Bländrisk: Både Peugeot 508 och Skoda Superb med xenonljus ger en hög risk för siktnedsättande bländning av mötande bilister på halvljuset.
Lamptyp halv/helljus: Med xenonbelysning har 508 en projicerande lins vilken genom avskärmning ger halvljus men även helljus. Dagljusbelysningen på denna version består av sju LED-lampor på var sida. Dessutom har bilen särskild kurvbelysning i låg fart samt huvudbelysning som svänger med rattens rörelser. Skoda har en projicerande lins samt en extra reflektor som ger längd på helljus
Lampbyte: Glödlampor byts via en liten öppning ovanpå strålkastarhuset. Den är mycket liten och kräver försiktighet och händighet vid byte. I instruktionsboken rekommenderas auktoriserad verkstad. Skoda rekommenderar också verkstad.
Kommentar: Xenonljus är tillval och är mer än väl värt pengarna när det gäller halvljuset på 508. Betyget hade blivit 5 om bländningsrisken varit lägre. Halvljuset är utmärkt bra med lång och bred ljusbild. Tyvärr klarar inte reflektor och lins att ge samma optimala ljus när man kopplar om till helljus.
Skoda har också mycket bra halvljus både vad gäller längd, bredd och belysning på vänster vägkant och ut mot sidan. Superb har dessutom ett extremt bra helljus, vilket Peugeot inte kan matcha.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Superb Combi Peugeot 508 SWBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.