Gunnel Mautner nöjde sig inte med det första beskedet från Citroënverkstaden i Täby, och den envisheten ledde till att hon i slutändan sparade in närmare 12 000 kronor.
– Fjädrarna kan inte bara gå tvärt av under natten på grund av hastiga temperaturväxlingar utan att det är ett ursprungligt produktfel. Säkerhetsmässigt måste väl fjädrarna hålla längre än 11 000 mil…
Gunnel Mautner upptäckte att framvagnen hade säckat ihop en morgon när hon skulle backa ut bilen från garaget. Båda fjädrarna hade gått av, och dessvärre blev det också följdskador på yttre bromsslangar, drivknutsdamask och ABS-givare – en verkstadsnota som senare slutade på 11 900 kronor, och som Gunnel länge och väl skulle betala ur egen ficka.
Gunnel tog kontakt med Vi Bilägare och våra efterforskningar visade att Citroën mycket riktigt har problem med bristfälliga fjädrar på just C3. Senaste rapporten från Bilprovningen säger att nästan var tionde bil fick anmärkningar på fjädrarna av årsmodellerna 2002 och 2003, och Gunnels bil är ändå en 06:a.
Hos generalagenten Citroën Sverige AB fanns också noteringar från fabrik om produktrelaterade problem – som ska klassas som goodwill.
– Den här bilen, och alla C3 som är tillverkade fram till februari 2006, och som inte är äldre än sju år, ska omfattas av goodwill för fjädrarna, och det gäller också följdskadorna, lät Citroëns informationschef Lena Rönnelius-Ericson meddela.
Bra så långt kan tyckas, men en ny kontakt med verkstaden, Motorbolagen AB, gav inga positiva vibrationer.
– Vi vet ingenting om goodwill i det här fallet, meddelade verkstadschefen Benny Stenvall. Fjäderbrott inträffar på alla bilar och den här bilen har gått så pass långt att det inte alls är märkligt. Vi måste debitera kunden, möjligtvis kan vagnskadeförsäkringen göra att kunden klarar sig lindrigare undan.
Hela reparationen gratis
Gunnel Mautner tvingades förlänga hyrbilstiden i väntan på att Citroëns interna kommunikationer skulle börja fungera. Enligt generalagenten har verkstäderna ute i landet på intranätet fått en lista med information om goodwill och vilka åtgärder som ska göras.
Ett mejl från Motorbolagen visade så småningom att de gjort en förfrågan om goodwill – till Citroën Danmark! ”Om så skulle vara fallet måste något missförstånd mellan oss och Citroën ha skett, vilket jag i så fall ber om ursäkt för”, skrev verkstadschefen Benny Stenvall.
Det dröjde ytterligare några dagar innan Gunnel Mautner kunde hämta ut sin bil, och få hela skadereparationen som goodwill.
– Så skönt, men det var bara en hårsmån från att jag fått betala hela beloppet ur egen ficka. Det man kan undra över är hur Citroëns interna kommunikationer fungerar.
Diskutera: Vad tycker du om Citroëns goodwillhantering?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Enligt mina erfarenheter verkar Citroén-verkstäderna ha väldigt svårt att få ut goodwill från Citroén och av den enkla anledningen har man inställningen att kunden inte kan få ut något sånt här som goodwill eftersom Citroén ändå i de flesta fall nekar och skyller på att en service är missad eller liknande så man vågar inte ge kunden förhoppningar om detta.
En sån här sak hade helt klart varit seriösare att återkalla bilarna för eftersom i princip alla har det inbyggda felet med undermåliga fjädrar från fabriken med detta blir nu bara bytt på dom som uppfyller kraven och de kunder som klagar, resten rullar vidare i trafiken som tickande bomber...
Man kan fråga sig om den aktuella verkstaden ändå visste om goodwillen men helt sonika lät bli att upplysa kunden. Då hade verkstaden kunnat få 12 000 av damen i fråga samtidigt som de hade fått 12 000 från Citroen centralt och därmed gjort en snygg vinst på hela affären.
Att ha med en Citroen att göra verkar lika surt som att bita i en Citron
Det verkar ju ändå här som att handlaren har gjort det han ansett varit rätt och frågat den instans som han trodde var den som bestämde. Verkar helt klart mer handla om en organisationsfråga.
Alla skyller på varandra trots att listor blivit skickade hit och dit.
Tja, listor var kanske inte rätt väg helt enkelt?
Men som verkstadschef hade jag också blivit riktigt sne på en dam som bara kör på med en bil som hon tycker verkar trasig eller annorlunda.
Hon utsätter inte bara sig själv utan andra för fara.
Men men, gott gott. Hon slapp betala.
Hallelujah!
Värre är det när det gäller Berners i Östersund
Jag blev blåst på 15.000kr för att få min Audi åtgärdad och det var under nybilsgarantin.
Och jag har begärt ersättning men verkstanden vägrar trots deras försummelse och låg kompetens.
Liknande problem Peugeot 307 SW 08. bruten fjäder vänster fram. Bara gått 9000mil. Hände nu under vintern. Agenten vägrar at ersätter. Synpunkter ? Det är ju faran framförallt man tänker på både för oss men även andra trafikanter. Säkert samma fjäder variant.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.