Nästa artikel
Rosttest: Ford Mondeo HGV 2,0 Trend (2007)
Rost

Rosttest: Ford Mondeo HGV 2,0 Trend (2007)

Publicerad 21 augusti 2007 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Ford Mondeo HGV delar många tekniska lösningar med Volvo V70, men har ett sämre rostskydd än den svenska bilen. Hela Fordkarossen är exempelvis av plåt medan Volvo använt aluminium i motorhuv och baklucka. På Mondeo saknas behandling i såväl huv som baklucka, men inuti dörrarna och balkarna undertill finns rostskyddsmedel.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Ford Mondeo HGV delar många tekniska lösningar med Volvo V70, men har ett sämre rostskydd än den svenska bilen. Hela Fordkarossen är exempelvis av plåt medan Volvo använt aluminium i motorhuv och baklucka. På Mondeo saknas behandling i såväl huv som baklucka, men inuti dörrarna och balkarna undertill finns rostskyddsmedel.

Skärmkanterna är små och samlar inte smuts och fukt, men baktill sitter innerskärmar av filt. Dessa dröp av fukt efter bara ett par hundra testmil med den nya bilen. Bakom filtskärmarna finns håligheter där blöt smuts kan lagras och orsaka rostangrepp.

Ford Mondeo saknar stänkskärmar som skyddar underredet mot grussprut. Sparklådorna har en rostkänslig konstruktion med skarven vänd nedåt. Underredet skyddas av ett tunt lager PVC, men längst bak, där smutsen stänker upp som värst, är slitskyddet bristfälligt och plåtskarvarna otätade. Vissa skarvar undertill har dock fått en ny utformning som gör att de kan luftas.

Vid bakdörrarna finns en liten kant; en nivåskillnad mellan dörr och bilsida. Av sprutet från hjulen riskerar lacken på den lilla kanten att blästras bort och Ford har skyddat plåten med en bit plastfilm. Det är en olycklig designlösning som även syns på andra Fordbilar.

Påfyllningsröret till tanken har dragits i det högra, bakre hjulhuset. Det sitter utsatt, men är gjort av rostfri plåt. Betyget för Ford Mondeo blir en genomsnittlig trea.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.