Skoda Superb är mer seriöst rostskyddad än Peugeot 508. Invändig behandling finns i alla balkar under bilen och där är också de mest utsatta skarvarna bra tätade. Även dörrarna är invändigt behandlade och har välgjorda tätningar, utom i de nedre hörnen.
På pluskontot noteras också att skärmkanterna bak är vettigt konstruerade, att tröskellådornas skarvar är omsorgsfullt tätade, att stänklappar fram finns och att bakskärmarna har blästringsskydd i plast.
Men Skodans rostskydd får även en del anmärkningar. Några missar är att innerskärmarna bak är av ett filtliknande material, som kan suga åt sig fukt, och att invändig behandling saknas i huv/baklucka. Dessutom är slitskyddet under bilen ganska snålt, särskilt längst bak.
Bilen är heller inte behandlad innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet och hela karossen är i stålplåt.
– Men trots vissa missar blir det en fyra i betyg, säger Thomas Widström. Skodas bilar brukar klara rosten bra och det finns ingen anledning att tro att Superb skulle vansläktas på den punkten.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 10 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Superb CombiBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.