En bils garantier kan vara avgörande för kunden att välja ett visst bilmärke. Det har Kia märkt, som gått från uddabil till storsäljare på bara några år. En av de viktigaste förklaringarna är den sjuåriga garantin, något som Kia inte varit sena att marknadsföra i olika sammanhang.
Under några år hade Kia den längsta garantin på den svenska bilmarknaden – i kamp med Hyundai som haft nio års kvalitetsgaranti på maskinella delar. Hyundai har numera fem års garanti. Men i höstas gick Mitsubishi ut med åtta års nybilsgaranti. Därmed tog man ledningen i garantikriget.
– Vi känner att det finns ett ökat tryck på bilmarknaden för längre garantier, säger Anders Erngren, PR-ansvarig för Mitsubishi.
– Naturligtvis hoppas vi sälja fler bilar också, men garantierna är för att långsiktigt få mer nöjda kunder och kunna öka vår marknadsandel. Om det hade handlat om att bara sälja bilar just nu hade det nog varit mer effektivt att sälja ut med kraftiga rabatter.
Två Mitsubishimodeller är undantagna från åtta års garanti, Lancer Evolution och pickupen L200. Orsaken är att L200 används som lastbil och inte som personbil. L200 har dock tio års elektronikgaranti i stället.
– När det gäller Lancer Evolotion är det en del bilägare som trimmar bilarna, även om det inte är tillåtet. Vi skulle få en svår bevisbörda om ägarna hävdar att de inte har trimmat, men där vi ser att en havererad växellåda bör bero på något sådant, säger Anders Erngren.
Tror du att garantierna generellt kommer att bli längre?
– Det tror jag. Om det sen är fem år, sju eller åtta är väl olika hos importörerna, men jag tror överlag det kommer att bli mer vanligt med längre garantier, säger Anders Erngren.
Under förra året började också Opel, Renault och Ford att införa fem års garanti.
Slitdelar undantas
För att de förlängda garantierna ska gälla måste bilen i vissa fall servas hos auktoriserad verkstad. Det gäller för Kia och Opel. Men för Renault, Ford, Hyundai och Mitsubishi behöver inte bilen servas på auktoriserad verkstad.
Däremot krävs att bilen servas enligt serviceboken på ett fackmannamässigt sätt och med matchande komponenter. Det går inte att låta en oberoende verkstad reparera bilen för att sedan få ersättning via garantin. För att få garantiersättning krävs generellt att detta görs av en auktoriserad verkstad.
Komponenter som bilföretagen räknar som slitdelar ingår inte i nybilsgarantin. För Renault gäller det till exempel stötdämpare, bromsskivor eller trummor, batteri, glödlampor, säkringar, koppling och däck.
För Hyundai är det servicekomponenter som fläktrem, tändstift, däck och torkarblad som inte ingår i nybilsgarantin. Liknande är det för Ford och Opel. Hos Mitsubishi undantas exempelvis drivremmar, vattenpump, luftkonditionering, koppling, tändstift, bromsskivor/trummor samt vätskor och oljor.
Om du tycker att sätena är slitna efter några års brukande är inte det heller något som går på nybilsgarantin. Där gäller det bara maskinella komponenter.
– Naturligtvis är ett av målen med den förlängda garantin att sälja fler bilar, men också att våra kunder ska känna sig trygga i sitt bilköp, säger Annica Troedsson, PR-ansvarig för Opel.
– Vi har gjort undersökningar som visat att garantin är en viktig faktor vid val av ny bil.
”Måste hänga med”
Ford har numera fem års garanti, fast bara på modellerna Focus och C-Max. För några år sedan kallade Fords PR-chef förlängda garantier för ”en marknadsföringsgrej”. Men nu har Ford ändrat uppfattning.
– Marknaden har ändrat sig, kunderna ställer högre krav än tidigare, säger Ola Norberg, PR-chef för Ford i Sverige.
– Vi måste hänga med och därför har vi anpassat oss till en ny marknadssituation. För kunden spelar garantin en viss roll, men det är för tidigt att säga om vi säljer fler bilar tack vare längre garantier.
Varför har inte alla Ford-modeller fem års garanti?
– Vi tar ett steg i taget, nu har vi längre garantier på just dessa två modeller, säger Ola Norberg.
Volvo och VW inte intresserade
De två största aktörerna på nybilsmarknaden, Volvo och Volkswagen, är just nu inte intresserade av några förlängda garantier.
– Frågan diskuteras hos oss, men vår bedömning är att en femårig garanti skulle ha marginell påverkan på Volvos försäljning, säger Bo Larsen, presschef på Volvo.
– Vi ser ständigt över vårt kun-erbjudande och där är självklart garantier en viktig del, säger Marcus Thomasfolk, PR-ansvarig för Volkswagen.
– Vår bedömning är dock att det finns många andra parametrar som också är viktiga för kundens totala bilekonomi. En förlängd garanti måste alltid finansieras på något sätt och i slutändan är det något man måste ta hänsyn till i erbjudandet till kunden.
Försvunnen garanti
I ett avseende har garantierna faktiskt försämrats på flera märken. Tidigare hade Hyundai en särskild elektronikgaranti i nio år eller 20 000 mil. Mitsubishi har haft elektronikgaranti som gällt tio år och 20 000 mil. Nissan har haft elektronikgaranti tio år/15 000 mil.
Men elektronikgarantierna är numera borttagna. För tillfället är det bara Subaru som har en särskild elektronikgaranti (och Mitsubishi L200).
– Nybilsgarantin på fem år och fria mil är betydligt mer värd för kunden, säger Ann Sundfeldt, PR-chef för Hyundai i Sverige, som förklaring till varför elektronikgarantin är borta.
Anders Erngren, Mitsubishi, säger såhär om varför de har slopat elektronikgarantin på personbilar:
– Vi tycker ändå att det är fullt tillräckligt med de garantier vi har nu. Det blir också enklare att kommunicera med våra kunder.
Kias krav upprör
Garantiuppgifterna i tabellen här intill har vi hämtat från respektive generalagent, importörens hemsida eller återförsäljare. Toyota och Honda har också hybridgaranti. Toyota fem år, Honda fem år 10 000–16 000 mil, beroende på modell.
Vagnskadegarantin är egentligen ingen garanti, utan en försäkring. Den gör att nybilsägaren kan ha halvförsäkring så länge garantin är giltig och ändå få fullt försäkringsskydd på bilen. Vagnskadeförsäkringen står generalagenten för. Volvo var först med detta och av konkurrensskäl har de flesta bilföretag följt efter.
Kias förlängda nybilsgaranti gäller enbart om bilägaren från början servat bilen hos auktoriserad verkstad. Det upprörde konkurrerande bilverkstäder och gjorde att Kia anmäldes till Konkurrensverket som skulle utreda om garantin var ett hinder för fri konkurrens. Men Konkurrensverket gör bedömningen att det inte finns skäl till att fortsätta utreda om Kias villkor stämmer överens med EU:s konkurrensregler.
Kia hävdar att den fria etableringsrätten har gjort att oberoende verkstäder har sämre utbildad personal än i övriga EU. Christer Liljenberg, ordförande i Sveriges bildelsgrossisters förening (där bland andra företag som Mekonomen och Meca ingår):
– Så här kan man inte resonera, de som startar eget kommer ofta från auktoriserade verkstäder. Det här är skandalöst. Vi kommer absolut att gå vidare till marknadsdomstolen eller till EU-kommissionen så att någon får tolka de här reglerna. Det är EU-kommissionen som skrivit reglerna så de bör kunna ge vägledning om hur de ska tolkas.
– Långa garantier är bra ur marknadsföringssynpunkt för importörerna. Men de vill ha full kontroll genom kedjan och styra det till en monopolsituation så att de kan avslå mycket av garantierna om inte bilägaren gjort exakt just som de kräver.
– Vi tycker att bilägaren ska ha rätten att serva där han vill och att garantin även ska gälla då, under förutsättning att bilen underhålls på ett fackmannamässigt korrekt sätt, säger Christer Liljenberg.
Fotnot: Peugeot har sedan artikeln publicerats även infört fem års nybilsgaranti.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det förkommer även att man kan köpa till garantiår.
Man kan undra vad den förlängda garantin är värd om man redan på den ordinarie garantitiden får kämpa med näbbar och klor för att ta sig förbi serviceverkstadens idoga försök att undgå garantireparation eftersom ditt och datt och en massa annat gör att garantin inte gäller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.