Mercedes har lagt ned mycket jobb på att förbättra rostskyddet på senaste upplagan av E-klass. Såväl huv, baklucka som framskärmar är i aluminium och bilen har dessutom rostfritt avgassystem som standard.
Dörrarna är invändigt behandlade och alla tätningar är omsorgsfullt gjorda. Även under bilen är majoriteten av skarvarna noggrant tätade, förutom allra längst bak.
Underredet är dessutom vaxbehandlat och samma sak gäller hjulhuskanterna. Skärmkanterna bak är av bra konstruktion, utan smutssamlande hylla, och reservhjulsbalja, bränsletank och innerskärmarna fram är i plast.
Det som framför allt drar ned betyget är de sköldar av filtliknande material som täcker stora delar av underredet. De både absorberar fukt och håller dessutom kvar den väta och smuts som samlas under dem. Minus blir det även för att innerskärmarna bak är i filtliknande material och att stänklappar saknas som standard.
– Som helhet har Mercedes tagit ett stort kliv framåt med rostskyddet på nya E-klass, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Det blir en stark fyra i slutbetyg.
Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mercedes E 220 CDI KombiBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
4+. Det övertygar då mig. Filtmattorna är väl en av de saker som ger den där extra fina komforten, som bl.a. lågt däcksljud.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.