Nästa artikel
Biltest: Chevrolet Cruze, Volvo S40
Nybilstest

Biltest: Chevrolet Cruze, Volvo S40

Publicerad 22 juni 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Chevrolet Cruze är en överraskning. Den går bra på vägen, har inte en törstig vinkelmotor i nosen, klarar Euro NCAP:s krocktest med glans och har rena reapriset. Nya Chevrolet Cruze är inte lika avancerad som Volvo S40. Men man får mycket bil för lite pengar.

Chevrolet Cruze är en bil som överraskar. Äntligen en Chevrolet anpassad för Europa! Cruze är betydligt mer konkurrenskraftig än tidigare försök. Inte minst föregångaren Nubira bleknar bredvid Cruze.

När jag kliver in och sätter mig tillrätta i förarsätet känner jag genast igen instrumentering och inredningsdetaljer från Opel Astra. Det är uppenbarligen inte bara plattformen som Chevrolet Cruze och Opel Astra har gemensam. Rattstång och placering av tändningslås är till exempel lika.

Instrumentgruppen och mittpanelen har också samma utseende och form, med några viktiga skillnader. Cruze har till exempel skiljt på knappsatserna för ventilationen och för ljudanläggningen en smula, vilket gör det avsevärt lättare att hitta rätt. Däremot är instrumentbelysningen tydligare i Astra.

Vi hade tänkt jämföra bensinversionerna av 1,6 l. Men Volvos snikversion säljer man så få av, att den inte ens gick att få tag på för ett test. Därför valde vi till slut de mest sålda varianterna, Cruze 1,6 och Volvo S40, 1,6 Drive. Så det blir visserligen bensin mot diesel, men samtidigt de mest sålda versionerna.

Avsevärd skillnad
Prisskillnaden mellan volymvarianterna blir avsevärd. Chevrolet är överraskande lågt prissatt medan Volvo snarare är ganska dyr. S40 1,6 Drive ligger prismässigt i nivå med tänkbara konkurrenter från Audi och BMW.  Men det är som nämnts dessa två versioner av S40 och Cruze som säljer mest och frågan är vad man får för pengarna och vad som är mest prisvärt.

Chevrolet Cruze med 113 hästkrafter i en nästan 1 400 kg tung bil, innebär förstås att prestanda inte är i toppklass. Man får finna sig i att i kraftiga motlut plötsligt upptäcka att man måste växla ner för att hålla jämn fart. Och vid omkörning gör man klokt i att välja rätt växel från början, för att slippa göra en tidsödande nedväxling när det är som minst lämpligt. Det är mest noterbart när man kliver från Volvons diesel med dess betydligt högre vridmoment.

Motorn i Cruze är en av Opels maskiner, men med lite andra specifikationer och med något lägre effekt. Vid vissa varvtal kan man känna att pådraget vid acceleration kommer med en svagt pumpande effekt. Den ger också ett tydligt avgasljud när man gasar på från 70 km/tim.     

Troligen skulle några hundratal mil ytterligare nöta bort lite av den råhet som vi nu noterade hos Chevrolet Cruze. Av erfarenhet vet vi att de flesta motorer gör bättre ifrån sig efter ca 500 mil. Vi klarade heller inte den acceleration från stillastående till 100 km/tim som tillverkaren uppger. Vi låg knappt en sekund efter trots att antispinnsystemet kopplades ur.

Fem stjärnor
GM har under många år oblygt ägnat sig åt ”badge enginering”, dvs marknadsfört samma produkt under flera namn. Daewoo Nubira, till exempel, blev över en natt Chevrolet Nubira. Den bilen har inte direkt rosats av motorpressen. Krocksäkerheten var ett viktigt frågetecken. Det kan man däremot inte säga om Cruze som nyligen gjort mycket bra ifrån sig. Chevrolet kammade hem fem stjärnor i Euro NCAP.

Med Cruze har GM satsat på att bygga en världsbil och skapat en plattform kallad DII. Den är troligen huvudsakligen konstruerad av Opel men används också i Chevrolet Cruze, Australiska Holden Cruze och Opel Astra. Den allra första versionen på DII presenterades i Sydkorea 2008 under namnet Daewoo Lacetti Premiere.    

För första gången sitter jag riktigt bra i en amerikansk bil av det här formatet. Avståndet till ratt och pedaler stämmer och ratten går att justera till ett lämpligt läge. Stolarna är inte säckiga utan har fasta och bekväma dynor.

Stödjer benen bättre
Men den slår inte Volvo S40 vars sits har bättre vinkel och därför stödjer benen bättre.  Föraren har också godtagbar sikt framåt och bakåt i båda bilarna.

Instrumentpanelen är däremot inte så lyckad i Chevrolet. Den ger reflexer i hastighetsmätaren. Och displayen på mittpanelen är i stort sett oläsbar vid dagsljus. Efter några mil lärde jag mig att luta mig mot mitten för att kunna se de luddiga siffrorna bättre. Den blågröna belysningen är snygg men inte så lyckad i dagsljus. Där är Volvo ett föredöme.

Volvo brukar inte få beröm för bra vägkänsla. Men å andra sidan är den elektrohydrauliska styrningen numera väl avpassad. Den har rätt moment i låg fart och på motorväg. Och då vi kör undanmanöverprov hinner man med att ratta.

Chevrolet har hydraulisk servo med mer känsla från vägen, men med lite för lättgående styrning när man mest rullar rakt fram på motorväg. Också Cruze är tillräckligt snabb och exakt vid snabba manövrer.

Behåller balansen
Vi provade körsäkerheten på Hagfors flygfält. Det hade regnat och åskat under natten och banan var fortfarande blöt. Men mätningar av asfaltens friktion visade att det inte var så stor skillnad i grepp så länge vattnet rann undan.

Med bara förare klarar båda bilarna 75 km/tim mellan konerna. Ingen av dem kanar obehagligt med bakvagnen utan smiter igenom tills de börjar understyra ut. Med fyra vuxna och 50 kg i baksätet behåller Volvo balansen aningen bättre än Cruze som ändå klarar testet väl.

Nära gränsen för greppet kunde Chevrolet sladda lätt med bakvagnen. Men det kan bero på däckval eller väta. Oftast gick vi igenom ändå med lite rattande. Båda bilarna har mycket bra körsäkerhet, med ett extra plus för Volvo S40.

Chevrolet Cruze har jämfört med Opel Astra en lite enklare bakvagn. Chevrolet saknar Astras så kallade wattlänk som stabiliserar bakvagnen just vid krängning och fjädring. Men på slät väg fungerar Cruze bra ändå. Den enklare hjulupphängningen bak avslöjar sig tydligare på ojämn väg.

Där fladdrar Cruzes hjulställ medan Volvons mer avancerade bakvagn med fyra länkar håller hjulen på vägen och ger bättre grepp.  S40 klarar då vägen mer odramatiskt och säkert även i tvära böjar och när bilen provoceras. Volvos bakvagn ger också bättre komfort på gropig väg.

Otroligt låg förbrukning
Dieselmotorn på 1,6 liter i Volvo, har sitt ursprung i ett samarbete mellan PSA-gruppen med Peugeot i spetsen och Ford. Det resulterade i en mycket effektiv commonrailmotor, med skapligt vridmoment och som klarar att kvala in som miljöbil. Med Volvos start- och stopsystem släpper motorn enligt körcykeln bara ut 104 gram CO2 mot Chevrolets 154 gram. Det är en nackdel med Chevrolet Cruze, som än så länge inte har någon miljöklassad version.

Framför allt är förbrukningen med Volvos diesel otroligt låg. På långkörning klarade S40 en verklig förbrukning på 4,5 l/100 km. Och då pendlade hastigheten mest mellan 90 och 120 km/tim. Men Cruzes bensinmotor, som har det mesta gemensamt med Opels Ecotech 1,6, är ekonomisk. Cruze klarade samma körning på en verklig förbrukning av 7,6 l/100 km. I båda fallen stämde det exakt med färddatorerna.

Tar tid att köra ifatt
Ingen av bilarna nådde däremot angiven förbrukning enligt deklarationen.

Vid hård körning inklusive mätningar av acceleration, bromsförmåga och undanmanöver hamnade Volvo på låga 6,6 l och Chevrolet på 10,6 l per 100 km.

Om vi utgår från ett bensin- och dieselpris på omkring 13 kronor, tar det tid att köra ifatt prisskillnaden, dels mellan Volvo och Chevrolet, dels också mellan Cruze med bensin- respektive dieselmotor. Man får i och för sig en betydligt starkare motor på köpet och i Volvos fall dessutom en miljöklassad bil. Men ekonomiskt sett tar det flera år att köra ifatt det högre priset.

Med ovanstående exempel och 1 500 mil per år får man hålla på i fyra–fem år innan prisskillnaden gör dieseln lönande. Man gör hellre ingen vinst i längre serviceintervall eftersom båda motoralternativen kräver service en gång per år.   

Baksätena i båda bilarna har nästan på centimetern samma bredd. Och takhöjden är ungefär densamma. Personer på 1,90 m får takkänning om de försöker lägga huvudet mot nackstödet. Sikten framåt blir begränsad. Åt sidorna är Volvo lite bättre genom den extra lilla bakrutan. Volvo har hel sidoruta och Cruze delad via en extra stolpe. En fördel är att hela rutan då kan sänkas ner i dörren.

Några cm längre
Utrymmesmässigt märker man inte så mycket av att Cruze är elva cm längre. Troligen ligger en hel del i en längre front. Men bagageutrymmet är större enligt VDA-mätningarna. Den enda skillnad vi kan notera är att Cruzes bagageutrymme är några cm längre. Mellan hjulhusen är Volvo en hårsmån bredare och inuti är höjden densamma. Chevan har däremot betydligt bredare bagagelucka, men också gångjärn som går ner och stjäl utrymme, eller kan buckla till väskan där bak.   

I båda bilarna kan man enkelt fälla baksätet. Då får man en lastlängd på 163 cm i Cruze och 160 i S40. Skjuter man lasten ända mot stolen ökar längden till 180 resp 177 cm. Genom att också fälla sitsen i Volvo blir största möjliga lasthöjd 80 cm mot 77 i Cruze.

Volvo är betydligt dyrare än Chevrolet Cruze, oavsett vilka versioner man jämför. Det skiljer ungefär 40 000 kronor, till Volvos nackdel, mellan minsta bensinversionerna. Billigaste dieselversionen av S40 är 48 000 kr dyrare än Cruze, trots att den senare då har en 2-liters diesel på 125 hk. Den är däremot inte klassad som miljöbil.

Jämför vi grundpriset  mellan dessa två bilar – de mest sålda av respektive modell – är prisskillnaden drygt  70 000 kronor. Dieseln kan bli ekonomisk vid långa körsträckor eller efter ett antal år.

Chevrolet har högre reservdelspriser än Volvo. Volvo har mer avancerade och dyrare lösningar. Det gäller hjulupphängning, inredning, förarplats och instrumentering, rostskydd mm. Krocksäkerheten är däremot minst lika bra i Cruze.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Cruze 1,6 LS Volvo S40 1,6 D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Modellfakta

Chevrolet Cruze 1,6 LS

Tillverkningsland: Korea.    
Modell: Fyradörrars femsitsig sedan.
Motor: Fyrcylindrig rak bensinmotor med två överliggande kamaxlar, 16 ventiler som drivs av kamrem. Cylindervolym 1 598 cm3. Borrning/slag 79/81,5 mm.  Kompression 10,8:1.
Effekt/vridmoment: 113 hk 83 kW vid 6 400 v/min. Bästa vridmoment 153 Nm vid 4 200 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning via femväxlad manuell växellåda. Sexväxlad automat finns som tillval på LT-versionerna.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk av aluminium och krängningshämmare. Torsionsbakvagn med separat skruvfjäder och stötdämpare.
Hjul: 205/60 R16 på 6,5 tum breda fälgar,
Styrning: Kuggstång med hydraulisk servo. Vänddiameter 11,4 m.
Bromsar: Skivbromsar, ventilerade fram. Låsningsfritt bromssystem med elektronisk bromskraftfördelning.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,5s. Toppfart 185 km/tim (tillverkarens uppgifter).
Övriga versioner: Cruze LS 2.0 med 125 hästars diesel, Cruze LT 1,8 med 141 hk bensinmotor. Cruze LT 2.0 Diesel med 150 hästkrafter. LT-versionerna finns med sexväxlad automatväxellåda. 

Ekonomi:

Grundpris, kr: 154 900
Testbilens pris, kr: 154 900
Förmånsvärde, kr/år: 31 000
Skatt, kr/år: 1 245
Försäkringskostnad, kr/år: 2 823
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: ej uppgift
Serviceintervall, mil/år: 3000/1
Kamremsbyte mil/kr: 15 000/-
Garantier: Tre års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti och sex års rostskyddsgaranti.
Milkostnad, kr: 33

Volvo S40 1,6D

Tillverkningsland: Belgien.
Modell: Fyradörrars femsitsig sedan.
Motor: Rak fyrcylindrig turbodiesel med intercooler och commonrail direktinsprutning. Katalysator och partikelfilter. Cylindervolym 1 560 cm3. Borrning/slag 75/88,3 mm. Kompression 18,3:1.  
Effekt/vridmoment: 109 hk 80 kW vid 4 000 v/min. Bästa vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning via femväxlad manuell växellåda.
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Fyrlänkad individuell bakvagn med separat monterad skruvfjäder och stötdämpare. S40 har krängningshämmare på fram- och bakvagn.
Hjul: 205/55/ R16 på 6,5 tum breda fälgar.
Styrning: Kuggstång med elektrisk servo.     
Bromsar: skivor, ventilerade fram. Låsningsfritt bromssystem med elektronisk bromskraftfördelning fram/bak.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,3 s. Toppfart 190 km/tim. (tillverkarens uppgifter).
Övriga versioner: Volvo S40 med bensinmotorer 1,6, 2,4 och 2,0 l den senare även för etanoldrivning. T5 med 230 hk. Övriga dieselversioner är 1,6 DRIVe utan start och stop, 2,0 D med 136 hk samt D5 med 180 hk.

Ekonomi:

Grundpris, kr: 223 000
Testbilens pris, kr: 270 600
Förmånsvärde, kr/år: 39 300
Skatt, kr/år: 0 (5 första åren)
Försäkringskostnad, kr/år: 2 753
Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 6 458
Serviceintervall, mil/år: 2000/1
Kamremsbyte mil/kr: 24 000/5 590
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.
Milkostnad, kr: 34

Vi tycker

Volvo är i många avseenden lite bättre. Det sätter desvärre också tydligt avtryck i prissättningen. Att Volvo S40 är miljöklassad kan vara ett tungt argument. Och att rätta till Cruzes svaga rostskydd kostar närmare 8 000 kronor.

Men av dessa två ger Chevrolet Cruze utan tvekan ändå mest bil för pengarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.