Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Trendline (2005)
Rost

Rosttest: Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI Trendline (2005)

Publicerad 21 augusti 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

Volkswagen Passat är helt gjord av plåt och har innerskärmar av filt baktill. Men alla skarvar är noga tätade och den invändiga behandlingen med rostskyddsmedel är generös. Underredet skyddas av plastsköldar och saknar slitskydd. Det är inte optimalt för rostskyddet.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Revidering: Vi Bilägare har i efterhand reviderat betyget till en tvåa sedan det visat sig att limtätningarna, framför allt i huv, men också i skarvar för baklucka och dörrar har dålig vidhäftning.  Möjlig orsak är också dålig vidhäftning av grundfärgen. Bilar med gastankar, dolda under plastsköldar, är också rostfällor.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.