Nästa artikel
Rosttest: Volvo S40 1,6 D (2010)
Rost

Rosttest: Volvo S40 1,6 D (2010)

Publicerad 22 juni 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Volvo S40 har kaross i galvaniserad stålplåt och motorhuv i aluminium. Baklucka och dörrar har väl tätade skarvar också i de svängda hörnen. En förbättring mot senaste inspektionen 2004 är att också övre delen av bakluckan är limmad.

Dörrar och baklucka har bra dräneringar och har skyddande vaxbehandling. Framskärmens konstruktion är bra och den är skyddad av en väl utformad plastinnerskärm. Bakskärmen är av äldre konstruktion med vikt nedre kant, men som skyddas av en bra innerskärm av hård plast i ytterkant och av mjukare ljudisolerande material i inre delen. Stänklappar saknas.

Även hålrumsbehandlingen bedöms ha blivit bättre än tidigare. Underredet är skyddat med ett slitskydd och några mindre plastpaneler. Vissa skarvar i bakvagnen är tyvärr dåligt tätade. S40 har plasttank med bränslerör i plast och påfyllning av rostfritt stål.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Bakre hjulhus blir relativt tidigt rostangripet i i punktsvetsar och skarvar. Området mellan tank och reservdelsbalja är också känsligt för angrepp.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo S40 1,6 D
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.