Nästa artikel
Biltest: Audi A6 Avant, Mercedes E-klass Kombi (2011)
Nybilstest

Biltest: Audi A6 Avant, Mercedes E-klass Kombi (2011)

Publicerad 15 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Har du en rejäl slant över och letar efter en rymlig, bekväm och genomtänkt statuskombi? Då finns bara ett val i duellen mellan Audi och Mercedes. E-klass närmast utklassar nya A6 Avant när det handlar om utrymmen och praktisk användbarhet. Men så var det ju det där med pengar också. Och körkänsla...

Första spontana tanken är att man egentligen inte ens behöver provlasta tetsbilarna för att avgöra vilken som rymmer mest. Det räcker med att låta blicken svepa över karosslinjerna så förstår man; nya Audi A6 Avant kommer att förlora kombimatchen mot Mercedes E-klass.

Så blev det också, med facit i hand. Ögat ljög inte och Audi-kombins flackt sluttande bakparti visade sig vid testlagets mätningar vara gravt hämmande för lastslukarförmågan. Åtminstone när det är fyrkantiga prylar, typ kartonger, som ska baxas in där bak.

Extra tydligt avslöjades A6:ans tillkortakommanden i vårt drickabacktest (se specialartikel i högerspalten). Där fick Audin, trots att den faktisk är längre än E-klass, rejält med stryk av sin stjärnprydda konkurrent.

I fråga om renodlade lastegenskaper är Mercedes-kombin en så solklar segare som någon kan bli i matchen mot A6 Avant. Och det beror inte enbart på att E-klass erbjuder ett generösare och bättre disponerat bagageutrymme. Mersan är också betydligt mer genomtänkt i kombifunktionerna och har en rad lastnyttiga finesser som standard.

Sjusitsig
Till det som ingår i priset hör bland annat luftfjädring bak med automatisk nivåreglering, elmanövrerad baklucka, ett smart vikbart lastgolv och ett listigt konstruerat insynsskydd som följer med bakluckan upp.

Bilen kan dessutom, för 11 400 kronor, utrustas med ett nedfällbart bakåtvänt extrasäte för två barn i lastutrymmet. Vips, så är den sjusitsig!

Som praktiskt bruksfordon, om man nu kan tala i de termerna om bilar för uppåt 400 000 kronor, har den nya Avant-modellen inte mycket att sätta emot Mercedes högkompetenta storlastare.

Men tar man Audin lite mer för vad den är, en för storleken hyfsat rymlig sportkombi, faller bitarna bättre på plats.

A6 Avant är inte formgiven för att sluka optimalt med gods, utan minst lika mycket för att ge ett snitsigt intryck. Fast visst har designteamet ändå sett till att både golfbagarna och en hel del annat ryms därbak i skuffen.   

Stor pondus
Ute på landsvägen rullar både Audin och Mersan med stor pondus och har ett klippstabilt rakt fram-läge. Det gör dem behagligt avspända att forsa fram i under snabba långfärdsetapper och det är inte så konstigt, eftersom de i grunden är konstruerade för att klara farter på över 220 km/tim på Autobahn.

I det sammanhanget är svenskt motorvägstempo närmast att likna vid tomgångskörning. Med andra ord, det finns en viss överkapacitet.

Både Mercedes och Audi har dessutom jobbat hårt med att dämpa däcksbullret och det med lyckat resultat. Till skillnad från sina föregångare klarar både E-klass och A6 numera grov svensk asfalt med fullt godkänt resultat.

En mindre positiv komfortegenskap är att båda bilarna kan upplevas som irriterande stumma och bumpiga i låga farter. Först när hastigheten kommer upp i 70–80 km/tim börjar fjädring/dämpning att fungera harmoniskt. Men då känns å andra sidan avstämningen i balansen mellan stadga och komfort närmast idealisk.

Lågfartsstötigheten är med all säkerhet en följd av kravet på stabil chassikontroll i Autobahn-hastighet och märktes tydligast i Audin, som var utrustad med standardfjädring. Mersan rullade konstigt nog mjukare, trots att vår testbil hade det sportchassi som ingår i Avantgarde-paket för 34 000 kronor. Undrar hur stum A6:an blir med sportfjädring?

I stadstrafik blev E-klasskombin testlagets favorit. Främst för att man sitter högre och ser bättre, men också för att Mersan har en snävare vändradie. I Audin är sikten snett bakåt närmast en katastrof och att backa ut från en snedparkering på en tättbefolkad stormarknad blir ofta till en onödigt nervpirrande manöver.

Perfekt system
En annan bra storstadsegenskap hos Mercedes är det perfekt fungerande stopp/startsystemet. Allra mest imponerande är hur motorteknikerna i Stuttgart lyckats få en dieselmotor att starta så mjukt efter att ha stått stilla, exempelvis vid ett rödljus. Där har såväl Audi-folket som de flesta andra tillverkare en del att lära.

Efter att ha fått på näsan i några ronder tar A6:an sin revansch när testkörningen flyttar ut från stadsgatorna till de elaka krökarna på testslingans mest utmanande partier. Här kommer Audin till sin fulla rätt och åker ifrån Mersan, knappt men glasklart.

Lite hjälp har A6:an av det standardmonterade körsystemet Drive Select, som ger föraren möjlighet att välja mellan fem inställningar; från ”Efficience” (ekonomi) till ”Dynamic” (sport).

Systemet påverkar gas- och styrrespons samt motor, växellåda och luftkonditionering och ändrar på så sätt bilens karaktär. Däremot berörs inte chassiet, såvida man inte gjort tillvalet adaptiv luftfjädring för 23 790 kronor.

Med ”Dynamic”-läget inkopplat rinner A6-kombin genom de vindlande böjarna kvickt, följsamt, effektivt och med en i stort sett neutral balans. Audis chassitekniker har gjort ett gediget jobb med den nya bilen och både svängvillighet och styrprecision under press är snäppet bättre än Mercedes och flera snäpp bättre än den tidigare ganska framtunga A6-modellen.

Rätt val
Körglädje är måhända en sliten klyscha. Men det finns i alla fall lite mer av den varan i Audis nya lättfotade A6-kombi än i den något trögrörligare Mersan. Så för den som gillar att köra bil och samtidigt vill kunna få med sig familj och last så är Audin rätt val i den här testduellen.

Fast E-klass är inte långt efter. Även den klarar krokvägarna - och undanmanöverprovet – med bravur. Mercedes chassi imponerar dessutom med sin extremt fina följsamhet mot underlaget. Det kvittar nästan hur gropig vägen är, så behåller hjulen greppet om asfalten. Nästan som trolleri.

E-klass har också en fördel i luftfjädringen bak, som fungerar som automatisk nivåreglerare. Det gör att bilen inte knäar när den lastas tungt eller drar släp och det är gynnsamt för köregenskaperna.

Ger vissa fördelar
När man jämför en Audi och en Mercedes är det ofrånkomligt att komma in på den eviga diskussionen om bak- kontra framhjulsdrivning. Helt klart är att bakhjulsdrivningen ger vissa fördelar, i alla fall så länge underlaget är torrt. Styrningen kan helt befrias från irriterande drivkraftsreaktioner och kurvegenskaperna blir ofta smidigare när bakhjulen skjuter på.

Men på halkiga vintervägar blir situationen den omvända. Där har den bakhjulsdrivna bilen ingen chans mot den framhjulsdrivna, varken när det handlar om framkomlighet eller stabilitet vid gas-pådrag. Det spelar ingen roll hur mycket de elektroniska livlinorna i form av antisladd- och antispinnsystem än försöker jämna ut skillnaden; det räcker inte.

En mer udda, men ändå intressant, notering är att Audins och Mersans lite olika karaktärer så tydligt avspeglas i känslan bakom ratten. I A6:an sitter man tajtare, lägre och mer omsluten av bilen. Sportigare, om man så vill. I E-klass är förarpositionen högre, luftigare och lite mer ”ovanpå”. Pampigare, om man så vill.

Sällsynt gediget intryck
Gemensamt för bilarna är att både ger ett sällsynt gediget inre kvalitetsintryck. Här har det inte fuskats, varken med detaljpassningar, sömmar, vaddering av småfack eller känslan i knappar och reglage Men inriktningen är lite olika. E-klass känns spontant lite lyxigare och flärdfullare, medan A6:ans har en stramare och mer minimalistisk elegans.

Förflyttar man sig bakåt i kupéerna hittar man det bekvämaste och rymligaste baksätet i Audin, åtminstone så länge man inte sitter fler än två vuxna där. Men det finns en akilleshäl och det är den extremt breda kardantunneln. Den gör det nästan omöjligt att utnyttja mittplatsen; fötterna får inte plats.

E-klass har bättre bredd i axelhöjd. I kombination med en mindre skrymmande kardantunnel gör det att tre vuxna kan klämma in sig utan större problem. En bra familjefiness är också att baksätet kan kompletteras med integrerade barnstolar, det går inte i Audin.

Som redan avslöjats har Mercedes testets överlägset rymligaste och smartaste kombiutrymme. När det gäller fällningen av baksätenas ryggstöd blir det däremot delad testseger. Ryggstöden i båda bilarna är fjäderbelastade och det räcker med att dra i ett handtag i lastutrymmet för att de automatiskt ska falla ned. Hur smidigt som helst!

Enda lilla missen är att lastytan inte blir helt jämn i någon av bilarna, men närmast ett plant lastgolv kommer A6 Avant.

Som en dans
Var sin extra bukett rosor får Audin och Mersan för tygkvaliteten i golv- och lastrumsmattor. Den håller mycket hög klass och det är välgörande när det är dags för städning. Dammsugningen går som en dans och det får inte underskattas i bilar som ofta körs fulla med folk och last.

Teknisk förfining är en annan gemensam egenskap hos testbilarna. All mekanik lirar med perfekt precision och det ger en behaglig känsla av gediget välbyggd bil. Premium, som tyskarna brukar kalla det.

I det begreppet ingår utrustningen, eller rättare sagt utrustningsmöjligheterna. Visserligen är de modellversioner vi testat hyfsat påklädda redan i grundutförande, men för den som inte nöjer sig med det finns nästan hur mycket som helst att välja på i tillvalslistorna.

Det gör att bilarna kan skräddarsys efter alla upptänkliga behov, såväl elektroniskt som komfort- och säkerhetsmässigt. Fast se upp för att kryssa alltför ivrigt i listorna, då kan slutpriserna lätt som en plätt skena upp i en halvmiljon eller ännu mer.

Både Audin och Mersan kostar dessutom en rejäl slant redan från start, trots att vi valt att testa den billigaste dieseldrivna A6-kombin och den näst billigaste E-klassen. Men det är också dyrt byggda bilar där mycket aluminium använts, såväl i kaross som i chassi.

Huvudskälet är att hålla vikten nere, men lättmetallen har även positiva effekter för förmågan att motstå rostangrepp. Det bevisas inte minst av de höga betyg bilarna får i Vi Bilägares rostskyddstest: en femma för Audi och en stark fyra för Mercedes!

Vi tycker:
Mercedes E-klass är helt överlägsen Audi A6 Avant som rymlig, smart utrustad och praktisk kombi i övre business-klassen. Ändå är den ingen given testsegrare totalt sett. A6:an är roligare att köra, snålare på bränsle, billigare att äga och har ett grundpris som är över 40 000 kronor lägre.

Vårt tips blir: Har du råd, behöver utrymmena och gillar bakhjulsdrivning – slå till på Mersan! Annars är det Audin som gäller.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A6 Avant 2.0 TDI Mercedes E 220 CDI Kombi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Modellfakta och ekonomi:

Audi A6 Avant 2.0 TDI

Tillverkningsland: Tyskland.

Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med stopp/startsystem och bromskraftåtervinning. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri, kamrem. Cylindervolym 1 968 cm3. Kompression 16,5:1.

Effekt/vridmoment: 177 hk (130 kW) vid 4 200 v/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Steglös automat, Multitronic, finns som tillval.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp. Fram- och bakvagn i aluminium.

Hjul: 225/55 R17 på åtta tum breda fälgar.

Styrning: Kuggstång med elektrohydraulisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt system med understyrningskontroll, och nöd-

bromsassistans.

Prestanda: Toppfart 222 km/tim, 0–100 km/tim 9,0 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: 2,8 FSI/204 hk, 2,8 FSI quattro/204 hk, 3,0 TFSI/300 hk quattro, 3,0 TDI/204 hk, 3,0 TDI quattro/204 hk. Grundpriser från 378 000 kr (2.8 FSI) till 488 000 kr (3.0 TFSI quattro aut.)

Grundpris, kr: 354 000

Testbilens pris, kr: 447 100

Förmånsvärde kr/år: 56 500

Skatt, kr/år: 1 780

Försäkring, kr/år 1): 5 297

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 14 293

Serviceintervall, mil/år: 3 000/2

Kamremsbyte, kr: 11 676

Bytesintervall, mil: 21 000

Garantier, år 2): 2/3/12/mobilitet

Milkostnad, kr 3): 52

1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500/år under tre år enligt ViB:s kalkyl. 



Mercedes E 220 CDI Kombi

Tillverkningsland: Tyskland.

Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med stopp/startsystem och bromskraftåtervinning. Fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar, variabel turbogeometri, kamkedja. Cylindervolym 2 143 cm3. Kompression 16,2:1.

Effekt/vridmoment: 170 hk (125 kW) vid 2 300-4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 400-2 800 v/min.

Kraftöverförning: Bakhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sjustegad automat, 7G-Tronic, tillval.

Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben, bakvagn av multilänktyp med luftfjädring och automatisk nivåreglering.

Hjul: 225/55 R16 på sju tum breda fälgar.

Styrning: Kuggstång med elekrohydraulisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,3 m.  

Bromsar: Skivor runt om, fram ventilerade. Låsningsfritt adaptivt system med understyrningskontroll, automatisk torkning av skivorna och nödbromsassistans.  

Prestanda: Toppfart 220 km/tim (aut. 216 km/tim). 0-100 km/tim 8,6 s (man/aut).

Övriga versioner: E 200 CGI/184 hk, E 250 CGI/204 hk, E 350 CGI/292 hk, E 350 4Matic/272 hk, E 500/388 hk, E63 AMG/524 hk, E 200 CDI/136 hk, E 250 CDI/204 hk, E 250 CDI 4Matic/204 hk, E 350 CDI/265 hk, E 350 CDI 4Matic/265 hk.

Grundpris, kr: 398 900

Testbilens pris, kr: 496 200

Förmånsvärde kr/år: 66 500

Skatt, kr/år: 2 290

Försäkring, kr/år 1): 5 390

Servicekostnad t o m 6 000 mil, kr: 11 235

Serviceintervall, mil/år: 2 500/1

Kamremsbyte, kr: Kamkedja

Bytesintervall, mil:

Garantier, år 2): 2/3/30/mobilitet

Milkostnad, kr 3): 57

1) vid 1 500 mil/år i stad typ Västerås. 2) nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 3) vid 1 500/år under tre år enligt ViB:s kalkyl. 

Lastutrymme:

Mercedes E-klass Kombi är helt överlägsen Audi A6 Avant när det handlar om praktisk lastslukarförmåga.

Vi tog till den klassiska dricka-backsmetoden för att testa kombiutrymmena i skarpt läge. Mercedes vann ronden mer eller mindre på knock out och klarade hela 49 backar med baksätet i nedfällt läge. Det är tio fler än vad som gick att stuva in i A6:an.

Med uppfällt baksäte rymdes 24 backar i E-klass, medan Audin bara hade plats för 16. En skillnad på åtta backar.

Det som gör Avanten till drickabackstestets stora förlorare är i första hand det hårt vinklade bakpartiet, som tar bort värdefullt lastutrymme på höjden.

Designen gör också att A6:an inte är särskilt lämplig för hundägare. Soliga dagar blir det stekhett under den flacka bakrutan och någon form av skydd är ett måste om hunden ska må bra.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-15 10:45
Granlund (ej verifierad)

Jag har kört bägge och tycker tvärtom angående vinteregenskaperna. Kör man lite över gränsen för fästet är det väl bättre med en mild sladd som esp häver jämfört med att det går rakt fram i kurvan!

#2 • Uppdaterat: 2011-11-15 10:55
Juppe (ej verifierad)

@Granlund
varför skulle inte antispinn och ESP fungera med framhjulsdrift? En framhjulsdriven bil går inte rakt fram i kurvan såvida du inte trycker gasen i botten kopplar ur hjälpsystemen.

Personligen är jag ganska likgiltigt inställd till fram- eller bakhjulsdrift såvida det inte handlar om en prestandabil.
För har man en gång vant sig vid fyrhjulsdrift så finns det inget annat.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-15 11:09
Juppe (ej verifierad)

Som nybliven ägare till nya A6 kan jag bara konstatera att det är den trevligaste bil jag någonsin ägt. Quattro är dock ett måste anser jag.
Synd att testlaget inte fick uppleva den riktigt härliga S-tronic-lådan.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-15 11:38
KaptenOberkommando

Vad ska man säga om detta, nu då? Tja, inte mycket. Man märker direkt på formuleringarna i texten att testlaget har mått utmärkt i dessa premiumvagnar. Alltså, motvalskärringarna får säga vad de vill men det blir inte så mycket bättre än så här! Riktiga bilar, helt enkelt. Gräddan av ingenjörskonst när det gäller bilar.

En liten rättelse dock om priset: Mercedes må vara typ 40 000 kronor dyrare på papperet, men då har den som sagt också luftfjädring bak med automatisk nivåreglering som standard (vilket E-Klassen har haft i fyra generationer, är det väl). Jag är lite osäker om detta kan beställas separat i Audin, för i annat fall blir det väl att köpa adaptiv luftfjädring för 23 790 kronor - och vips så är skillnaden inte så stor (ok att du då också samtidigt får en generell förfining av hela komfortbiten). Och bollar man lite till med utrustningen fram och tillbaka tror jag nog att priset i stort sett går på ett ut.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-15 12:47
1 Tysken (ej verifierad)

Vi som har förmågan att se skillnaden mellan en PREMIUM bil och inte använder detta ord med fingertoppskänsla när vi beskrivera en bils speciella känsla och förfining

#6 • Uppdaterat: 2011-11-15 13:22
Thommys

Kul att ni tar upp kvalitéer på sådant som t ex mattor. Det är inte något som syns i specifikationer och sällan ger rättvisa jämfört med billigare bilar. I riktiga premiumbilar finns det gott om dessa attribut. Det är de som gör bilarna till något extra.
Det bästa eller ingenting, råder vad gäller Mercedes kombiytrumme. Så ska det vara. Även de som vill ha en påkostad kvalité kan behöva en riktigt praktisk bil. Mercedes karaktär passar mig som handen i handsken, synd bara att det som vanligt inte testas bilar med det standardmonterade komfortchassit.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-15 16:08
Henrik från HH

Avantgarde-paketet som testbilen är utrustad med är den vanligaste versionen av E klass, har för mig att det rör sig om runt 45% Avantgarde, 35% standard och 20% Elegance.
Själv tycker jag Avantgarde är ett ganska korkat val, 34.000:- dyrare än standardversionen, dessutom stötigare, högre ljudnivå från däcken samt mer spårkänslig. Dom svarta träpanelerna får knappast några skönhetspoäng heller.
Elegance-paketet för c:a 20.000:- är klart mer prisvärt, komfortchassi och mindre hjul ger suverän komfort, även interiören ger ett betydligt mer exklusivt intryck med bla träpaneler i valnötsrot.
Elegance-interiören med valnötsrot kombinerad med den svaga nattbelysningen i dörrsidor och instrumentpanel tillsammans med ljusbeige läderklädsel ger en närmast perfekt upplevelse vad lyx innebär.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-15 16:51
KaptenOberkommando

Jag vet inte vad man ska säga om leifer ... Jag tror att leifers liv skulle bli så mycket lättare om han överger denna grundmurade antiinställning och i stället försöker tänka mer öppet. Alla måste inte gilla King Elvis, Michael Jackson, Beatles, ABBA m.fl, men säljer man så många skivor och drar så mycket folk så måste det ju vara något - rent objektivt. Samma sak är det med premiumtyskarna. Man säljer inte så många dyra bilar, har så många "snillen" som kunder och får motorjournalisterna att skriva superlativ i långa rader (läs gärna texten i testet ovan en gång till och markera alla "wow"-beskrivelser) om det inte är något. Det syns ju på långt håll i texten att testlaget mådde som prinsar i de här bilarna - att jämföra med hur det låter i texten när de har kört några "vanliga" bilar som Ford Mondeo, Opel Astra. Men för leifer är allt detta helt omöjligt att ta in. Man kan fråga sig vad det egentligen beror på.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-15 17:08
Audi A5 SB

Noterar att jag delar testlagets vurm för den excellenta automatlådan i MB med start/stopp-funktion. Körde en C-klass i Tyskland för några veckor sedan och blev mycket imponerad. Bilen startar ju faktiskt "innan man tänkt tanken", eller hur man nu ska uttrycka sig.

#a • Uppdaterat: 2011-11-15 19:32
Pender

Jag inrättar mej i ledet bakom Kapten. 100 miljarder flugor kan inte ha fel. Ät skit! Därmed har jag inte påstått att de som lassar pengar på så kallade premiumbilar,(eller märkesparfymer), har omdöme i klass med flugor. (Men de kanske är lite lättlurade.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.