Nästa artikel
Begtest: Lexus RX
Begbil

Begtest: Lexus RX

Publicerad 12 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Lexus RX är inte tänkt för terrängkörning och priset är högt. Ändå är den lyxiga suven, speciellt 400h, en eftertraktad begbil.

Lexus RX kom i sin första generation till Sverige tidigt 2001. Motorn var då en treliters V6 på 201 hk. Den andra generationen kom 2003, med samma motor fast 204 hk. Senare kom RX 350 med 3,5-liters V6 på 276 hk.

En hybridversion, kallad RX 400h, kom under 2005 och blev RX-modellens storsäljare. Där är motorn en 3,3-liters bensin-V6 på 211 hk. Tillsammans med elmotorer både fram och bak så blir effekten 271 hk.

Hybridtekniken är i grunden densamma som i Toyota Prius, men här tillkommer också drivning på bakhjulen. Tekniken har genom åren visat sig vara mycket tillförlitlig, även om den är avancerad. Till en början klassades RX 400h också som miljöbil med vissa ekonomiska fördelar.

Lexus RX går mjukt, tyst och bekvämt på vägen. Styrning och fjädring är mer anpassade för komfort än sportiga köregenskaper. På svenska vintervägar kan RX 400h vara rätt spårkänslig, fyrhjulsdriften till trots.

Någon terrängbil är RX 400h inte, av driften på bakhjulen märks inte mycket. Elmotorn bak är för svag för tuffa förhållanden. RX 300/350 har samma 4WD-system som Toyota RAV4 och driver konstant med hälften fram och hälften bak i normalkörning. Det ger något bättre framkomlighet än hybrid-4WD.  

Förarmiljön är elegant, lättöverskådlig och tydligt utformad. Bakåtsikten är dessvärre dålig. Fram sitter man med utmärkt komfort, även baksätet är bekvämt. Innerutrymmena är i klass med Volvo V70 och Saab 9-5, medan bagageutrymmet är något mindre.

Hög driftsäkerhet
Lexus RX är inte krocktestad av Euro NCAP, men säkerhetsutrustningen är hög. ESP-system är standard på alla svensksålda RX, men kan saknas på privatimporterade exemplar.

Besiktningen klaras av bättre än medelbilen, med undantag för slitna bromsar, speciellt bak. Det är det vanligaste felet på Lexus RX. Bilprovningen anmärker också på felaktiga positionsljus.

Lexus är känt för bra kvalitet och RX är inget undantag. Driftsäkerheten är mycket hög. En begagnadgaranti hos märkeshandlarna finns, gäller upp till åtta år eller 15 000 mil. Det är i princip en förlängd nybilsgaranti.

En återkallelse har gjorts på grund av att en sidopanel vid gaspedalen kunde lossna och hamna vid pedalerna. Risk för läckande bromsvätska har också resulterat i återkallelse. En del ägare har klagat på trög styrning och styrväxeln har bytts ut på en del exemplar.

Vindrutan på vissa bilar har bågnat, vilket har lett till onormalt högt vindbrus. Trasig stolsvärme har också förekommit på några exemplar, men är inget vanligt fel. Kärvande parkeringsbroms beror ofta på att ägarna inte använder bromsen så ofta, utan istället parkerar med hjälp av automatlådans parkeringsläge.

Om man använder p-bromsen oftare så minskar risken för att den kärvar ihop.

Rostskyddsbehandling saknas
Rostskyddet är inte lika påkostat som bilen i övrigt. I hjulhusen bak finns en smutssamlande hylla som kan ge rost på sikt. Hela karossen är i plåt och någon invändig behandling finns inte. Bensintank i plåt brukar vara en rostfälla och på vårt exemplar har det redan börjat rosta. Det gäller även bakvagnsupphängningen.

På plussidan är skarvarna bra tätade. Men det räcker bara för att ge en tvåa i rostskyddsbetyg. Lexus RX var dyr som ny och även begagnatpriserna är höga. Det gäller speciellt på 400h som är eftertraktad trots att den är dyr.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus RX?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Lexus RX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Lexus RX

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensinpris: 12,93 kr/l, diesel: 12,31 kr/l.

Lexus RX 350 2007

Längd/bredd, cm: 474/185

Tjänstevikt/maxlast, kg: 1 990/390

Max släpvikt, kg: 2 000

Cyl/slagvolym, cm3: 6/3 456

Effekt, kW/hk: 203/276

Toppfart, km/tim: 200

0–100 km/tim, s: 7,8

Bränsle, liter per 100 km: 11,2

Pris: 266 600 kr

Värdeminskning: 37 450 kr

Skatt, besiktning: 3 480 kr

Försäkring: 10 500 kr

Bränsle: 21 270 kr

Reparationer, service m.m: 10 160 kr

Däck: 3 600 kr

Totalt per år: 86 900 kr

Totalt per mil: 58 kr

Lexus RX 400h 2007



Längd/bredd, cm: 476/186

Tjänstevikt/maxlast, kg: 2 120/390

Max släpvikt, kg: 2 000

Cyl/slagvolym, cm3: 6/3 311

Effekt, kW/hk: 155/211

Toppfart, km/tim: 200

0–100 km/tim, s: 7,6

Bränsle, liter per 100 km: 8,1

Pris: 392 800 kr

Värdeminskning: 53 330 kr

Skatt, besiktning: 1 480 kr

Försäkring: 11 400 kr

Bränsle: 15 710 kr

Reparationer, service m.m: 9 060 kr

Däck: 3 810 kr

Totalt per år: 94 800 kr

Totalt per mil: 63 kr

Vad vi skrev 2005

"Bilens prestanda kan matcha alla andra lyx-suvar. Men ingen kan matcha Lexus RX 400h vid bensinmacken. Bilen är utsökt bekväm att köra. Ljudisoleringen är påkostad och mycket effektiv och V6:an hörs bara som en låg ton."

ViB-test, 9/2005

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-12 16:43
Anonymous (ej verifierad)

Lexus det är fina bilar det bättre än Mercedes. Sedan att en sådan här är snål på bensin mot sina konkurrenter är ju bara plus.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-12 17:55
789 (ej verifierad)

I mitt tycke är bilen tragiskt ful. Inte ens takantennen sitter rak utan sitter snett på taket. Bilen må vara bra men ful är den så skulle jag köpa en SUV i denna prisklass skulle jag tilla på Mercedes ML eller BMW X5.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-12 19:18
Thommys

Tittar man på instrumentbrädan och dörrpanelerna finns det ingen finnes. Det kunde lika gärna sitta i Ford Fokus.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-12 19:33
Ninjan (ej verifierad)

Lexus - bilen som aldrig går sönder

#5 • Uppdaterat: 2011-01-12 20:01
789 (ej verifierad)

JES:
Se tex på ratt och instrumenpanelen, är den snygg? Nix den är fruktansvärt ful. Eller hur? Att en Lexus SUV inte heller är större invändigt än en V70 är väl också illa liksom att den har ett bagageutrymme som är minimalistiskt, vad säger det? Jo, att den är både ful, dyr och opraktisk för att vara en stor SUV!

#6 • Uppdaterat: 2011-01-12 20:01
Ninjan (ej verifierad)

Lexus - bilen alla vill ha

#7 • Uppdaterat: 2011-01-12 20:38
789 (ej verifierad)

Jag vill inte heller ha en Lexus!

#8 • Uppdaterat: 2011-01-13 01:38
Simon no1

Fatta vad jobbigt det måste vara att vara avundsjuk......;)

#9 • Uppdaterat: 2011-01-13 11:55
4wd (ej verifierad)

det finns bara en SUV ! xc90

#a • Uppdaterat: 2011-01-13 12:42
MBfreak (ej verifierad)

Bilar utan tydlig funktion, typ denna gör mig bara irriterad. Ska man ha en terrängbil ska den komma fram ok och ha svarta stötfångare mm då man brukar den hårt. Behöver man en 4WD köper man en mindre, billigare vanlig bil. Ev med lite högre markfrigång om man som jag äger lite skog och kör massvis på dåliga vägar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.