Chevrolet Cruze har kaross i galvaniserad stålplåt. Endast stötsköldarna fram och bak är av plast. Karossen är modernt byggd med få skarvar. Sidorna är helt släta utan skyddande dörrlister, vilket är på gott och ont. Motorhuv, baklucka och dörrar har vissa brister i tätningen av plåtskarvarna, särskilt i svängda hörn.
Bakdörrens dränering sitter dessvärre inte på lägsta punkten. En mindre mängd tvättvatten låg kvar inuti dörren. Dörrar och luckor saknar invändig behandling. Framskärmarna har bra och luftig infästning och är skyddade med en bra plastinnerskärm. Bakskärmens konstruktion är bra och är skyddad av plastinnerskärm.
Stänklappar saknas. Dörrtrösklarnas balkar har nedåtriktad oskyddad skarv och är vaxbehandlade vilket inte övriga balkar är. Det finns ett delvis bristfälligt ljud- och slitskikt på underredets yttre sidor. Men de flesta skarvar är otätade. Cruze har plasttank med bränslerör i plast men påfyllning i plåt.
Chevrolets rostskyddsgaranti gäller mot genomrostning och ställer krav på rostskyddsinspektion varje år som ska dokumenteras av auktoriserade verkstad.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 6 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Chevrolet Cruze 1,6 LSBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.