Nästa artikel
Oklart kring nya bilens modellår
Konsument

Oklart kring nya bilens modellår

Publicerad 18 februari 2013 (uppdaterad 18 februari 2013)
Stanislaw Porwisz köpte en ny Chevrolet Orlando som uppgavs vara tillverkad 2012 – men i själva verket tillverkades den i september 2011. – Jag känner mig lurad på årsmodellen, säger han.

I våras skulle Stanislaw Porwisz och hans fru Wioletta köpa ny bil. Valet föll på en Chevrolet Orlando.

– När vi tidigare var på semester i Florida hade vi en Orlando som hyrbil där. Vi blev väldigt förtjusta i bilen, den var stor och bekväm. När jag såg att Chevrolet Orlando fanns till salu i Sverige klickade det direkt, den var ännu snyggare än den bilen vi haft i USA, säger Stanislaw Porwitsz.

Hos Mälarvik i Vårby fann han en Chevrolet Orlando som verkade intressant. Han fick en offert på bilen och hade i princip bestämt sig för att köpa den.

– Men vi kände att vi ville kolla med banken först så att vi var säkra med lån till bilen. Och det dröjde några dagar innan vi kunde få det bekräftat av banken. Efter det blev vi uppringda av bilfirman som sa att den bilen som vi hade tittat på hade blivit såld, säger Stanislaw Porwitsz.

Mälarvik ville istället sälja en annan Chevrolet Orlando, med samma utrustning. I maj skrev Wioletta Porwisz på köpekontraktet till en sådan bil. Då trodde paret Porwisz att de köpt en helt ny bil som var tillverkad 2012.

Det var inte förrän bilens registreringshandlingar kom från Transportstyrelsen som de blev uppmärksammade på att bilen var tillverkad redan under 2011 – mer än ett halvår tidigare.

– Jag känner mig lurad på det är med årsmodell. I köpekontraktet står det ju att bilen är tillverkad 2012, varför får vi då en bil som är tillverkad 2011 och där det står 2011 i registreringsbeviset från Transportstyrelsen? undrar Stanislaw Porwisz.

Innan de köpte bilen funderade han på att köpa motsvarande bil i Polen.

– Jag kollade priserna där och det var ungefär 50 000 kr billigare. Men sedan blir det mer besvär, ingen garanti och högre försäkringspremier också. Det var därför som vi köpte bil i Sverige istället för att importera, säger Stanislaw Porwisz.

Själva bilen är han nöjd med, men inte känslan av att ha fått fel årsmodell.

– Jag hade kanske köpt ändå, men till ett lägre pris. I Polen skiljer sig ett pris mellan en bil tillverkad 2011 och en bil tillverkad 2012 – men tydligen är det inte så i Sverige. När bilen ska säljas får jag nog ett annat och sämre värde, den kommer nog att räknas som 2011 fast den är köpt 2012. Det behövs en enhetlig bedömning om vad som gäller, säger han.

Men bilhandlaren Mälarvik står fast vid att det är en 2012 års Chevrolet.

– Det är ett dilemma som kommer upp ibland. Det används olika begrepp för olika marknader, men enligt Chevrolet så är juli månad brytpunkt för årsmodell. Eftersom bilen är tillverkad efter juli 2011 så är det årsmodell 2012 som gäller. Det här har vi försökt diskutera med kunden, säger Tomas Hård, vd på Mälarvik.

Fast i köpekontraktet står det tillverkningsår och månad 2012 – trots att bilen inte är tillverkad 2012 utan 2011. Varför det står så i köpekontraktet kan inte Tomas Hård förklara.

– Inga av våra kunder har frågat efter tillverkningsmånad. Men det vore bättre ur ett konsumentperspektiv om det var helt klart vad som gäller i ett sådant här fall. Då hade man sluppit onödiga diskussioner av årsmodell respektive tillverkningsmånad, säger Tomas Hård.

Enligt Joakim Jonsson, PR-ansvarig för Chevrolet Sverige, skiljer det mellan modellår och kalenderår.

– När fabriken skiftar modell så blir det ett nytt modellår för oss. Det kan ske vid olika tidpunkter på året för olika bilmodeller. Vi stannar inte bandet för alla bilmodeller samtidigt. Normalt sett har ett modellår en cykel på tolv månader, men det är inte samma sak som kalenderår.

Är bilen en 2011:a eller 2012:a enligt er?
– Just den här bilen har specifikationer och utrustning för modellår 2012, även om den är tillverkad under 2011. Det är ju sådant som går att visa på om kunden byter in bilen längre fram, säger Joakim Jonsson.

– Det är tråkigt när kunden kommer i kläm på det här viset. Jag kan tänka mig att det blir förvirrande för en del. Det behövs mer informationsarbete från hela bilbranschen för att förklara detta för kunderna. Det är vi som har informationsplikt mot kunden och det är jättetråkigt om han känner sig missnöjd på grund av detta.

Allmänna reklamationsnämnden fick tidigare in många klagomål från bilägare som ansåg att deras bil var äldre än bilfirman hävdade. I många fall fick också bilägarna rätt i detta. Men numera är det inte lika många fall av det här slaget som tas upp i nämnden.

Martin Suserud, jurist på Konsumentverket, säger:
– Om bilen inte är körd eller tidigare registrerad och om den är av det senaste utförandet och inte är äldre än tolv månader från tillverkningsdatumet är den juridiskt sett att betrakta som ny.

– Det här med årsmodell, modellår, tillverkningsmånad och fordonsår kan vara förvillande för konsumenten och det är aldrig bra. Branschen borde kunna enas om en tolkning av det här och sedan hålla sig till den.

Diskutera: Hur ser på årsmodellsystemet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-18 10:58
KaptenOberkommando

Att det ska vara så jävla svårt att få ordning på det här. Allt detta är fullt möjligt att få ordning på - bara man vill tillräckligt mycket! Men bilbranschen vill inte ...

#2 • Uppdaterat: 2013-02-18 12:11
Peter i Sydney

Här i Australien har vi faktiskt ording och reda på den här punkten. Enligt konsumentlagen så är tillverkningsår och årsmodell samma sak. En bil som är tillverkad 2011 kan aldrig vara 2012 års model. I regstreringsbeviset till min Hyundai H-1 som är tillverkad i oktober 2012 stårdet: ¨MY 2012 (2013 upgrade)¨ Den är altså av 2012 års modell men kompatibel med en 2013 års modell. I det här fallet en 6-växlad låda. I Stanislaws fall skulle det altså vara en 2011 (2012 uppdadering). Systemet fungerar mycket bra och mig veterligt så har det inte varit några missförstånd.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-18 12:17
KaptenOberkommando

Tja, det var ju en variant, men här i Sverige med lama, viljelösa och lättköpta politiker får vi dras med skiten.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-18 18:37
Focus

Detta är ett gammalt problem, jag har en 1999 års modell som är tillverkad 1998.
Problemet här är att 99-an finns i två versioner och det ställer till en del problem bland annat när man skall beställa reservdelar.Det svider klart om man skall gå tillbaka till det system som gällde tidigare d.v.s. att t.ex. en 1998 års modell skall vara en 98:a och inget annat. Jag förstår att det är frustrerande att känna sig lurad, men en försiktig general kan lätt ta reda på hur det ligger till genom att via datorn göra en kontroll på Bilregister, kontroll annat fordon, utan kostnad.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-18 20:28
Gunnar Lindberg

"Fast i köpekontraktet står det tillverkningsår och månad 2012 – trots att bilen inte är tillverkad 2012 utan 2011. Varför det står så i köpekontraktet kan inte Tomas Hård förklara."

Detta är ett solklart fel. Firman har inte levererat det som står i köpekontraktet. Vad är det man tjafsar om?

#6 • Uppdaterat: 2013-02-18 22:23
Roger Skagerström

Att göra som de gjort i Australien låter vettigt. Känns dock överlag som en petitess. Det som om möjligt skulle göra saken bättre är väl om handlarna var snällare vid inbyten och faktiskt betalade efter vilket model year det är, inte när den tillverkades.

När jag bytte in min Mazda6'a hos BMW ville de tex först få den till en 07'a. För den var tillverkad december 2007. Modellen lanserades dock inte förrän mars 2008 som en 2008 års modell. Fanns inte att köpa 2007 dvs. 2007'an var en helt annan bil. Var inte självklart i deras ögon :p

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.