Volvo S40 har kaross i galvaniserad stålplåt och motorhuv i aluminium. Baklucka och dörrar har väl tätade skarvar också i de svängda hörnen. En förbättring mot senaste inspektionen 2004 är att också övre delen av bakluckan är limmad.
Dörrar och baklucka har bra dräneringar och har skyddande vaxbehandling. Framskärmens konstruktion är bra och den är skyddad av en väl utformad plastinnerskärm. Bakskärmen är av äldre konstruktion med vikt nedre kant, men som skyddas av en bra innerskärm av hård plast i ytterkant och av mjukare ljudisolerande material i inre delen. Stänklappar saknas.
Även hålrumsbehandlingen bedöms ha blivit bättre än tidigare. Underredet är skyddat med ett slitskydd och några mindre plastpaneler. Vissa skarvar i bakvagnen är tyvärr dåligt tätade. S40 har plasttank med bränslerör i plast och påfyllning av rostfritt stål.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo S40 1,6 DBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.