Nästa artikel
Kolossala värdefall för begteststallet
Begteststallet

Kolossala värdefall för begteststallet

Publicerad 6 mars 2013 (uppdaterad 6 mars 2013)
Det kostar på att hålla Vi Bilägares begagnade långtestbilar rullande, för att vara exakt 2 449 503 kronor – eller 35,49 per mil.

Att vara bilägare är inget billigt nöje. Allra mest kännbart blir det för dem som köpt nytt och dyrt. Detta är förstås helt naturligt, men det kan vara intressant att se hur mycket mer kostsamt det blir.

Av de äldre bilarna som rullade i långteststallet under 2012 finns två som är ekonomiskt jämförbara, Saab 9-5 och Volvo V60. Båda är två år gamla och har gått ungefär lika långt. Priserna med all extrautrustning stannade för båda på nästan exakt samma belopp, 344 000 kronor.

Efter två års körning visar det sig att värdeminskningen i dag upptar ungefär 60 procent av de båda bilarnas totala bilkostnader. I kronor räknat handlar det om 194 800 kronor för Saaben och 179 200 kronor för Volvon. Det har gett ett värdetapp på ungefär 29 kronor per mil.

Värdeminskningen är kolossal de första åren, särskilt för de bilar som är rikligt utrustade. Lyxutrustning, som mer är av individuell karaktär, värderas procentuellt ned mer än bilen som sådan.

Med åren planar självfallet värdeminskningskurvan ut vilket vi ser med vår fem år gamla Volvo V70. Här är nu 47 procent av de totala bilkostnaderna kopplat till värdeminskningen vilket i det här läget ger en milkostnad på nästan 18 kronor. Och då ska vi lägga märke till att vår testbil är en 2,0F, alltså med flexifuelmotor, som fått vidkännas förhållandevis stort värdefall de senaste åren.

Vår sex år gamla Kia Cee´d med ett lågt inköpspris (149 900 kr) har i kronor räknat klarat värdeminskningen bäst, drygt nio kronor milen. Efter sex år fördelas för övrigt kostnaderna i stort sett lika mellan bränsle och värdeminskning, 106 763 respektive 104 000 kronor.

Kia Cee´d är för övrigt en av de fyra bilar som vi nu säger tack och hej till i begteststallet. Nya generationens Cee´d är redan inköpt och ska under detta år först utsättas för minutiös granskning under 4 000 mil, liksom övriga fyra nya bilar i nybilsstallet.

Opel Astra, tre år gammal, lågpris-suven Dacia Duster, två år, och Volvo V60, två år, avslutar vi också testverksamheten med. Astra har varit en körglad bil, men med besvärliga siktförhållanden som gjort att våra testförare mer än en gång hamnat i jobbiga situationer, framför allt i tät stadstrafik. Astras elektronik och lackkvalitet har inte heller känts riktigt på topp.

Dacia Duster har fått både ris och ros. Komforten lämnar mycket övrigt att önska, men framkomligheten, det som suven står för, har varit till full belåtenhet.

Vi stod i valet och kvalet om vi skulle avyttra Volvo V70 eller Volvo V60, men valet föll slutligen på att behålla gamla V70 ett tag till, framför allt för att få mer kännedom om etanolens påverkan på en motor som nu gått över 13 000 mil. Vår V60 har varit en trevlig bekantskap som gjort sitt jobb, och mer därtill. Skön sexstegad automatlåda och hyfsat låg bensinförbrukning för 180 ”hästar” är plus i kanten.

Vi fortsätter sålunda vårt långtest av begagnade bilar med Volvo V70, Peugeot 3008, Ford C-Max och Saab 9-5 som under 2013 också får sällskap av BMW 118d, Mercedes B-klass, Hyundai i40 och elbilen Opel Ampera.

Diskutera: Hur ser du på begagnade bilars värdefall?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-06 11:25
Leif Larsson (ej verifierad)

Alla nya bilar tappar i värde,( likaså microvågsungnar eller vad du än köper).
Värdebortfallet måste hur som helst sättas i relation till glädjen av att äga bilen. Och till vilken nytta man har av den.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-06 12:08
Leif R

Visst är det en härlig känsla att kunna köpa nytt, men i dagens överflöd av bilar är andrahandsvärdet katastrofalt, då undrar man hur man kan "kasta" bort pengar på dessa pengaslukare inte minst på dyra underhållskostnader som har skenat iväg! Men som artikeln utvisar och man kan ta lärdom av, köp den (näst lägsta) utrustningsnivån så är mycket vunnit. Dagens ungdomar prioriterar inte bilen (i storsdadsregioner, mest) , kanske ett sundhetstecken, trots ekonomisk kris?

#3 • Uppdaterat: 2013-03-06 12:16
saabnisse

Ännu mer ekonomiskt är det väl att köpa en fullutrustad två-tre år beg bil.
Då har man ju en nästan ny bil där största värdefallet redan är betalt.
Och med det utbud av beg bilar som finns tror jag man kan hitta vad man vill ha om man letar lite.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-06 12:42
Mistro

Ett problem med att "fynda" lite nyare begagnade bilar är att det krävs kontanter.
Med sådana kan man mycket riktigt hitta en bil lite billigare utan inblandning utav bilhandlare.
Nu har inte så många de möjligheterna utan de flesta saknar både pengar och kunskapen för att välja rätt bil.
Bilhandlaren erbjuder en finansiering ( inte så sällan till en vettig ränta ) samt en trygghet i form utav något som de kallar för garanti. ( hur bra nu den är )
Dessa faktorer är viktigast för de flesta men för denna tjänst så tar handlaren duktigt betalt,..så mycket att månadskostnaden på lånet slutar på ungefär lika mycket som om bilen vore ny. ( skillnaden är att lånet är på ett par år kortare tid )

Har själv tidigare köpt lite sådana bilar som ansågs som klipp men även om nypriset låg 100-300.000kr högre än vad jag gav så blev det ändå en dålig affär i slutändan då bilarna fortsatte att rasa kraftigt i värde.
Dessutom får man räkna med högre kostnader på en begagnad bil och har man lite otur så blir totalkostnaden lika hög som för den som köpte nytt.

Då är det betydligt bättre att rätta matsäcken efter plånboken och stiga ner ifrån sina höga hästar och köpa det som man har råd med istället.
En ny bil är en trygghet som inte fås med en begagnad och man kan själv välja hur man vill ha den.
Kanske var det inte sååå viktigt med de där extra 50hk,skinninredning eller dyra fälgarna?
Om man vill (och vågar) kan man sen behålla bilen lite längre om man vill ha ner milkostnaden. ( men även detta är en risk ) :)

#5 • Uppdaterat: 2013-03-06 13:59
Fredrik_Langvall

Håller med Mistro.

Med motor styr don för 32k och service for 10k på min A4-10 hade man haft en bra slant till en ny bil istället för att behålla den.

Nästa gång kommer jag prioritera en bil med vettig garanti men än finns inget märke med lång garanti tid som tilltalar mig!
Antar att de flesta märkena måste börja erbjuda lång garanti för att överleva! t.o.m VW

#6 • Uppdaterat: 2013-03-08 02:24
Roger Skagerström

Skillnaden är att garanterat - då vet du månadskostnaden redan innan. Kanske - jag gillar inte kansken när det handlar om eventuella femsiffriga utgifter ;)

Därför jag köpte en BMW som garantin precis gått ut på ;) Life on the wild side ;)

#7 • Uppdaterat: 2013-03-08 12:27
Mistro

Köpa begagnat är ju en bra ide om man kan spara några pengar men tyvärr köper folk ofta lite för dyra bilar som de sedan inte har råd att rep.
En 5 år gammal Bmw är rena fyndet för den som har lite pengar undanstoppade och har råd med dess underhåll.
Då kan man spara flera hundratusen och ändå åka runt i en lyxbil för vad gör väl det om det kostar kanske 20-30.000kr/år i underhåll och kanske lika mycket till extra i drift?

En något äldre lyxbil kan väldigt snabbt kosta 30-50Kr/milen att färdas i och alla har helt enkelt inte förstått detta och har absolut inte råd med sådana kostnader.
(även om bilen i sig var billigare än en ny bil utav annat märke)
Det finns gott om premiumbilar idag till salu för så lite som typ 20.000kr men det finns en anledning till det låga priset också.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.