Nästa artikel
"Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat"
Reportage

"Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat"

Publicerad 5 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Olyckskorparna kraxar om att miljöbilen är på väg att dö. Men Vi Bilägares miljöbilsreporter Tommy Wahlström håller inte med. Här bjuder han på sin stora miljöbilsanalys för 2009.
Bilbranschens registreringsstatistik för januari månad ger sken av att miljöbilarna för närvarande säljer om möjligt ännu sämre än vad de konventionella bilarna gör. Allehanda aktörer drar nu växlar på detta och utmålar miljöbilen som död på den svenska marknaden. Jag tror det är precis tvärtom! Det bakslag miljöbilsförsäljningen nu upplever är tillfälligt och beror på utomstående faktorer. Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat!   

* En stor del av raset i januari beror på att bilhandlarna i stockholmsområdet registrerade in så många miljöbilar som möjligt redan i december. Därigenom kom dessa bilar att blir befriade från trängselskatten ända fram till halvårsskiftet 2012. Miljöbilar som inregistreras från och med den 1/1-09 får som bekant betala full vägtull.

* Krisen för framförallt Saab, har gjort att många köpare tvekar att slå till. De presumtiva kunderna oroar sig för hur faktorer som andrahandsvärde, garantier och tillgång till service påverkas, om det värsta skulle inträffa och Saab tvingas stänga.


* Till följd av den störtdykande konjunkturen har världens efterfrågan på bensin och diesel minskat kraftigt vilket gett lägre priser. Samtidigt sjunker värdet på den svenska kronan gentemot dollarna vilket gör det dyrare att importera såväl etanol som fossila bränslen. Resultatet blir att etanolpriset skjutit i höjden samtidigt som bensinpriset sjunkit.

* Hybridspekulanterna väntar på nya modeller. Hondas nya lågprishybrid Insight och den tredje generationen av Toyota Prius visades vid bilsalongen i Detroit. Att försäljningen av dagens hybridmodeller sjunker är därmed bara logiskt.

Läget på miljöbilsfronten kommer att förändras radikalt under våren. När bilhandlarnas lager av inregistrerade miljöbilar tar slut, kommer åter nyregistreringarna att öka. När den värsta oron kring Saab:s framtid lägger sig, kommer försäljningen av modellen 9-3 Biopower att sätta fart. Gamlingen 9-5 är däremot pensionsmässig sedan länge och behöver desperat avlösning. På egen hand kommer den knappast att kunna återta några förlorade marknadsandelar från konkurrenterna.

Biogasen kommer efter flera år av tynande tillvaro att få sin renässans under 2009. Många kommuner har fortsatt i att utveckla sin gasproduktion och nu kommer flera nya bilmodeller som fyller det glapp som uppstod när Volvo slutade bygga V70 Bi-Fuel. Ett problem är dock fortfarande prissättningen på gasen som varierar kraftigt över landet. Beroende på var man bor, kan det i vissa fall vara mer lönsamt att köra på diesel än på biogas.

Priset på bensin och diesel kommer att ligga lågt så länge konjunkturkurvan fortsätter att peka nedåt. Men inte ens den här krisen varar för evigt. När det vänder och världens efterfrågan på fossila bränslen ökar igen, kommer priset snabbt att stiga till betydligt högre nivåer än vad vi tidigare upplevt. Förutom den effekt som uppstår på grund av ökad efterfrågan, drabbas vi då av effekterna av kronans svaga ställning mot dollarn. När bensin och dieselpriset så småningom slår nya rekord kommer den som köpte sig en miljöbil att vara den gladaste!   

På fredag presenterar Tommy Wahlström de tio miljöbilar som han framför allt ser fram emot 2009. Är din favorit med? Missa inte listan på fredag!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2009-02-08 20:38
Ö-Kölis (ej verifierad)

Energiinnehållet i bensin är ca 30 % högre än i etanol. Detta innebär att en bil förbrukar 30-40 % mer etanol än om den körs på bensin. Detta innebär att bensin är ett betydligt effektivare bränsle än etanol. Sedan kan man ju diskutera miljöbelastningen.
Vår luft innehåller nästan 80% kväve, men det som kommer ut från bilens avgasrör är inte rent kväve utan olika kväveoxider, vilka, då de kommer ut i vattendrag och natur hjälper till att försura vår miljö.
All etanol är inte lika miljövänlig, man måste se på hela kedjan för att fastställa detta.
Kom ihåg: Etanol är inte Lösningen med stort L

#m • Uppdaterat: 2009-02-08 21:29
Saabnisse (ej verifierad)

Jag läste i senaste Ny Teknik att man i Englang testar en ny ekonomisk metod att framställa butanol från biomassa.
Butanol är ju betydligt energirikare än etanol.
Är detta framtiden, eller är det bättre att göra metanol från naturgas eller biogas?
Om man nu inte kör på gasen direkt.

#n • Uppdaterat: 2009-02-08 21:30
Saabnisse (ej verifierad)

Ursäkta, England skulle det vara.

#o • Uppdaterat: 2009-02-09 09:49
Lasse J (ej verifierad)

Energiinnehållet i etanol är ca 35% lägre än i bensin.
Förbrukningen är endast 30% högre genom mindre värmeförluster och högre oktantal.
Detta medför i praktiken högre verkningsgrad och lägre energiförbrukning.
Kan vara svårt att ta till sig om man stirrar sig blind volymförbrukning.
Den springande punkten är : hur mycket av energiinnehållet i en viss volym tillgodogörs?
Etanol sotar ej vid förbränning vilket innebär lägre partikelutsläpp. Minskade kväveoxidutsläpp genom den lägre förbränningstemperaturen medför minskad risk för övergödning av våra vattendrag.
Kraftigt minskade kolväteutsläpp då dom oförbrända resterna till största delen består av etanol som i naturen bryts ned utan miljökonsekvenser.
Etanol är ingen patentlösning, men sannolikt en av många samverkande.
Den stora utmaningen blir nog : Hur ska vi krympa våra transportbehov och hur ska dom lösas?
Åk bil mindre, med mindre bil, kanske?

#p • Uppdaterat: 2009-02-09 10:46
S-E S (ej verifierad)

Jag kom att tänka på el-truckar. De klarar sig hela dagen (8 timmar) på en nattladdning. En medeltung varubil i lokal distribution måste väl kunna bära ett dylikt batteri?

#q • Uppdaterat: 2009-02-09 11:33
LasseJ (ej verifierad)

Ett tips!
www.smithelectricvehicles.com

#r • Uppdaterat: 2009-02-09 21:55
Roland (ej verifierad)

När klimatet blir riktigt hett är det för sent. Men då räknas det som borde räknas idag: Lägre,mycket mycket lägre förbrukning och utsläpp utan räkne hokus pokus.

#s • Uppdaterat: 2009-02-12 18:27
Roy (ej verifierad)

Jag måste erkänna att jag inte blir riktigt klok på S-E S:s resonemang.
När han skriver om biogas verkar han ha koll på kretslopptänkande, men inte när det gäller koldioxid.
För att ta det mycket enkelt:
Växter (inklusive plankton i haven) tar upp CO2 och avger syre - ja, de har i själva verket producerat allt det syre som finns i atmosfären idag. Djur (inklusive människor) funkar tvärtom - tar upp syre och avger CO2. Det är alltså ett kretslopp. Även förruttnelseprocesser avger bland annat CO2 (men även metan).
Etanol framställs av biomassa från nu levande växter som kommer att ersättas av nyodlingar. Alltså en del av kretsloppet.
Fossilt bränsle frigör CO2 som inte längre egentligen deltar i det naturliga kretsloppet. Alltså ökar CO2-halten i atmosfären.
Sen kan tilläggas att det inte blir bättre av att skövla regnskogar - en av de största syreproducenterna och även förstås också CO2-absorbenterna.

Skam till sägandes så har jag inte riktigt satt mig in i det här med utsläppsrätter, utan mest tyckt att det verkat som avlatsbrev - köp dig fri från dina synder, halleluja! Tankar som tydligen även S-E S haft.
Är det verkligen så illa att det fungerar på det sättet?

Jag håller helt med Ö-Kölis om att enbart bränsleskatt egentligen är det mest rättvisa. Förbrukningen avspeglar ju även fordonets storlek.

Lollo, visst är el olika miljövänligt beroende på hur den framställs - men det är också det som är poängen! El kan framställas på så oändligt många sätt och har mycket låga transportkostnader.
Att en hybridbil faktiskt är effektiv i praktiken, beror på att elmotorn används när förbränningsmotorn är som mest slösaktig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.