Kombimodellen av Ford Mondeo betecknas i en del interna papper med HGV - herrgårdsvagn. Det passar bra. Nya Mondeo är ordentligt uppgraderad både utanpå och inuti och gör sig i fina miljöer.
Den slår de flesta konkurrenter när det handlar om utrymmen, utrustning och körglädje för pengarna. Men VW Passat är en svårknäckt nöt.
Ford Mondeo har utvecklats till en stor bil, men så är den också numera byggd på samma bas som Volvo S80 och V70. Vilket innebär att den också delar många komponenter med Ford S-Max och Galaxy.
Fordarna är så lika, att alla modellerna byggs vid samma band i belgiska Genk. Mondeo görs, som förut, i tre karossvarianter. Men i Sverige är det framför allt kombin som gäller.
Så här har Mondeo växt för varje generation:
I: II: III:
1993 2000 2007
Längd 465 480 483
Bredd 175 181 189
Höjd 139 144 151
Axelavst. 270 275 285
Ford påpekar stolt att Mondeo är den mest avancerade bil som burit det ovala blåvita märket. Det mesta av riktigt nymodig teknik finns emellertid i listorna för extrautrustning, för Mondeo är fortfarande en bil som ska kunna tävla i vardagsklassen.
Grundpriset för modellen med fem dörrar är 219 200.
Herrgårdsvagnen är 6 000 kr dyrare. Det gör den mycket konkurrenskraftig, för inte ens i sin enklaste version (som kallas Trend) är Mondeo särskilt naken.
Säkerheten är förstås komplett och både klimatanläggning, audiosystem och färddator är standard.
Herrgårdsvagnen är en kombination av lastförmåga och körglädje som få kan matcha. Men en bil har chansen: VW Passat Variant. Sedan Passat kom i ny tappning 2005 har den blivit en av marknadens mest hyllade bilar.
Hela testet finns i Vi Bilägare nr 11/2007
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.