Nästa artikel
Är din nya bil en skrothög?
Reportage

Är din nya bil en skrothög?

Publicerad 3 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Närmare 10 000 importbilar från USA är rapporterade som krockade, stulna eller skrotade – och ändå rullar de i Sverige. Det hävdar företaget Carfax, som sammanställer information om fordons identitet.

Det ska sägas direkt. Om du köper en tre år gammal begagnad bil, med styrkt dokumentation om vad bilen har för bakgrund är bilinformationsföretagets Carfax uppgifter kanske inte de mest nödvändiga.

Men för alla som köper en bil med brokig bakgrund – inte minst privatimporterad – kan Carfax information vara skillnaden mellan ett bra bilköp och en bilekonomisk katastrof.

Carfax uppgifter minskar risken för att köpa en bil med dolda fel. Här finns reparationshistorik, besiktningsinformation och mätarställning på ett visst fordon. Men minst lika intressant är att få reda på om bilen är stulen, krockskadad eller inlöst av försäkringsbolag. Uppgifterna kommer från bland annat försäkringsbolag, verkstäder och myndigheter.

I Sverige rullar omkring 65 000 bilar som är direktimporterade från USA. Av dessa har minst 9 600 bilar varit med om allvarliga incidenter i USA och rapporterats krockskadade, stulna eller skrotade. Detta gäller bilar som är tillverkade efter 1980.

– De här bilarna kan rulla omkring i Sverige utan fun-gerande säkerhetssystem, säger Håkan Lindberg, Sverigechef för Carfax. Det kan röra sig om airbags som saknas eller är felaktigt installerade, ABS-bromsar som inte fungerar tillförlitligt, rattstänger som är svetsade och därmed stela, krockzoner som deformerats och fixats till eller säkerhetslampor som är utrivna.

Enligt Carfax statistik finns de här bilarna i hela landet – men de är färre på Gotland och vanligare i Örebro län. Håkan Lindberg:
– På Gotland är det här problemet mindre, troligen för att det är en begränsad marknad där de flesta bilar köps och säljs på ön.

– Men Örebro län sticker också ut i statistiken sett till befolkningsmängden. Min teori är att det där finns ett antal individer som satt i system att importera bilar med tveksam historik. I en del fall används bulvaner och bilarna byter ägare flera gånger innan de ställs på eller säljs till konsument.

Carfax säljer tusentals rapporter i månaden. Omkring 75 procent av kunderna är privatpersoner och 25 procent är bilhandlare. Att få information kring eventuell inbytesbil eller bilköp från annan handlare kan minska risken för att bilhandlaren ska göra en dålig affär – precis som för privatpersoner.

Är bilhandlarna medvetna om bilens bakgrund när de byter in den?
– Medvetenhet varierar från handlare till handlare, säger Håkan Lindberg. Många får in inbytesbilar med tveksamt förflutet i god tro medan andra medvetet söker ökade vinstmarginaler.

– Att köpa in en ”dålig” bil är ett hårt bakslag för en handlare. Den ger lägre försäljningspris, längre kapitalbindning då den är svårsåld eller i värsta fall en förlust. Handlaren hamnar lätt i ett moraliskt dilemma.

– Kommission, det vill säga att sälja eller köpa bil för någon annans räkning, är ett problem som många handlare inte tänker på. Vid kommission har handlaren lika stort ansvar som vid försäljning av bil.

Att en bil visar sig vara krockskadad kan vara skäl till att häva köpet – men det är inte säkert. Det beror på om krockskadorna är reparerade på ett fackmannamässigt sätt eller inte.

– Handlaren har ingen skyldighet att upplysa om eventuella krockskador om inte köparen frågar efter det, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket.

Om säljaren ljuger när det i efterhand kommer fram att en bil varit krockskadad, kan det vara skäl till att häva ett köp.

– Då har köparen fått felaktig information. Om köparen lägger vikt vid att bilen inte ska ha varit krockad och särskilt frågat om det kan det ha inverkat på köpet. Då är det ett köprättsligt fel, men det är svårt att bevisa om köparen tagit del av den informationen muntligen, säger Martin Suserud.

Diskutera: Hur ser du på att köpa importbil?

Fakta

Tusentals bilar med oklar bakgrund

Så här många bilar i Sverige med tvivelaktig bakgrund har hittills upptäckts av Carfax (se bilden ovan). Det kan givetvis finnas ännu fler bilar som rullar omkring – stulna, krockskadade eller avskrivna av försäkringsbolag

Restvärde: Reparationskostnaden överstiger 75 procent av bilens totalvärde före olyckan. Reparation inte självklar. Bilen kan ha blivit utsatt för kollision, brand eller översvämning. Bilen har varit så allvarligt skadad att den måste bärgas från platsen.

Stulen: Bilen är rapporterad stulen utomlands, men rullar ändå på svenska vägar.

Kollision: Bilen har varit med i en allvarlig olycka, ofta bärgad.

Avskriven: Bilen skrotad och direkt olämplig på vägarna. Helt avskriven av försäkringsbolag med noll i restvärde.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-03 10:39
johan44 (ej verifierad)

Örebro, nyligen exponerat för stor assistansbidragshärva, hem för vinstmaskinen Pool media, med rekordartad ökning av våldtäkter. Hur går det för den gamla residensstaden?

#2 • Uppdaterat: 2012-10-03 13:39
dogdex

Jag skulle inte köpa en inportbil för det verkar vara bilar med skruvade mätare och dåligt reparerade som kommer hit du kan ju bli lurad även om du åker ner och köper den själv och tar in den i sverige Det är inte roligt att det bara skall vara bedrägeri och sen går det inte att komma åt dom man såg ju i plus i tv hur lurade dom blev med skruvade mätare men dom tog ju ingen nottis om den som blev lurad på denna BMW.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-03 13:39
joja

Importbilsproblem.
Igår den 2 oktober kollade jag på Blocket tre importerade Toyota Camry via Carfax. Två hade Salvage titel.
(Salvage titel utfärdas på bilar i USA som har skadats så mycket att kostnaderna för reparationerna uppgår till 75% utav bilens värde.)
Rena bedrägerier alltså.
Borde uppgifterna skickas vidare till polisen kanske?
Ett annat problem med importbilar som som inte annars säljs i Sverige är att få delar och information av delar.
Försökt få uppgifter om vinterhjul till en Lexus ES 350 i två veckor nu. Förgäves. T.o.m. frågat Lexus i Canada och USA, som bara hänvisar till Lexus Sverige, som inte vet.
Att sen många importbilar från ex v USA inte har stolvärme är det inte alla som vet. Och ännu knepigare. En del har värmepaket som är avsevärt svagare än de som direktimporteras till Sverige.
Men standardbilar från Tyskland är säkrare.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-03 17:33
hultarn

Intressant att så många fortfarande tror att alla bilar som importerade är skumma på något sätt.
För inte är det ju så att bilarna i Sverige fuskas med på något sätt, Ärliga Harry har ju alltid varit pålitlig...

Bara för att det förekommit ett fåtal fusk/bedrägerier med begagnatimport så betyder ju det inte att alla bilar som kommer från utlandet är dåliga.

Fast, självklart förekommer det fusk, och ju längre bort, desto svårare att kontrollera. Och att få upprättelse...

#5 • Uppdaterat: 2012-10-03 19:27
Kandidat

Okej, det gäller att smyga med vissa uppgifter för att få till en snaskig rubrik. Eller gratisreklam, eller både och. Vad nu Vi Bilägare är ute efter.

Men faktum är att enligt uppgifterna i artikeln är det ungefär 1 bil av 7 som har problem. Det är alltså absolut inte så att joja fick till ett representativt urval på något sätt...

1 av 7 är dock så mycket så visst ska man granska bilen noga.
Ungefär som om jag skulle köpa en bil av en vilt främmande privatperson här i Sverige...

#6 • Uppdaterat: 2012-10-03 23:21
joja

Nej, Hultarn jag varken hoppas eller tror att jag fick ett representastivt urval igår. Då vore det illa.
Men nyare importerade bilar från USA skulle jag absolut kolla, speciellt om dom gått omvägen över någon baltstat.
Och tyvärr blir det gratis reklam för Carfax, som ger en information som transportstyrelsen borde bidra med gratis!
Jag köpte ett paket med fem tester och av de tre jag använt är det alltså två som visade bilar som borda ha skrotats. Har god lust att skriva ut vilka, men då skulle jag kanske bryta någon lag? Nyare årsmodeller av Camry var det i alla fall.
Carfax kunde gärna upplysa på sin hemsida vilka skumma bilar som rullar omkring. Är det inte galet (olagligt/omoraliskt) att undanhålla sån information. Folk kan ju dö som konsekvens av undanhållanden av info.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-04 11:23
c63

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120511/bilforetag-pa-svarta-listan-se-upp

Står en hel del om skrotade USA-bilar som är till salu i Sverige.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-04 12:10
Baltasare (ej verifierad)

"Men nyare importerade bilar från USA skulle jag absolut kolla, speciellt om dom gått omvägen över någon baltstat".

Denna firma har många fina Usa-importer:
http://www.blocket.se/akvidson-bil?ca=4

I en annan annons söker samma firma en rysk/litausk-talande chaufför:
http://vakanser.se/jobb/chauffor+438/

Slutsats: Carfax är guld värt.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-04 13:06
a128

Appråpå skrotbilar eller rättare sagt bilar som skrotas men inte i verkligheten

lägg uppdrag granskning 2012-10-10 20:00 på minnet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.