Skoda visade upp den nya eldrivna suven Enyaq iV under ett digitalt event på tisdagkvällen. Den kommer i flera olika versioner varav fyra av dem ska säljas i Sverige – det minsta batteripaketet kommer inte hit.
Nu har de svenska priserna för Skoda Enyaq iV presenterats. I första skedet kommer versionerna Enyaq iV 60 och Enyaq iV 80 hit.
Den billigare versionen iV 60 kostar från 452 500 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor medan den dyrare iV 80 kostar från 551 100 kronor, även det före elbilspremie.
Standardutrustningen är ganska riklig och innehåller bland annat ombordladdare på 11 kW, uppkopplat infotainmentsystem med möjlighet att fjärrstyra vissa funktioner med en app, Full LED-strålkastare, 19-tumsfälgar, klimatanläggning, nyckellös start, autobroms, ljudisolerande glas och rattvärme.
Den som väljer den dyrare Enyaq iV 80 får bland annat värmepump vilket ger längre räckvidd under vinterhalvåret, adaptiv farthållare, släpkörningsassistent och nyckellös upplåsning. Samtliga bilar har tre års fri service.
Redan innan bilen visats hade 4 500 bilar förhandsbokats i Sverige. Preliminär försäljningsstart är i början av oktober och de första leveranserna sker under första halvåret 2021.
Modell | 60 iV | 80 iV | 80x iV | vRS iV |
Drivning | 4×2 | 4×2 | 4×4 | 4×4 |
Max. effekt | 132 kW | 150 kW | 195 kW | 225 kW |
Max. vridmoment | 310 Nm | 310 Nm | 425 Nm | 460 Nm |
Acceleration (0-100 km/h) | 8,7 s | 8,5 s | 6,9 s | 6,2 s |
Topphastighet | 160 km/h | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Räckvidd (WLTP) | 390 km | 510 km | 460 km | 460 km |
Pris | 452 200 kr | 551 100 kr | i u | i u |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ganska mycket pengar för en Skoda, men bilen kanske är vettig. Ser lite "klunsig" ut, men det hör till biltypen. Jag avstår.
Priset är riktigt bra, med tanke på att Toyota vill ha samma pris för en RAV4 PHEV.
Denna kommer sälja, frågan är om de hinner leverera.
Säkert på totalen inte högre månadskost än motsvarande Kodiaq, men vi har ju märkt tidigare i dessa spalter att inköpspriset fortfarande skrämmer många vad gäller elbil. Jag tror säkert det är en vettig bil som skulle fungera väldigt bra för många, men anser nog att den borde laddat snabbare för det priset och helt nyutvecklat, men troligtvis en ickefråga för många. Jag tror dock att den kommer att sälja bra oavsett.
Hmm...ingen värmepump som standard eller adaptiv farthållare? Nä...det blir nog ingen sådan här även om priset var hyfsat bra. Märkligt också, man tar typ en Octavia... "blåser upp den" som en liten ballong och gör den klumpigare, högre och till vilken nytta?
Med tanke på att batterierna ligger i golvet borde den design av högbyggd kombi vara rätt optimal
Betydligt snyggare än allt skräp från tesla
Hm, tycker priserna är ett snäpp för högt för att vara Skoda.
Henrik,
Tittar jag på min egen situation så jämför jag med en Octavia och då är inköpspriset det dubbla. Att jag får en större och klumpigare bil är mer negativt i min bok. Elbilar med någotsånär lodräta rutor för att minimera ljuset på hunden är tyvärr inte så vanliga på marknaden.
Det finns värmepump... i 80:an för 551 100 kr.
När kommer en fyrsitsig elbil med hyggligt bra räckvidd för runt 200-tusen? Det är först då den blir konkurrenskraftig jämfört med bensinbilar och uppnåelig för vanligt folk. Trots höga priser så tror jag ändå att elbilen kommer att få en marknadsandel på över 10% inom 5-10 år.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.