Bländrisk: Båda bilarna ger hög risk för siktnedsättande bländning av mötande bilister på halvljuset.
Lamptyp halv/helljus: Audi har en projicerande reflektor med en xenonlampa D3S. Samma system har Mercedes men där används en xenonlampa av typen D1S.
Lampbyte: Både Audi och Mercedes rekommenderar att byte av xenonlampa ska utföras av auktoriserad verkstad, på grund av att ljussystemet arbetar med höga spänningar.
Kommentar: Audi har ett mycket bra halvljus med ovanligt lång räckvidd och bredd, dessutom med xenonlampornas behagliga färgtemperatur. Mercedes når inte riktigt lika långt men har samma bredd och når lika långt vid sidan av vägen. Audi når inte medellängd på helljuset. Det gör Mercedes nästan och är nära att nå betyget 3 på helljus. Audis 160 meter är väl kort. Men båda har ett stark vitt ljus genom xenonteknik. Det förlåter en del. (Audis mätvärden härrör från en tidigare test i år, nummer 8/2011.)
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A6 Avant 2.0 TDI Mercedes E 220 CDI KombiBetyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helljuset är näst intill obefintligt.
Om man kört Volvo tidigare kommer man att bli mycket besviken. När man kör en A6 på mörka vägar förstår man varför många har satt på fula extraljus.. Skäms på en så dyr bil.
Vill man byta lamporna till starkare är det bara att lämna in bilen till sin verkstad främre kofångare måste bort för att kunna lossa lyktorna och byta lampor...
Synd att fler och fler biltillverkare går ifrån det som exempelvis V70II har, en extra separat helljuslampa vid sidan av Xenonlampan.
Där kan man, om man vill förbättra helljuset utan att montera extraljus på bilen, montera ett xenonkit.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.