Nästa artikel
Begtest: Dacia Duster en duglig arbetshäst
Begbil

Begtest: Dacia Duster en duglig arbetshäst

Publicerad 1 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Den rumänska lågpris-suven har sina begränsningar, men på två områden, framkomlighet och rostskydd, håller den hög klass.

Det är säkerhetsnivån som känns mest obehaglig med Duster. Bilen fick endast tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och från början var inte ens suven utrustad med anti-sladdsystem. Det kostade självfallet Vi Bilägare på liksom att låta verkstaden montera halvljusautomatik.

Några fel och fadäser har vi råkat ut för. Under första teståret strejkade bränslemätaren och den efterföljande åtgärden medförde också att vägmätaren nollställdes vid ungefär 3 000 mil, en notering som numera finns inskriven i serviceboken, för att värderingen av bilen i framtiden ska bli korrekt.

En annan fadäs var att en ABS-givare på vänster framhjul gav upp, indikerat via varningslampor för ABS/ESP och till och med från motorstyrningslampan. Givare och kablage fanns inte i Renaults hemmalager, utan delar fick beställas från Frankrike och bilen kom att bli stående flera veckor på verkstad.

Däremot gick det snabbt att få de bakre bromsrören plus fästen utbytta, en säkerhetsåterkallelse meddelad per rekommenderat brev som gällde alla marknader där risken för tilltäppt snö i de bakre hjulhusen är som störst.

Rent allmänt har Duster fungerat alldeles utmärkt som arbetshäst. Tack vare fyrhjulsdriftens fördelar har Dustern till och från används som dragare, med släp och last nära maxgränsen 1 500 kilo. Förbrukningen översteg då med råge 8,0 liter/100 km.

Komfortmässigt har suven sina brister, men fördelar finns med bekvämt insteg och goda siktförhållanden. Ettans utväxling är till för riktigt svåra förhållanden, för vardagsbehov är det mest lämpligt att använda tre växlar – tvåan, fyran och sexan.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 1,5 DCI – 7 078 mil

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta: Dacia Duster 1,5 DCI

Registreringsdatum: 13 dec -10

Mätarställning, mil: 7 078

ViB:s förbr., l/100 km: 7,1

Officiell förbr., l/100 km: 5,6

Garantier, år: 3, 3, 6

Serviceintervall, mil: 3 000/2 år

Inköpspris, kr: 180 600

Inbytespris, kr: 88 500

Värdeminskning, kr: 92 100

Bränsle, kr: 70 982

Rep./service, kr: 7 554

Däck, kr: 12 331

Skatt/besiktning, kr: 4 886

Försäkring, kr: 10 016

Underhåll, kr: 6 685

TOTALT, kr: 204 554

Totalt/mil, kr: 28,9

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-01 09:43
Leif Larsson (ej verifierad)

"Den rumänska lågpris-suven har sina begränsningar, men på två områden, framkomlighet och rostskydd, håller den hög klass."

Det är mer än vad många andra bilar håller.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-01 10:15
Raphael

Duster skulle fått fyra stjärnor i Euro NCAP om antisladdsystem var standard. Tre stjärnor är inte uselt.

Tidningarnas tolkning av Euro NCAP:
5 stjärnor: Bra
4 stjärnor: Uselt
3 stjärnor: Uselt
2 stjärnor: Uselt
1 stjärna: Uselt

Men vad Euro NCAP menar är...
5 stjärnor: Bäst
4 stjärnor: Mycket bra
3 stjärnor: Godkänt
2 stjärnor: Underkänt
1 stjärna: Trafikfarlig

#3 • Uppdaterat: 2013-03-01 11:17
IngoS

Jag håller med Raphael om man väljer den dyrare Lauréate-modellen. Då får man säkerhetsbälten med bältessträckare och sidokrockkuddar fram. Då blir sannolikt påfrestningarna på bröstkorgen i storleksklass med andra moderna bilar, Testet i EuroNCAP är gjord på snikmodellen. Karossen är stabil (det kan finnas tveksamhter på andra Daciamodeller). Det är ju dessutom en äkta SUV med AWD. Varför skulle man inte handla europeiskt? Ford tillverkar B-max i Rumänien, och Audi och Mercedes tillverkas i Ungern vissa modeller?

#4 • Uppdaterat: 2013-03-01 11:33
JorgenE

Ännu en träffsäker kommentar av Raphael.

Dagens tre-stjärniga betyg skulle för bara några år sedan varit klassat som klassledande.
För att få full pott idag så tycktes jag se någonstans att det krävs autobroms, avståndsradar, och annat som slutar fungera 2 minuter efter garantitiden gått ut...

#5 • Uppdaterat: 2013-03-01 14:03
Hackenbush

Raphael, helt korrekt analys. Tidningarnas tolkning för faktiskt människor bakom ljuset när de säger att 5 stjärnor är det enda som duger. Visst 5 stjärnor är bäst men är verkligen autobroms och avståndsradar nödvändigt?

#6 • Uppdaterat: 2013-03-01 15:03
Raphael

Jag är mest irriterad över kravet på farthållare / fartbegränsare för 5 stjärnor, än autobroms. Om jag kör på ett träd med farthållaren inkopplad, då skulle jag alltså skadas mindre än om jag kör på ett träd med farthållaren urkopplad - eller kör på ett träd med en bil som inte ens har farthållare? Euro NCAP har blivit ett skämt. Jag köper gärna en bil med 4 stjärnor, med 5 så får man massa grejjer som mer handlar om bling bling än om säkerhet.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-01 17:35
Boxer

Helt rätt Raphael, NCAP är bara löjligt. Om jag i en 1000 kg 5-stjärnors bil krockar med en 2000 kg tung enstjärnare dör jag. Den andra märker det knappt. Jag har kört åtskilliga tusen mil med bilar som idag inte skulle få en enda stjärna och jag lever än. Märkligt ...

#8 • Uppdaterat: 2013-03-01 19:45
Raphael

Euro NCAP var inte löjliga, men jag ser det som att när de började ta in krav på utrustning som inte har med säkerhet att göra så har det blivit för löjligt. Snart kan automatisk klimatanläggning vara ett krav för 5 stjärnor i Euro NCAP, sen kan bara bilar med automatlåda få 5 stjärnor, och snart blir det bara bilar som är förarlösa och styrda med elektroniska system som är de enda som får 5 stjärnor.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-02 09:22
Mistro

Det är inte fel med krocksäkerhet och bilarna idag är fantastiskt säkra tack vare b.l.a EuroNcap men systemet behöver ses över.
Ingen köper bil för att de skall krocka med den men om olyckan är framme så är det ju bra om bilen är så säker som möjligt.
Myten om att en större och tyngre bil alltid klarar sig bättre än en mindre och lättare är just bara en myt och dagens säkraste småbilar väger också betydligt mer än 1000kg.

Förstår ju hur "boxer" tänker men en gammal bil på 2000kg klarar inte en frontsmäll så lätt med en 1200kg tung småbil idag som han tycks tro.
Skillnaden mellan liv och död i en krock handlar om mer än bara storleken på bilarna.

De som köper en Dacia körde vanligtvis inte en nyare bil tidigare utan troligtvis en bra mycket äldre sådan och ifrån det perspektivet så har man ju köpt en säkrare bil än tidigare.
En gammal Jeep Cherokee eller något annat alternativ till duster är förståss långt mycket sämre att krocka med.

#a • Uppdaterat: 2013-03-02 11:59
Raphael

Grundtanken med Euro NCAP är god, problemet är att de senaste åren så har Euro NCAP handlat om elektroniska finesser och bling bling istället för krocksäkerhet. Jag tycker att 5 stjärnor ska vara en indikation på den krocksäkraste bilen, men så är det inte idag. 5 stjärnor i Euro NCAP handlar om elektroniska system och inte hur väl den som krockar klarar sig från skador.

För att få 5 stjärnor i Euro NCAP idag så krävs det att bilen är utrustad med flera elektroniska finesser, exempelvis farthållare eller fartbegränsare. En bil utan detta får 4 stjärnor.

Gör man världens krocksäkraste bil, men inte har vissa elektroniska finesser som standard, då kan man max få 4 stjärnor i Euro NCAP.

Det tycker jag är helt vansinnigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.