Astran har dessvärre inte varit pålitlig beträffande elektroniken. Till och från har displayen utan förvarning fått frispel och lampor blinkat i tid och otid. Vid några tillfällen har bilen inte ens gått att starta och vid varningen ”reducerad motoreffekt” gick det endast att med krypfart ta sig till verkstaden.
Vår bil är rikligt utrustad, bland annat med ljussystemet AFL som bland annat innebär automatisk avbländning vid möte och ”Opel Eye” som ”läser av” vägskyltar. Dessa system har tidigare krånglat, men gått klanderfritt de senaste två åren. Däremot har lampan för låg kylvätskenivå ofta blinkat vilket så småningom tvingade verkstaden till att byta expansionstanken.
Flimrande bromsljus, blinkande ABS/ESP-lampa och avaktiverad farthållare har åtgärdats via en ny sensor/avkännare i broms- och kopplingspedal. Mjukvaruuppdatering och byte av fläktmotor – kampanj – gjordes precis innan nybilsgarantin gick ut.
Senaste service vid 6 000 mil blev kostsam, hela 6 805 kronor. Här byttes också bromsbeläggen fram och med ny bromsvätska stannade den fakturan på 2 906 kr. Här byttes också torkarblad fram och bak, till en kostnad av otroliga 1 700 kr.
Turbomotorn drar mer bränsle än väntat, 7,5 liter/100 km mot utlovade 5,9 liter. Irritationsmomenten med Astra är erbarmligt dålig sikt från förarposition och en känslig lack, utan stänklappar utsätts bakpartiet för blästring. Grundskyddet mot rost är bra, även om vissa angrepp på en obehandlad tvärbalk bak konstaterades vid rostskyddsinspektionen.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra som begbil?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Astra 1,4T Sport – 6 494 milBetyg
Registreringsdatum: 25 feb -10
Mätarställning, mil: 6 494
ViB:s förbr. l/100 km: 7,5
Officiell förbr., l/100 km: 5,9
Garantier, år: 2, 3, 12
Serviceintervall, mil: 3 000/1 år
Inköpspris, kr: 224 500
Inbytespris, kr: 103 400
Värdeminskning, kr: 120 700
Bränsle, kr: 66 703
Rep./service, kr: 14 493
Däck, kr: 13 592
Skatt/besiktning, kr: 2 370
Försäkring, kr: 13 090
Underhåll, kr: 6 203
TOTALT, kr: 237 151
Totalt/mil, kr: 36,52
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Torkarblad för 1700 kr är sanslöst, verkligen sanslöst. Och 6805 för en 6000 milaservice? Det är dubbelt mot vad man ska behöva betala anser jag. Med sådana kostnader så är Astra en tveksam bil som begagnad, för den som inte har guldbyxor.
Min "gamla" Toyota Corolla Touring 2003 kostade ca: 5000 kr i 6000-milaservice runt 2006... Medan vår nya, lilla Kia Picanto enligt nuvarande serviceprislista skall kosta 2.527 kr vid 6000 mil - likaså en "stor" service och den dyraste under de första 7 åren enligt vår auktoriserade KIA-verkstad. Det skall bli intressant att se om det kommer att stämma...
Oj, ViBilägare dristade sig till att skriva att Opel Astra har varit en bil med "gubbstämpel", och så vågade man skriva att det har varit flera störande fel på bilen. N-iklas?!
Torkarblad för 1700:-!
Vad är det för knäppskalle som går på det?
Torkarblad till Astra kostar från Bosch 426:- och Trico 464:- på Mekonomen.
Inte ens en begagnad Opelägare lär väl köpa torkarbladen på Opelverkstaden. Kostar t ex 418 kr +brevporto på Wipers.se, 558 kr om man tycker det bör vara märkesvara (Bosch). OK med en prisskillnad på någon hundralapp uppåt jämfört med märkesvaror på andra kanaler, men en sådan här diskrepans kan inte betecknas som annat än dålig kundvård.
IngoS, varför ska man betala 558:- för Boschblad på Wipers när man får bladen för 426:- på Mekonomen?
Menar du att det är mer original i Wipers blad?
F.ö. kostar Bosch torkarblad från 260:-/paret på Biltema.
Löjligt höga priser som inte ens en Opelfantast kan motivera. En bekant betalade 5400 för en storservice på sin Jaguar, då ska väl inte en Astra kosta 6800..?
Mister Auto tar 226 kr för båda torkarbladen, fabrikat: Bosch.
När det gäller den dåliga runtomsikten är det alltmer vanligt i nyare bilar. Design före funktion. Rutorna blir allt mindre och sitter allt högre upp. Snart är vi väl tillbaka till tidigt 50-tal när bakrutan bara var ett litet hål...
Det är synd att inte ViB mäter sikten som man gjorde förr.
hultarn, visst bakrutan kommer givetvis att försvinna, det finns väl ingen anledning att titta bakåt och måste man ändå av någon outgrundlig anledning göra det finns ju backkameran!
Det finns en uträkning med dessa dåliga bakåtsikter och det är att bilägaren oftare skall backa på saker och därmed åka in för reparering/service lite oftare så att det kan tjänas stora pengar. Smart faktiskt.
Opel gör väl som alla andra att de sänker servicepriserna när bilen blir lite äldre?
Bilar har ju den egenskapen att de blir mer servicevänliga efter några år... ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.