anmärkningar. Några missar är att innerskärmarna bak är av ett filtliknande material, som kan suga åt sig fukt, och att invändig behandling saknas i huv/baklucka. Dessutom är slitskyddet under bilen ganska snålt, särskilt längst bak.

Bilen är heller inte behandlad innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet och hela karossen är i stålplåt.

– Men trots vissa missar blir det en fyra i betyg, säger Thomas Widström. Skodas bilar brukar klara rosten bra och det finns ingen anledning att tro att Superb skulle vansläktas på den punkten.    

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 10 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Superb Combi
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.